یکشنبه ۳۱ شهریور ۱۳۹۸ - ۱۲:۵۷
فعالیت 380 کتابخانه مخزن‌دار و باز در مساجد استان فارس

رئیس دبیرخانه کانون‌های فرهنگی و هنری مساجد استان فارس، گفت: 380 کتابخانه مخزن‌دار و باز در مساجد استان داریم که بعضی از آنها بین 3 تا 4 هزار جلد کتاب دارند، اما تا رسیدن به وضع مطلوب فاصله داریم.

حجت‌الاسلام و المسلمین حسین امیدی، رئیس دبیرخانه کانون‌های فرهنگی و هنری مساجد استان فارس در گفت‌وگو با خبرنگار خبرگزاری کتاب ایران (ایبنا) در فارس، از دیجیتال شدن برخی کتابخانه‌های مساجد خبر داد و افزود: از این تعداد کتابخانه‌های مسجدی، برخی تحت وب و نرم افزاری هستند.

وی درباره وضعیت عضویت در کتابخانه‌های مساجد استان، یادآور شد: عضویت و استفاده از کتابخانه مساجد، به دو شیوه انجام می‌شود؛ آن گروه از مساجدی که دارای کتابخانه باز هستند و مخزن‌دار نیستند، قابل استفاده همگانی هستند، اما کتابخانه‌های جدی‌تری که تقریباً به 100 باب می‌رسد، دارای مسئول و ساعت ورود و خروج هستند و برای استفاده بانوان و آقایان به شکل زوج و فرد اداره می‌شوند.

امیدی، از ثبت شدن رسمی کتابخانه‌های مساجد یادشده خبر داد و افزود: برخی از این کتابخانه‌ها با مشارکت اداره‌کل کتابخانه‌های استان فارس اداره می‌شوند و تعدادی نیز با شهرداری‌ها همکاری می‌کنند و این نهادها برای آنها ساختمان فراهم کردند.

رئیس دبیرخانه کانون‌های فرهنگی و هنری مساجد فارس شاخص‌ترین کتابخانه مسجدی شیراز را متعلق به مسجد حضرت ابوالفضل (ع) در نزدیکی بوستان جنت عنوان کرد که دارای 7 هزار جلد کتاب است.

وی با بیان اینکه کتابخانه مسجد یادشده توسط یک خیّر نیک‌اندیش ساخته شده است، افزود: این کتابخانه دارای یک سالن و 30 صندلی مجهز و استاندارد است؛ درحالی‌که در این فضا، کتابخانه دیجیتال هم راه‌اندازی شده است.

امیدی دیگر کتابخانه شاخص شیراز را مربوط به یک خیر نیک اندیش دیگر به نام آقای آیت الهی دانست که دارای 20 هزار جلد کتاب است و قدیمی‌ترین نمونه مسجدی است که در محله شاهزاده قاسم شیراز به فعالیت می‌پردازد.

رئیس دبیرخانه کانون‌های فرهنگی و هنری مساجد فارس، شیوه تهیه کتاب برای این کتابخانه را هم مورد اشاره قرار داد و گفت: بخشی از کتاب‌ها را به مناسبت نمایشگاه کتاب سالانه استان فارس تهیه می‌کنیم، بخشی نیز توسط کتابخانه‌ها خریداری و بخش دیگر هم توسط وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی تامین می‌شود.

وی ادامه داد: یک بخش دیگر تامین کتاب مساجد تحت عنوان «جشن کتاب» است که سالی یکی، دو بار به شکل همگانی برگزار می‌شود و مردم و مخاطبان مساجد کتاب‌هایی را با دیگران به اشتراک می‌گذارند.

امیدی سبک دیگر تهیه کتاب‌ها برای مساجد فارس را هم از طریق نهاد کتابخانه‌های عمومی استان عنوان کرد و گفت: کتابخانه‌های شخصی افرادی که علاقه‌مند به حوزه مطالعه و کتابخوانی هستند، به واسطه این نهاد به مساجد اهدا می‌شوند.

رئیس دبیرخانه کانون‌های فرهنگی و هنری مساجد فارس در ادامه از اهدا ماهانه 100 تا 200 جلد کتاب توسط مردم در قالب طرح فوق خبر داد و افزود: این نیز بخشی از کار نیکی است که در قالب «تعاونوا علی البرّ و التّقوی» قرار می‌گیرد.

وی درخصوص نیازها و مشکلاتی که سر راه کتابخانه‌های عمومی مساجد فارس وجود دارد، پاسخ داد: سابق بر این، مساجد به عنوان دارالعلم نقش آفرینی می‌کردند، به این ترتیب که دارای حوزه علمیه و مکتب بودند؛ پیامبر اکرم (ص) وقتی اولین مسجد را بنا کرد، با هدف دارالعلم و دارالفکر و دارالذکر بود، یعنی هم محلی برای اندیشه‌ورزی و تصمیم‌گیری‌های مهم باشد و هم محلی برای ذکر و بندگی و اطاعت و عبادت؛ در عین حال که محلی باشد برای مباحث علمی و دانش؛ با این رویکرد طبیعتاً وضعیت موجود در شرایط مطلوب قرار ندارد و برای رسیدن به آن نقطه‌، باید خیلی تلاش کنیم.

امیدی رسیدن به کارکرد اصلی مساجد را برای مراجعه معلم و متعلم را اصل دانست و افزود: این کار زیرساخت‌های مختلفی نیاز دارد از جمله زیرساخت‌های فیزیکی؛ زیرا دستیابی به کتاب آسانتر از دیگر ملزومات این بخش است.

وی درباره درخصوص وضعیت قرائتخانه‌های مساجد در منطقه 4 شهری شیراز هم تصریح کرد: 2 تا 3 سالن قرائتخانه بیشتر در این منطقه از شیراز نداریم درحالی‌که دارای وسعت مکانی و جمعیتی بالایی است.

رئیس دبیرخانه کانون‌های فرهنگی و هنری مساجد فارس در پایان این گفت‌وگو، مهمترین نیاز کنونی کتابخانه‌های مساجد را در این استان، زیرساخت‌های فیزیکی عنوان و تاکید کرد: با همکاری شهرداری‌ها و فرهنگسراها و اوقاف می‌شود با مشارکت خیرین در زمینه مطالعه و اندیشه فعالیت جدی صورت بخشید.

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.

برگزیده

پربازدیدترین

تازه‌ها