چهارشنبه ۱۳ شهریور ۱۳۹۸ - ۰۹:۴۸
اسباب‌بازی‌فروشی کتاب‌فروشی شد/ افتتاح «خانه کتاب مفید» در غرب تهران

اسباب‌بازی‌فروشی 50ساله‌ای در خیابان ستارخان، به کتاب‌فروشی تغییر کاربری داده تا آرزوهای فرهنگی خانواده مفیدپور را برآورده کند.

بابک مفید‌پور مدیر خانه کتاب مفید در گفت‌وگو با خبرگزاری کتاب ایران (ایبنا)، با اشاره به ۲۲ سال تجربه خود در حوزه کتابفروشی گفت: سال ۱۳۹۴ از راسته خیابان انقلاب خداحافظی کردم و به این فروشگاه در خیابان ستارخان آمدم؛ فروشگاهی که از سال ۱۳۴۸ و به‌عنوان اسباب‌بازی فروشی فعالیت داشت.
 
وی ادامه داد: این فروشگاه به مدت نیم‌قرن اسباب‌بازی‌فروشی بود، اما پدرم به دلیل گرایش فرهنگی و علاقه شخصی در همه سال‌ها، در آن به‌صورت محدود، کتاب کودک هم می‌فروخت و از سال ۹۴ که به اینجا آمدم، بخشی از فروشگاه را به کتاب کودک و نوجوان اختصاص دادم.
 
مفید‌پور با بیان اینکه مردم این فروشگاه را تا پیش از این به عنوان اسباب‌بازی فروشی می‌شناختند، عنوان کرد: مدت زمان زیادی طول کشید تا بخش کتاب به مردم شناسانده شود، زیرا ساختار سنتی فروشگاه به‌گونه‌ای بود که مردم کمتر متوجه کتاب‌های موجود در مجموعه می‌شدند و مدت زیادی در حدود چهار سال طول کشید تا توانستیم فروش کتاب را ارتقا دهیم.
 
کتاب‌فروشی در راسته اغذیه‌فروشان
وی با اشاره به تصمیم تغییر کاربری اسباب‌بازی‌فروشی به کتاب‌فروشی گفت: با توجه به افزایش سن پدر و گستردگی کار اسباب‌بازی‌فروشی از اوایل امسال تصمیم گرفتیم تغییر رویکرد خود را در حوزه فرهنگ و کتاب انجام دهیم تا بتوانیم در کنار راسته اغذیه‌فروشی‌ها، فضای خوبی را به کتاب اختصاص دهیم.
 
مفید‌پور تاکید کرد: البته در نقاط دورتر از خیابان ستارخان، کتابفروشی فعال وجود دارد اما نه با ساختار حرفه‌‌ای؛ طوری‌که کتاب‌ با عناوین گسترده در این کتابفروشی‌ها موجود نیست.

مدیر کتابفروشی «خانه کتاب مفید» افزود: تلاش کردیم در فضایی به وسعت ۸۰ مترمربع کار خود را در حوزه کتاب‌های کودک و نوجوان و بزرگسال دنبال کنیم.
 
اتحاد برای مقابله با فاجعه افت شمارگان
وی با بیان اینکه هفته آخر شهریور زمان افتتاح رسمی خانه کتاب مفید خواهد بود، گفت: ما هیچ کتابفروشی را رقیب خود نمی‌دانیم؛ بلکه همه ما اعضای یک خانواده هستیم و باید تلاش کنیم فاجعه‌ای که در زمینه پایین آمدن شمارگان کتاب ایجاد شده را اصلاح و این جمله که مردم ایران کتاب‌خوان نیستند را حذف کنیم.
 
مفید‌پور ادامه داد: باید تلاش کرد که مردم کتاب‌خوان شوند. در هیچ کجای دنیا فرزندان‌ با کتاب به دنیا نمی‌آیند؛ بلکه باید فرایندی از سوی دولت، بخش خصوصی، فعالان حوزه و ارگان‌های آموزشی ایجاد شود تا کتاب‌خوانی توسعه پیدا کند.
 
وی ایجاد و توسعه فضاهای جذاب کتاب‌خوانی را از زمینه‌های توسعه این فرهنگ در میان مردم؛ به‌خصوص نسل کودک و نوجوان دانست و عنوان کرد: اگر به کتاب و فرهنگ توجه بیشتری شود و زمینه‌های آشنایی مردم با کتاب توسعه پیدا کند، قطعا به مرور زمان شاهد نتایج خوبی در مردم جامعه خواهیم بود.
 
مفید‌پور با بیان اینکه تغییر دکور و فضای فروشگاه حدود سه ماه طول کشیده است، گفت: تغییر کاربری فروشگاه، بسیار سخت بود اما سعی کردم با تکیه بر تجربیاتی که داشتم این کار را دنبال کنم. اکنون نمای فروشگاه نسبت به قبل تغییرات زیادی کرده است و امیدواریم بتوانیم در این کتاب‌فروشی در خدمت کتاب و فرهنگ باشیم.
 
تلاش برای تغییر آینده
وی همچنین درباره برنامه‌های جنبی پیش‌بینی شده در خانه کتاب مفید نیز گفت: برنامه‌های مختلفی در نظر داریم؛ به‌خصوص در حوزه کودک و نوجوان؛ زیرا معتقدم اگر فعالیت در این حوزه گسترده باشد این کودکان، نسل آینده را بهتر می‌سازند. باید روی گفتار و کردار و رفتار آن‌ها کار ویژه‌ای شود تا جامعه بهتری داشته باشیم.
 
این کتاب‌فروش ادامه داد: ما در جامعه‌‌ای زندگی می‌کنیم که سال‌ها است واژگان و گفتار تحت کنترل ما نیستند، به‌راحتی در طول روز از واژگان غلط و عوامانه استفاده می‌کنیم، همدیگر را تحقیر می‌کنیم و تلاشی برای ارتقای سطح گفتار خود نداریم. در این شرایط طبیعی است وقتی روی کودکان کار فرهنگی شود، قطعا نسل بهتری از نظر گفتار و اخلاق تربیت بشود.
 
خانه کتاب مفید در خیابان ستارخان نرسیده به خیابان باقرخان مقابل خیابان نمازی سوم واقع شده است.

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.

برگزیده

پربازدیدترین

تازه‌ها