پنجشنبه ۷ شهریور ۱۳۹۸ - ۱۳:۲۵
نخستین دستاورد جایزه ادبی «الوند» معرفی همدان به ادبیات کشور بود

دبیر جایزه ادبی الوند در آستانه برگزاری آئین اختتامیه دومین آن در همدان، اولین دستاورد این جایزه ادبی را معرفی نام همدان در حوزه ادبیات در کشور عنوان کرد.

به گزارش خبرنگار خبرگزاری کتاب ایران (ایبنا) در همدان، دومین دوره جایزه ادبی «الوند» عصر امروز پنجشنبه 7 شهریور به کار خود پایان می‌دهد. حسن گوهرپور، دبیر این جایزه در آستانه اختتامیه این جایزه در گفت‌وگویی با خبرنگار ایبنا درباره کم و کیف این دوره از جایزه ادبی الوند توضیح داد.

وی با اشاره به برگزاری نخستین دوره این جایزه در سال گذشته گفت: سال گذشته مهمانانی که از خارج از استان شرکت کرده بودند، از ما می‌پرسیدند چرا برای این جایزه بخش استانی در نظر گرفته نشده است؟ این پرسش‌ها موجب شد امسال بخشی از جایزه را بومی کنیم.

گوهرپور افزود: سال گذشته این جایزه در دو بخش برگزار شد؛ بخشی از آن جایزه کتاب سال الوند و بخش دیگر تندیس ویژه انجمن نقد ادبی بود. بخش سومی که امسال به آن افزودیم، بخش تندیس ویژه شاعران استان بود. برای بخش شاعران استان همدان در این جایزه، کمیته‌ای ویژه به همین نام تشکیل شد که وظیفه آن، تعیین نحوه برگزاری، انتخاب داوران و معیارهای داوری بود و در مورد آن تصمیم‌گیری کردند.

وی با اشاره به فرآیندهای انتشار فراخوان و اطلاع‌رسانی گفت: به دلیل ارتباطات شبکه‌ای که این کمیته در سراسر استان داشت، به‌سرعت این خبر به شاعران سراسر استان رسید و بیش از ۶۰۰ اثر به دبیرخانه این جایزه ارسال شد.

دبیر جایزه ادبی الوند تشریح کرد: این جایزه بدون در نظر گرفتن محدودیت سنی، بدون موضوع و داشتن محور مشخص و بدون محدودیت قالب شعری برگزار شد. داوران، مجموعه‌ای از چهره‌های آکادمیک، پیشکسوت و شاعران جوان بودند که طی سه مرحله پس از امتیازبندی برگزیدگان را انتخاب کردند و در نهایت از میان ۵ برگزیده نهایی، شاعر مورد نظر انتخاب شد.

گوهرپور گفت: با اینکه در هر بخش یک تندیس اعطا می‌شود، اما ممکن است در بخش استانی از یک شاعر بومی و همچنین شرکت کننده‌ای که رقابت نزدیکی با فرد دریافت کننده تندیس داشته، تقدیر شود. بخش تندیس انجمن نقد ادبی کاملاً جدا برگزار و داوری شد، گرچه مشترکاتی با جایزه کتاب سال داشت و در نهایت روی رای نهایی تاثیر گذاشت. دوم شهریور کاندیداهای مقدماتی انتخاب شدند و چهارم شهریور از میان آنها کاندیداهای نهایی معرفی شدند.


دبیر جایزه ادبی الوند تصریح کرد: ما به قدری سعی کردیم که تنوع و تکثر را رعایت کنیم که هیچگونه دخالتی در داوری انجمن نقد ادبی نداشتیم. داورها توسط اتاق فکر جایزه انتخاب شدند. انتخاب داور با در نظر گرفتن سلیقه برگزارکنندگان و نیز بخش علمی ادبیات مربوط است و نمی‌شود این را کتمان کرد. سعی کردیم داورانی را انتخاب کنیم که به سلیقه جایزه نزدیک باشند.

این شاعر همدانی با اشاره به دستاوردهای این جایزه گفت: اولین دستاورد این جایزه معرفی نام همدان در حوزه ادبیات در کشور است. در همدان جایزه‌ای ملی با این وسعت که توسط بخش خصوصی برگزار شود، نداشتیم. ما سعی کردیم همدان را توسط بخش خصوصی به سراسر کشور معرفی کنیم. از طرفی شاعران مستقل همدانی هم در کشور معرفی می‌شوند. نکته دیگر این است که بین شاعران همدان و سراسر کشور گفت‌و‌گوی فرهنگی ایجاد کنیم.

گوهر پور تاکید کرد: مهمانان این جایزه می‌توانند سفیران فرهنگی همدان باشند. با جمع شدن شاعران و تجدید دیدار آنها شرایط هم‌افزایی فراهم می‌شود.

دبیر این جایزه یادآور شد: جایزه مستقل، جایزه‌ای است که داوری مستقل داشته باشد و هیچ منعی ندارد که از ارگانی برای پشتیبانی آن کمک گرفته شود. هرچند که تنها پشتیبانی مالی حاکمیتی ما تنها مربوط به نصب بنر در سطح شهر و سالن برگزاری اختتامیه بوده است.

وی افزود: ما به هیچ وجه رای داوران را که کاملاً مستقل است، مخدوش نخواهیم کرد و اگر با حمایت از این جایزه بخواهند روی رای داوران تاثیر بگذارند، به هیچ عنوان نخواهیم پذیرفت و هدف و کارمان را رها نخواهیم کرد. 

مدیر مسئول هفته‌نامه الوند با بیان اینکه مجری برگزاری این جایزه هفته‌نامه الوند است، گفت: امکان افزودن بخش داستان و نقد ادبی به این جایزه نیز وجود دارد اما ترجیح ما این است که با تمرکز بر شعر، این جایزه را به سمت بین‌المللی شدن با دربرگیری فارسی‌زبانان جهان برگزار کنیم.

گوهرپور همچنین با اعلام جزئیاتی از آئئین اختتامیه دومین دوره جایزه ادبی الوند عنوان کرد: زمان برگزاری اختتامیه جایزه روز پنجشنبه ۷ و جمعه ۸ شهریور ۱۳۹۸ است. روز پنجشنبه ساعت ۱۷ با حضور شاعران بزرگ استان در محل دفتر موسسه آرمان هنر هکمتان، شعرخوانی برگزار خواهد شد و از ساعت ۱۹ تا ۲۱ مراسم اصلی این جایزه در سالن هلال احمر واقع در ابتدای خیابان جهان‌نما برگزار خواهد شد. دکتر ابراهیم خدایار رئیس انجمن علمی نقد ادبی، علیرضا بهرامی سردبیر بخش فرهنگی خبرگزاری دانشجویان ایران (ایسنا)، محمود معتقدی و شاعران برگزیده این جشنواره مهمانان این مراسم خواهند بود.

وی همچنین گفت: روز جمعه هم برای گردشگری ادبی در همدان تدارک دیده شده است. پس از بازدید از مجموعه خصوصی علیرضا سهرابی که حدود ۳۰۰۰ اثر از دوره‌های مختلف از هخامنشیان تا پهلوی اول دارد، از آرامگاه بوعلی سینا و باباطاهر بازدید خواهیم کرد و مهمانان علاوه بر شعر و ادبیات و فرهنگ همدان با جغرافیای تاریخی و میراث فرهنگی همدان آشنا خواهند شد.

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.

برگزیده

پربازدیدترین

تازه‌ها