یکشنبه ۱۴ مهر ۱۳۹۸ - ۰۹:۱۱
همه ذی‌نفعان مصلی را برای برگزاری نمایشگاه کتاب تهران ترجیح می‌دهند

علی‌اکبر اشعری، زیرساخت‌های شهر آفتاب را برای برگزاری سی‌و‌سومین دوره نمایشگاه کتاب تهران مناسب نمی‌داند و معتقد است، رویداد‌های نمایشگاهی در کشور منحصر به نمایشگاه کتاب تهران نیست و تقویم نمایشگاهی شهر آفتاب با رویداد‌های نمایشگاهی صنعت و بازرگانی پُر می‌شود.

علی‌اکبر اشعری، عضو هیات امنای موسسه خانه کتاب در گفت‌و‌گو با خبرنگار خبرگزاری کتاب ایران (ایبنا) در واکنش به اظهارات رئیس کمیسیون فرهنگی و اجتماعی شورای شهر تهران، درباره مکان برگزاری نمایشگاه کتاب تهران (اینجا بخوانید) بیان کرد: موضوع مکان برگزاری نمایشگاه بین‌المللی کتاب تهران از چند جنبه قابل‌ بررسی است. ابتدا باید در نظر داشته باشید که دو گروه ناشران و مراجعه‌کنندگان که اغلب تهرانی‌اند، ذی‌نفعان اصلی نمایشگاه هستند.

همه ذی‌نفعان مصلی را ترجیح می‌دهند
وی ادامه داد: براساس نظر‌سنجی، هر دو گروه ذی‌نفعان مصلی را برای برگزاری نمایشگاه بین‌‌المللی کتاب تهران به مجموعه نمایشگاهی شهر‌ آفتاب ترجیح می‌دهند. وجود سیستم حمل و نقل و راه‌های ارتباطی شهری برای انتقال مخاطبان به مصلی مانند مترو و اتوبان‌ها از مهم‌ترین دلایل تاکید مردم در انتخاب این فضا به‌عنوان بهترین گزینه برای برپایی نمایشگاه کتاب است.  

به گفته این مدیر فرهنگی، موقعیت مناسب مصلی به‌گونه‌ای است که حتی برخی از اهالی امکان مراجعه به این مکان را بدون وسیله نقلیه و به‌صورت پیاده دارند.

اشعری مصلی را برای مراجعه‌کنندگان شهرستانی گزینه بهتری دانست و ادامه داد: آن عده از مراجعه‌کنندگان شهرستانی که اقوامی در تهران ندارند، می‌توانند از انواع اماکن اقامتی در اطراف مصلی استفاده کنند.

امنیت مصلی بیشتر است
وی با اشاره به موضوع امنیت بهتر مصلی در مقایسه با شهرآفتاب، گفت: با توجه به اینکه مصلی در مرکز شهر واقع شده، خانواده‌ها دغدغه چندانی درباره رفت‌‌و‌‌آمد فرزندان خود برای بازدید نمایشگاه ندارند؛ در‌حالی‌که فضای اطراف شهر‌آفتاب نگرانی‌هایی را برای مراجعه‌کنندگان ایجاد می‌کند؛ مانند بروز مشکلات از سوی برخی افراد مزاحم که به‌شخصه شاهد آن بوده‌ام.

مدیر اسبق پروژه باغ کتاب تهران، درباره دیگر مزایای مصلی برای برگزاری نمایشگاه کتاب تهران،‌ گفت: امداد‌رسانی سریع به مصدومان احتمالی به‌دلیل وجود مراکز درمانی متعدد در خیابان‌های اطراف مصلی، یکی دیگر از مزیت‌های این مکان برای برگزاری نمایشگاه کتاب است.

اشعری بیان کرد: به‌مرور شاهد تکمیل زیر‌ساخت‌های مصلی هستیم؛ کما‌اینکه سال گذشته شاهد افزایش فضای مسقف مصلی و جانمایی بهتر ناشران بودیم.

شهر آفتاب مناسب نمایشگاه‌های صنعتی و بازرگانی است
وی با بیان این مطلب که ایجاد فضای نمایشگاهی نزدیک به فرودگاه بین‌المللی امام خمینی(ره) از سوی شهرداری اقدام قابل‌توجهی است، ادامه داد: مجموعه «شهر‌آفتاب» بیشتر مناسب برگزاری نمایشگاه‌های صنعتی و بازرگانی و گروه‌های خاص مانند افرادی که به واسطه فرودگاه امکان رفت‌و‌آمد و بازدید سریع را دارند است.

اشعری بیان کرد: زمانی اعلام شد شهرداری به‌دنبال فعال‌تر کردن مجموعه شهر‌آفتاب است. این هدف با رایزنی با وزارتخانه‌های نفت و یا صمت محقق می‌شود اما در‌حالی‌که قرار بود دیگر در محل دائمی نمایشگاه‌های بین‌المللی تهران، نمایشگاهی برگزار نشود و این مکان در اختیار عموم مردم قرار بگیرد، شاهد برگزاری انواع نمایشگاه‌ها در این محل هستیم.

وی با بیان اینکه تاکید بر برگزاری نمایشگاه کتاب تهران در شهر آفتاب، به‌دلیل ساخت پرهزینه این مکان است، افزود: برگزاری نمایشگاه‌های صنعتی و بازرگانی در شهرآفتاب، تقویم نمایشگاهی «شهر آفتاب» را به اصطلاح پُر می‌کند و نیازی به برگزاری نمایشگاه بین‌المللی کتاب تهران نیست. نباید فراموش کنیم رویداد‌های نمایشگاهی در کشور منحصر به نمایشگاه کتاب تهران نیست.      

این عضو هیات امنای موسسه خانه کتاب گفت: به یاد داریم براساس آمار وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی، میزان بازدید مردم از سی‌و‌‌امین دوره نمایشگاه بین‌‌المللی کتاب تهران در مقایسه با سال قبل از آن، 25درصد کاهش داشت. دوره بیست‌‌و‌نهم هم مردم بیشتر از سر کنجکاوی به شهر‌آفتاب آمدند.  

قول‌هایی که محقق نشد
اشعری با بیان اینکه ظرفیت‌های شهر آفتاب برای برگزاری سی‌و‌سومین دوره نمایشگاه کتاب تهران مناسب نیست، ادامه داد: با توجه به تفاهم‌ 10 ساله بین مسئولان وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی و شهر آفتاب، مقرر شد تا این فضا رایگان برای برگزاری نمایشگاه در اختیار وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی قرار بگیرد. براساس این تفاهم قرار بود سازه‌های موقت در کوتاه‌ترین زمان دائمی شود اما نه‌تنها سازه‌‌ها دائمی نشد، بلکه سازه‌های موقت نیز حذف شد.

وی گفت: علاوه بر دلایل اصلی که درباره مزیت‌های مصلی برای میزبانی نمایشگاه کتاب گفتم، خوب است در مقابل مردم سر تعظیم فرود بیاوریم و حداقل در این مورد برای آن‌ها احترام قائل باشیم. مصلی در مقایسه با شهر آفتاب از زوایای مختلف زیر‌ساختی، امکانات خدماتی و بهداشتی و همچنین افزایش فضای مسقف مناسب‌تر است.   

این عضو هیات امنای موسسه خانه کتاب بیان کرد: درحالی‌که فضای مسقف در شهر‌آفتاب، افزایش پیدا نکرده؛ کاهش نیز داشته است. در دو دوره‌ای که نمایشگاه کتاب در این محل برگزار شد، شهرداری با صرف هزینه‌های بالا به نصب چادر و سیستم گرمایشی و سرمایشی اقدام کرد اما بعدا این امکانات نیز جمع‌آوری شد؛ درنتیجه شهر آفتاب درحال‌حاضر ظرفیت برگزاری نمایشگاه کتاب را ندارد.

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.

برگزیده

پربازدیدترین

تازه‌ها