چهارشنبه ۲ مرداد ۱۳۹۸ - ۰۹:۴۴
بیت‌کوین راهی برای برون رفت از بحران اقتصادی

مهدی اسد‌بک معتقد است: بیت‌کوین تنها ارزی است که 10برابر شمش طلا ارزش دارد اگر کشوری نتواند ارز مورد نیاز خود را تهیه کند، بیت‌کوین می‌‌تواند انتخاب درستی برای برون‌ رفت از بحران اقتصادی باشد. پیش‌بینی شده است قیمت هر بیت‌کوین تا سال 2020 به 30 هزار دلار ایالات متحده آمریکا برسد.

خبرگزاری کتاب ایران(ایبنا) هوش مصنوعی، تجارت الکترونیک، امنیت شبکه و رمزارزهای دیجیتالی؛ فرآورده‌های این روزهای فناوری اطلاعات هستند. از طرفی حجم گسترده اطلاعات در دنیای امروز نیازمند مدیریتی قوی مبتنی بر سیستم‌های پیشرفته است. سیستم‌هایی که با تکیه بر این فرآورده‌ها منجر به تغییر و تحولات گسترده در زندگی بشر شده‌اند؛ در واقع بهره‌گیری از فناوری اطلاعات به نوعی برای کشورهای درحال توسعه پیمودن یک شبه رهی صد ساله است. توصیف و کاربرد هریک از دستاوردهای فناوری اطلاعات می‌تواند برای علاقه‌مندان به این حوزه جذاب باشد. مهدی اسدبک، نویسنده و کارشناس فناوری اطلاعات در گفت‌وگو با خبرنگار سرویس دانش و فناوری خبرگزاری کتاب ایران(ایبنا) در این رابطه با اهمیت این دانش و بهره‌گیری‌های سودمندانه آن به بحث و تبادل نظر پرداخت.
 
وی در ابتدا با اشاره به اهمیت فراوان این رشته علمی و کاربردی در  اغلب کشورهای آسیایی گفت: فناوری اطلاعات یک رشته بین‌المللی است که ثروت‌آفرینی فراوانی دارد. کاربرد این رشته در فناوری‌های مهم و کارآمد، علوم پزشکی و غیر پزشکی، صنعت و حوزه دفاعی به شدت محسوس است. از سویی دیگر تاکنون کشورهای مختلفی از جمله هند، چین، ژاپن در این سه دهه اخیر سرمایه‌گذاری‌های کلانی در بخش‌های مختلف این رشته کرده‌اند. برای مثال هند در این مدت زمان تاثیر بسیاری بر این علم داشته تا جایی که درآمد خالص این کشور از این رشته به بیش از 600 میلیارد دلار رسیده است.

 
این کارشناس فناوری اطلاعات با اشاره به اصلی‌ترین آموزش‌هایی که دانشجویان این رشته علمی باید در آن تبحر لازم را کسب کنند، گفت: آموزش‌هایی که دانشجویان یا علاقه‌مندان آی‌تی باید بگذرانند؛ در سه حوزه کلی خلاصه می‌شود؛ ابتدا حوزه شبکه برنامه‌نویسی یا ساخت نرم‌افزار‌های تجاری، حوزه امنیت و بستر تجارت الکترونیک که این سه حوزه اصلی‌ترین بخش‌ها در رشته فناوری اطلاعات است. رقابت تنگاتنگی هم با یکدیگر دارند.
 
اسد‌بک درباره نحوه آموزش این رشته در دانشگاه‌های کشور گفت: مباحث تئوری در اغلب دانشگاه‌ها در رشته فناوری اطلاعات (آی‌تی) رواج بیشتری نسبت به کاربرد‌های فنی آن دارد. درحالی که بیشتر دانشجویان می‌خواهند به طور عملیاتی به فراگیری علم در این رشته بپردازند تا بتوانند جذب بازار کار شوند. یکی از دلایل تئوری‌گرایی در کشور ما مدرک‌گرایی است؛ به همین دلیل  استادان دانشگاه‌ها هم زیر بار آموزش عملی نمی‌روند و ترجیح می‌دهند به صورت تئوری آموزش دهند.
 
وی درباره اهمیت امنیت شبکه گفت: در عصر حاضر بحث امنیت شبکه اهمیت بسیاری دارد که علت آن هم وجود و بروز جنگ‌های اطلاعاتی است که میان کشورها رخ داده است. امروزه جنگ اطلاعاتی و نبردهای سایبری میان کشورها بیش از جنگ‌های نظامی رخ‌ داده است. در کل امنیت اطلاعات بحث بسیار مهمی است که هر کشوری باید بسترسازی‌های دقیق و کارآمدی را برای آن ایجاد کند.
 
اسدبک با اشاره به اهمیت شبکه در سرعت تبادل اطلاعات گفت: از دیگر مواردی که در این حوزه اهمیت دارد، بحث‌های مربوط به شبکه است که بستر مهمی را در تجارت الکترونیک به وجود می‌آورد. در این مورد زیرساخت ارتباطی اهمیت زیادی دارد. دولت اگر بتواند در این زمینه مراکز داده‌ای بزرگی در سطح کشور تهیه کند، ارتباطات بین سازمانی بسیار قوی باعث افزایش سرعت تبادل اطلاعات می‌شود.
 
اسدبک با اشاره به وضعیت امینت شبکه در ایران ادامه داد: متخصصان امنیت در ایران شمار زیادی هستند و خوشبختانه در حال حاضر شرایط خوبی داریم. ایران از لحاظ امنیت در مقیاس خاورمیانه حرف برای گفتن دارد و ما توانسته‌ایم رتبه اول را به خود اختصاص دهیم؛ اما هنوز در مقیاس جهانی با کشورهای قدرتمند فاصله داریم.

 
وی گفت: معیاری‌ که در این زمینه اهمیت زیادی دارد مراکز داده با بستر ارتباط داده‌ای است، نیاز کشور بیشتر در زمینه ICT است که در زمینه مخابراتی فعالیت می‌کنند. فرآیندی که بیشتر نیروی‌های سازمانی ملزم می‌شوند تا آموزش کافی در آن ببینند، مبانی آی تی است. کارمندان رده بالا در اغلب شرکت‌های خصوصی و دولتی ملزم هستند که دوره‌های آی تی را بگذرانند یا اطلاعات اولیه را در این باره داشته باشند.
 
اسدبک با اشاره به وجود ارزهای دیجیتال که راهی برای افزایش سود‌های اقتصادی است، گفت: همان گونه که می‌دانید، یکی از محصولات تجارت الکترونیک در دنیای حاضر، رمزارزها یا همان ارزهای الکترونیکی مانند بیت‌کوین است که هنوز در کشور ما فهم و دید کامل و مثبتی نسبت به آن ندارند. در سراسر دنیا بیش از صد ارز بین‌المللی وجود دارد که بیت‌کوین یکی از آن‌ها است. در حقیقت بیت‌کوین می‌تواند ارز مورد نیاز کشور را به صورت رایگان تهیه کند؛ به طور مثال اگر دولتی دلار مورد نیاز را ندارد، می‌تواند از طریق سرمایه‌گذاری در بیت‌کوین و ایجاد شهرک‌ و دستگاه‌ بیت‌کوینی (ماینر) ارز مورد نیاز خود را تهیه و به دلار و یورو تبدیل کند.
 
این کارشناس فناوری اطلاعات اظهار داشت: در واقع این نوع ارزها پولی بین‌المللی است که به فرد یا کشور خاصی اختصاص ندارد و ویژه جهان است که برای استخراج آن باید به سیستم جهانی متوسل شد. به عبارت ‌دیگر تنها ارزی است که می‌توان در سطح بین‌المللی مبادله کرد و بسیار سودآور است. این نوع ارز در کشورهای مختلف جایگزین دلار شده است و می‌تواند ارز مورد نیاز تجار و تبادلات بین‌المللی باشد. از طرفی هم باعث حذف واسطه‌ها و انتقال امن آن به خارج از کشور است هیچ فردی هم نمی‌تواند در قیمت آن دخیل باشد. در حقیقت بیت‌کوین یک ارز مجاز است که توسط یک دانشجوی ژاپنی عرضه شد و به کمک دنیا آمد.
 
وی ادامه داد: شاید تنها ایراد دستگاه‌های بیت‌کوینی مصرف برق بالا باشد، اما خروجی آن ناتمام است. به طوری که یک دستگاه بیت‌کوینی می‌تواند ماهانه 220 دلار بنا به مدل‌های مختلف ارز دیجیتال که فقط به صورت الکترونیکی تبادل می‌شود استخراج کند.
 
به گفته اسدبک؛ کشورها باید امتیازات بهره‌گیری از بیت‌کوین را کسب کنند و اگر استفاده درستی از آن نکنند، امتیازات آن‌ها گرفته می‌شود. در خارج از کشور، خرید و بهره‌گیری از ماینرها مجاز است، اما در ایران این وضعیت حالت تعلیق دارد که این فرآیند به خدمات دولتی بازمی‌گردد.
 
وی به کارگیری از بیت‌کوین‌ها را راهی برای برون رفت از وضعیت بحران اقتصادی دانست و گفت: کشور چین نزدیک به 220 هزار متر مکعب از زمین خود را به ماینر‌ها اختصاص داده است که با این روند درآمد ماهیانه این کشور بسیار بالا رفت. استفاده از بیت‌کوین می‌تواند یکی از راه‌کارهای عبور از بحران اقتصادی باشد، برای مثال اگر کشوری نتواند ارز مورد نیاز خود را تهیه کند، بیت‌کوین می‌‌تواند انتخاب درستی برای برون‌ رفت از این مشکلات باشد. بیت‌کوین تنها ارزی است که ده برابر شمش طلا ارزش دارد. بیت‌کوین تنها ارزی است که اگر دولت سرمایه‌گذاری کند و سخت‌افزارهای مورد نیاز این ارز را ایجاد کند و بستری را زیر نظر خود ایجاد کند شرایط اقتصادی مطلوب‌تری را می‌توان برای کشورمان متصور شد. در حال حاضر قیمت بیت‌کوین 12هزاردلار است که پیش‌بینی شده است تا سال 2020 به 30 هزاردلار ایالات متحده آمریکا برسد.
 
اسدبک درباره نحوه تولید ارز توسط ماینر‌ها گفت: دستگاه‌های ماینر مدل‌های مختلفی دارند که هر کدام بنا بر قیمتی که دارند، ارز مورد نیاز خود را تامین می‌کنند؛ در واقع مانند یک کیف دیجیتالی است که بنا به ویژگی‌ها و قیمتی که هر بیت‌کوین دارد ارز تعریف شده‌ای هم تولید می‌کند.
 
وی با اشاره به تولید و انتشار رمزارزها در کشورهای اسلامی گفت: در سال‌های اخیر کشورهای اسلامی به این نوع تبادلات توجه بیشتری نسبت به ما نشان داده‌اند. برای مثال قطر که در حوزه آی‌تی چندان صاحب نام نیست، اولین ارز بیت‌کوینی اسلامی را منتشر کرد که در حال حاضر این ارز در میان کشورهای اسلامی تبادل می‌شود؛ مانند چین که ارز ویژه خود را دارد. ارزی که قطر طراحی کرده است، درحال سرمایه‌گذاری در کشورهای مصر، عربستان، امارات و بحرین است که به احتمال زیاد امکان دارد در آینده‌ای نزدیک به یک ارز عربی تبدیل شود.
 
وی درباره بهره‌گیری از هوش مصنوعی در بستر فعالیت‌های انسانی گفت: این روزها هوش مصنوعی اسبابی برای انجام فعالیت‌های انسانی بدون دخالت انسان شده است و توجه اغلب دانشمندان در سراسر دنیا به سوی ربات‌هایی است که کشور ژاپن عرضه کرده است. سالانه مسابقات رباتیک فراوانی در کشورمان برگزار می‌شود اما عملا این ربات‌ها کارآیی چندانی ندارند. در واقع نیاز بشر به ربات‌هایی است که مانند انسان عمل کند و اگر عروق و قلب و اگر تمام اجزای بدن انسان به صورت مصنوعی در بدنه آن‌ها کار گذاشته شود، بتواند کارآیی انسان را داشته باشد. همانطور که می‌دانید فیلم‌نامه‌های زیادی در این باب ساخته شده که نشانه اهمیت و توجه کشورهای پیشرو به این امر است.
 
وی همچنین از جایگزین شدن ربات‌ها به جای انسان در سال 2050 خبر داد و گفت: ربات‌ها دنیای وسیعی دارند و پیش‌بینی می‌شود، در سال 2050 اتفاقی می‌افتد که ربات‌ها جایگزین انسان می‌شود. در حال حاضر ربات‌هایی وجود دارند که تشخیص آن از انسان به سختی صورت می‌گیرد، چراکه در ساخت آن‌ها از فلزی استفاده نشده است. هر رباتی برنامه خاص خود و کاربردهای خاص خود را دارد که برای هدف خاصی طراحی شده است. خبر خوش یا بد اینکه ربات‌ها قابل فکرکردن هستند. مغز این نوع از ربات‌ها توسط متخصص رباتیک طراحی می‌شود و می‌تواند درباره موضوعی که مورد هدف است فکر کند و تصمیم بگیرد. در ایالات متحده و ژاپن این اتفاق افتاده است. ژاپن در سال 2014 دختری هشت ساله را طراحی کرد که درصد زیادی از افرادی که آن را دیده بودند متوجه نشدند که این یک ربات است نه دختربچه‌ای هشت ساله این اولین ربات انسانی و اولین گام برای ساختن ربات‌های انسانی دیگر بود.
 
وی افزود: ربات‌ها گاهی برای کشورهای درحال توسعه فرآیندی ترسناک هستند؛ در حالی که توقع کشورهای توسعه‌یافته فراتر از ساخت یک ربات انسان‌نمای معمولی است. آن‌ها اذعان می‌کنند که هنوز به چیزی که می‌خواهند نرسیده‌اند.

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.

برگزیده

پربازدیدترین

تازه‌ها