چهارشنبه ۲۷ شهریور ۱۳۹۸ - ۱۳:۲۸
هنوز مفهوم ترویج کتابخوانی در جامعه شناخته نشده است

به گفته حاجی‌زین‌العابدینی، هنوز مفهومِ ترویج کتابخوانی برای بسیاری از افراد جا نیافتاده تا خود بدانند که کارشان ترویج است و بتوانند کار ترویج کتابخوانی را به دیگران منتقل کنند و ایده‌های جدید بپرورانند.

محسن حاجی‌زین‌العابدینی، دبیر اجرایی ششمین جشنواره تقدیر از مروجان کتاب‌خوانی در گفت‌وگو با خبرگزاری کتاب ایران(ایبنا)، درباره برنامه‌ها و رویکردهای ویژه ششمین دوره جشنواره تقدیر از مروجان کتاب‌خوانی گفت: این جشنواره با هدف شناسایی، تشویق و علاقه‌مند کردن افراد به حوزه ترویج کتابخوانی از 6 سال پیش شکل گرفته است و در سطح کشور افراد زیادی داریم که به صورت فردی، گروهی و مردم نهاد در حوزه ترویج کتابخوانی فعالیت دارند؛ در حالی‌که شاید اطلاعی نداشتند کارشان ترویج کتابخوانی است.
 
او ادامه داد: این افراد در طول فعالیت خود همواره با مشکلاتی مواجه بودند، به همین منظور جشنواره تقدیر از مروجان کتاب‌خوانی شکل گرفت تا بتواند همه افرادی که در این زمینه فعال هستند، تشویق و برای رسیدن آن‌ها به اهداف بالاتر، آن‌ها را راهنمایی کند.
 
این استادیار دانشگاه شهید بهشتی در رشته علوم کتابداری و اطلاع‌رسانی در دسته‌بندی مروجان کتابخوانی توضیح داد: تا امروز افرادی در حوزه ترویج کتابخوانی فعالیت کرده‌اند که نیروی انسانی و برنامه داشتند اما در کنار آن کتاب نداشتند یا افرادی بودند که کتاب و منابع داشتند اما نیرویی نبود که این کتاب‌ها را توزیع کند؛ برای همین، کنار هم قراردادن و شبکه‌سازی این افراد، کمک بزرگی به ترویج کتابخوانی کشور کرده است.
 
حاجی‌زین‌العابدینی افزود: بعد از این همه سال از یک طرف با افرادی مواجه هستیم که کار خود را گسترش داده‌اند و از طرف دیگر گروه‌های مختلف با هم شبکه‌های جدید کتابخوانی تاسیس کرده‌اند. افراد زیادی هم با دیدن برنامه ترویج کتابخوانی به این حوزه علاقه‌مند شده‌اند و کارهای جدیدی شروع کرده‌اند.
 
مروجان چه اثربخشی در حوزه کتابخوانی دارند؟
به گفته دبیر اجرایی ششمین جشنواره تقدیر از مروجان کتاب‌خوانی، افرادی که می‌خواهند در این جشنواره شرکت کنند باید فرمی را تکمیل و اعلام کنند چگونه این فعالیت را شکل داده‌اند، منبع درآمد آن‌ها کجاست و چه اثربخشی در حوزه کتابخوانی دارند.
 
حاجی‌زین‌العابدینی در توضیح چگونگی شرکت در این جشنواره بیان کرد: مروجان باید مشخص کنند چه تاثیری بر کتابخوانی مردم و علاقه‌مند کردن آن‌ها به کتابخوانی داشته‌اند و مستندات فعالیت‌های خود را برای ما ارسال کنند. ممکن است طرحی برای این فعالیت ارسال کنند؛ یعنی مجموعه برنامه‌هایی را که اجرا شده است، در قالب مستندات برای جشنواره بفرستند یا فعالیت‌هایشان ممکن است در سطح ایده باشد؛ یعنی فردی در نظر داشته باشد که مجموعه فعالیت‌هایی انجام دهد تا در نهایت منجر به تاثیری مثبت شود. با انتشار همین ایده‌ها و خوانده شدن آن‌ها توسط افراد مختلف، ممکن است مورد استفاده گروه‌های دیگر قرار گیرد و ما شاهد طرح‌های جدید کتابخوانی باشیم.
 
مروجان کتاب‌خوانی را به هم پیوند دادیم
حاجی‌زین‌العابدینی با اشاره به ایجاد پیوند میان مروجان کتاب‌خوانی که هرکدام به صورت جداگانه فعالیت می‌کردند، توضیح داد: در پایگاه داده‌ای که داریم اطلاعات آن‌ها و دیگر گروه‌ها جمع‌آوری شده است. همه افراد و گروه‌ها مورد بررسی قرار می‌گیرند تا مشخص شود هر کدام چه فعالیت‌هایی دارند و در چه حوزه‌ای می‌توانند با هم همکاری داشته باشند.
 
او درباره کتاب‌هایی که مروجان در جریان فعالیت خود از آن‌ها استفاده می‌کنند، گفت: کتاب‌ها، اغلب کتاب‌های اهدایی از طرف مردم، ناشران و علاقه‌مندان به مساله ترویج کتابخوانی است. همچنین معاونت فرهنگی وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی و دفتر مطالعات و برنامه‌ریزی وزارت فرهنگ و ارشاد این فعالیت را حمایت می‌کنند. به صورتی که کتاب‌هایی به صورت یارانه‌ای در اختیار افراد قرار می‌دهند و به برگزیدگان جشنواره‌ها هم حواله‌های کتاب تعلق می‌گیرد. افراد اغلب کتاب‌ها را برای کتابخانه‌های روستایی و عشایری، زندان‌ها و کارهای دیگر استفاده می‌کنند.
 
خیلی از افراد از جشنواره ما مطلع نمی‌شوند
دبیر اجرایی ششمین جشنواره تقدیر از مروجان کتاب‌خوانی، درباره مشکلاتی که در طول دوره برگزاری جشنواره با آن‌ها مواجه شده است، توضیح داد: یکی از مسائل مهم ما این است که هنوز مفهومِ ترویج کتابخوانی برای  بسیاری از افراد جا نیافتاده تا خود بدانند که کارشان ترویج است و بتوانند کار ترویج کتابخوانی را به دیگران منتقل کنند و ایده‌های جدید بپرورانند. مساله دوم این است که خیلی از افراد از جشنواره ما مطلع نمی‌شوند و نمی‌توانند در شبکه ما وارد شوند.
 
حاجی‌زین‌العابدینی با بیان اینکه فعالیت در حوزه ترویج کتاب‌خوانی در مشاغل مختلف و صنایع ترویج یافته است؛ ادامه داد: برای مثال در نانوایی‌ها، مطب پزشکان، مترو ... کتاب و کتابخانه می‌گذارند. در مناطق روستایی و عشایری طرح‌های کوله کتاب را داریم –مانند آنچه انجمن حامی انجام می‌دهد- که با کوله‌پشتی کتاب‌هایی به افراد در مکان‌های صعب‌العبور می‌رسانند یا در کافه کتاب‌های سیار، کتاب‌ها را برای کشتی‌ها می‌برند تا روی کشتی ملوانان و جاشوها در فاصله فعالیت خود، بتوانند مطالعه کنند.
 
شبکه همه روابط را شناسایی نکرده است
او با اشاره به این نکته که بعد از 6 دوره برگزاری جشنواره تقدیر از مروجان کتاب‌خوانی، هنوز آنطور که باید این جشنواره در میان تمام مردم شناخته نشده است، بیان کرد: یکی از مسائل مهم ما این است که این فعالیت‌ها را بدون اطلاع مردم در اقصا نقاط کشور انجام می‌دهیم و شبکه آنقدر گسترده نیست که همه روابط را شناسایی کرده باشد تا بتوانیم اطلاعات را به شکل سراسری در کشور برسانیم و همه بتوانند در این جشن بزرگ و جشنواره شرکت کنند، تشویق و شناسایی شوند و در شبکه مروجان کتابخوانی بتوانند کارهای مفیدی انجام دهند.
 
به گفته حاجی‌زین‌العابدینی، ترویج کتابخوانی کاری مردم نهاد و داوطلبانه است و چیزی نیست که کسی دنبال انتفاع از آن باشد.
 
مهلت ارسال آثار به دبیرخانه ششمین دوره برگزاری جشنواره تقدیر از مروجان کتاب‌خوانی، برای افزایش دسترسی مردم و بالا بردن سطح اطلاع‌رسانی تا ۳۱ شهریورماه تمدید شد.

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.

برگزیده

پربازدیدترین

تازه‌ها