شنبه ۲۶ مرداد ۱۳۹۸ - ۱۲:۵۳
60درصد ناشران شرکت‌کننده در نمایشگاه چین خارجی‌اند

به گفته جعفری‌اقدم در بیست‌وششمین دوره نمایشگاه پکن، 1600 ناشر خارجی از 95 کشور شرکت می‌کنند و کشور مهمان سال 2019، کشور رومانی است.

مجید جعفری‌اقدم، مدیر آژانس ادبی پل در گفت‌وگو با خبرگزاری کتاب ایران (ایبنا)، درباره نمایشگاه بین‌المللی کتاب پکن که در روزهای پایانی مردادماه و ابتدایی شهریورماه برگزار می‌شود، گفت: در روزهای 21 تا 25 ماه اگوست که 30 مرداد تا سوم شهریورماه است، بیست‌وششمین دوره نمایشگاه پکن در چهار روز برگزار می‌شود.
 
به گفته مدیر آژانس ادبی پل این نمایشگاه در مساحت نزدیک به 100 هزار مترمربع و در هشت سالن برگزار می‌شود. در این دوره 1600 ناشر خارجی از 95 کشور در این نمایشگاه شرکت می‌کنند و کشور مهمان سال 2019، کشور رومانی است. سه سال پیش ایران کشور مهمان ویژه این نمایشگاه بود.
 
او در توضیح چگونگی تقسیم ناشران و فعالان حوزه نشر در این دوره از نمایشگاه چین، بیان کرد: 40 درصد شرکت‌کنندگان در این نمایشگاه ناشران چینی و 60درصد ناشران خارجی هستند. در میان ناشران خارجی کشورهای اروپایی با 45 درصد و کشورهای آسیایی با 42 درصد بیشترین تعداد شرکت‌کنندگان خارجی را در نمایشگاه امسال خواهند داشت.
 
جعفری‌اقدم با اشاره به اینکه 300هزار بازدیدکننده از نمایشگاه چین پارسال دیدن کردند، ادامه داد: هشت سالنی که نمایشگاه در آن برگزار می‌شود، موضوع‌بندی دارند، از جمله می‌توان به  سالن کتاب‌های کودک، سالن ناشران چینی، سالن ناشران انجمن بین‌المللی راه ابریشم و سالن کپی‌رایت اشاره کرد.
 
برگزاری نشست‌های آژانس‌های ادبی و ناشران در هتل پلازا
جعفری‌اقدم با بیان اینکه علاوه بر نمایش و معرفی کتاب در بخش نمایشگاهی، رویدادها و نشست‌های مختلفی در این نمایشگاه به اجرا در خواهدآمد؛ گفت: از مهم‌ترین نشست‌ها آن‌هایی است که توسط آژانس‌های ادبی و مسئولین کپی‌رایت از کشورهای دیگر با آژانس‌ها و ناشران چینی برگزار می‌شود، سه سال است که این نشست‌ها برگزار می‌شود. نشست‌ میان آژانس‌های ادبی و ناشران بیرون از فضای نمایشگاه در هتل پلازا به صورت عصرانه برگزار خواهد شد و در آن‌ها مسئولین رایت و آژانس‌های ادبی در دیدارهای غیررسمی و رودررو با ناشران، آژانس‌های ادبی چینی و آژانس‌های ادبی خارجی ملاقات می‌کنند. این نشست‌، رویدادی مفید و مهم برای آژانس‌های ادبی است.
 
او افزود: نشت مهم دیگر نشست ناشران عضو انجمن بین‌المللی راه ابریشم است که در خود نمایشگاه برگزار خواهدشد.
 
شرکت یک نویسنده و یک تصویرگر ایرانی در نمایشگاه چین
جعفری‌اقدم با اشاره به اینکه امسال مانند دوره‌های گذشته مدیریت غرفه ایران در نمایشگاه چین بر عهده موسسه نمایشگاه‌های فرهنگی خواهد بود، بیان کرد: ظاهرا یک نویسنده و یک تصویرگر با حمایت معاونت فرهنگی وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی در این نمایشگاه شرکت خواهندکرد. احتمالا علاوه بر آژانس ادبی پل، موسسه سوره مهر نیز در این نمایشگاه حضور داشته باشد.
 
او با بیان اینکه آژانس ادبی و ترجمه پل امسال سومین حضورش را در این نمایشگاه تجربه می‌کند، ادامه داد: برنامه‌ریزی‌های مختلفی برای شرکت در این دوره از نمایشگاه چین انجام داده‌ایم. یکی از برنامه‌ها شرکت در نشست ناشران انجمن بین‌المللی راه ابریشم به دعوت دبیرخانه این انجمن و دیگری شرکت در نشست ناشران و آژانس‌های ادبی به دعوت مسئولان نمایشگاه پکن خواهد بود.
 
با 18 موسسه انتشاراتی در چین ملاقات و مذاکره خواهیم کرد
مدیر آژانس ادبی پل در توضیح بیشتر برنامه‌هایی که این آژانس در بیست و ششمین دوره نمایشگاه چین اجرا خواهدکرد، گفت: با 18 موسسه انتشاراتی در چین ملاقات و مذاکره خواهیم کرد؛ فعلا این قرارها قطعی شده و احتمال دارد تا زمان برگزاری نمایشگاه به تعداد آن‌ها افزوده شود. با هماهنگی‌های انجام شده، سه قرارداد کپی‌رایت با ناشران چینی برای ترجمه و چاپ برخی کتاب‌های چینی در ایران و دو قرارداد برای فروش کپی‌رایت چند عنوان از کتاب‌های ایرانی با دو ناشر چینی منعقد خواهد شد.
 
او ادامه داد: همچنین تفاهم‌نامه‌های همکاری فی مابین آژانس ادبی پل و آژانس ادبی رایتول در پکن و آژانس ادبی بیگ اپل در شانگهای برای معرفی آثار ایرانی در چین منعقد خواهدشد.
 
جعفری‌اقدم با اشاره به اینکه قرار است بیش از 400 عنوان کتاب ایرانی به ناشران و آژانس‌های ادبی از چین و دیگر کشورها برای بازاریابی فروش کپی‌رایت آن‌ها در نمایشگاه معرفی شود، ادامه داد: جهت آشنایی طرف‌های ملاقات شونده با آثار ایرانی کاتالوگ معرفی این کتاب‌ها از قبل  به آن‌ها ارسال شده و در ملاقات‌هایمان روی موضوع‌های مشخصی مذاکره خواهدشد. ناشران چینی  هم کاتالوگ‌های معرفی آثارشان را فرستاده‌اند تا کارشناس‌های ما بررسی کنند و بتوانیم درمورد مبادله و خرید فروش رایت کتاب‌هایی که مناسب نشر ایران است، صحبت کنیم.
 
مدیر آژانس ادبی پل با بیان اینکه نزدیک 40 کاتالوگ و بروشور به زبان انگلیسی ویژه معرفی آثار، موسسات نشر و نویسندگان ایرانی تهیه شده است، گفت: البته آثار موسسات و نویسندگانی که همکار آژانس ادبی پل در ایران هستند، معرفی خواهند شد.
 
او همچنین از ارسال فایل الکترونیکی فصل‌نامه مجله نشر ایران که با عنوان Publishing in Iran Magazine به تمام ناشران چینی وخارجی شرکت کننده در نمایشگاه پکن خبر داد و افزود: تصمیم داریم نسخه چاپی آن را به صورت محدود در نمایشگاه توزیع کنیم. امیدوارم بتوانیم نتایج و رهاورد خوبی از این رویداد در راستای توسعه نشر ایران در بازار نشر چین داشته باشیم.

پیش‌تر منتشر شده است:
نخستین شماره از مجله «نشر در ایران» منتشر شد

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.

برگزیده

پربازدیدترین

تازه‌ها