یکشنبه ۳۰ تیر ۱۳۹۸ - ۱۱:۰۳
آئین‌نامه جشنواره چاپ بازنگری می‌شود/ تمرکز بر فضای فرهنگی در عرصه چاپ

مدیرکل دفتر چاپ و نشر گفت: در حکم رئیس شورای سیاستگذاری جشنواره حوزه چاپ، تاکید موکدی نسبت به تمرکز بر فضای فرهنگی چاپ شده است و ما در آئین‌نامه برگزاری جشنواره چاپ زمینه‌های فرهنگی را توسعه می‌دهیم.

مهرزاد دانش، مدیرکل دفتر چاپ و نشر وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی در گفت‌وگو با خبرگزاری کتاب ایران (ایبنا)، عنوان کرد: از سه سال گذشته سیاست کلان وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی بر این نکته قرار گرفته است که تمرکز نظارتی و حمایتی در حوزه چاپ و بسته‌بندی بر مناسبات فرهنگی متمرکز باشد.
 
وی افزود: به همین دلیل طی دو سال گذشته نیز برخی از سیاست‌ها منطبق بر همین موضوع پیش رفت و لایحه‌ واسپاری بخش صنعتی چاپ به وزارت صنعت، معدن و تجارت را به دولت ارائه کردیم که اکنون در مجلس در حال بررسی است.
 
دانش با اشاره به این لایحه توضیح داد: از دو سال قبل طی تفاهمنامه و توافق بین وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی و وزارت صمت واردات، صادرات و ترخیص ماشین‌آلات صنعت چاپ به وزارت صنعت، معدن تجارت واگذار شده است. در لایحه تقدیمی به مجلس نیز مقرر شده است مجوز تأسیس چاپخانه‌ها و صنایع وابسته و نیز صدور پروانه فعالیت‌های بهره برداری چاپ هم توسط وزارت صمت انجام پذیرد.
 
وی یادآور شد: در این میان جشنواره یکی از رویدادهای مهم صنعت چاپ به شمار می‌آید که طی سالیان مختلف وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی همواره از آن حمایت کرده و متولی برگزاری آن بود.  امسال نیز با حکم وزیر، معاون امورفرهنگی به‌عنوان رئیس شورای سیاست‌گذاری نوزدهمین جشنواره چاپ انتخاب شده است.
 
دانش با اشاره به ضرورت توجه به دو وجهی بودن صنعت چاپ، عنوان کرد: اکنون که سیاست کلان وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی بر تمرکز فرهنگی روی حوزه چاپ قرار گرفته است، اینکه قرار باشد جشنواره چاپ طبق روال قبل با صبغه صنعتی برگزار شود، نوعی دوگانگی در اجرا و سیاستگذاری ها را ممکن است به وجود آورد که خلاف تمرکزگرایی فرهنگی و محتوایی در این زمینه است. 
 
مدیرکل دفتر چاپ و نشر وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی تاکید کرد: به همین دلیل سال گذشته برای برگزاری هجدهمین جشنواره صنعت چاپ با صنف صنعت چاپ رایزنی‌هایی شد و فعالان صنف جشنواره را به‌خوبی برگزار کردند. 
 
وی با بیان اینکه حکم امسال وزیر برای معاون فرهنگی وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی نیز متفاوت تر از احکام سال‌های گذشته است، گفت: امسال در این حکم، تاکید موکدی نسبت به تمرکز بر فضای فرهنگی چاپ شده است که این موضوع نشان‌دهنده عزم وزیر و وزارتخانه بر این است که جشنواره چاپ صبغه فرهنگی پیدا کند و از صبغه صنعتی خود فاصله بگیرد.
 
دانش یادآور شد: در این زمینه در شورای سیاست‌گذاری نوزدهمین جشنواره صنعت چاپ با هدایت معاون فرهنگی وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی بر آن هستیم تا به این سمت‌وسو حرکت کنیم و در مرحله اول باید آئین‌نامه جشنواره را بازنگری کنیم.
 
بازنگری آئین‌نامه جشنواره
مدیرکل دفتر چاپ و نشر وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی با اشاره به علت بازنگری آئین‌نامه توضیح داد: از آنجا که آئین‌نامه کنونی وجهه صنعتی پررنگ‌تری دارد، ما تلاش داریم در آئین‌نامه جدید زمینه‌های فرهنگی را توسعه دهیم، از سوی دیگر به دلیل اینکه تا روز ملی چاپ فرصت زیادی نداریم، ترجیح مان این است که فعلا روی برنامه تکریم و بزرگداشت چاپ و اهالی آن در این روز ملی متمرکز باشیم.
 
دانش همچنین درباره برنامه‌های نوزدهمین جشنواره صنعت چاپ، گفت: بخشی از این برنامه به تکریم از بزرگان، پیشکسوتان و فعالان چاپ اختصاص دارد که این برنامه طبق روال هر ساله با انتخاب تعدادی از برگزیدگان این حوزه اجرا خواهد شد.
 
وی ادامه داد: همچنین یکی دیگر از بخش‌های این جشنواره، قسمت رقابتی و مسابقه‌ای است که درباره آن  در شورای برنامه‌ریزی جشنواره صحبت خواهد شد تا ببینیم آیا ظرفیت برگزاری آن وجود دارد یا خیر.
 
جشنواره نمادین برای چاپ 
دانش همچنین درباره اهمیت جشنواره چاپ، گفت: روز ملی چاپ بهانه و نشانه نمادین برای توجه بیشتر رسانه‌ها و متولیان و اصحاب چاپ نسبت به ظرفیت‌ها، پتانسیل‌ها و ضعف‌ها و قوت‌هایی است که در این حوزه وجود دارد.
 
وی افزود: از سوی دیگر بهانه‌ای برای این است که رسانه‌ها در این فضا به موضوعات صنعت چاپ کشور بپردازند و درباره آن تولید مطلب کنند، همچنین می‌توانیم هرگونه پیشنهاد و انتقاد در این حوزه‌ را داشته باشیم.
 
دانش ارائه بیلان کاری در طول یکسال گذشته را از دیگر مزایای برگزاری جشنواره صنعت چاپ دانست و گفت: در این زمینه معتقدم حیف است که این ظرفیت نمادین را از دست بدهیم و از سوی دیگر علقه پرسابقه‌ای هم بین وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی و صنعت چاپ از گذشته تاکنون وجود دارد که مانع از این می‌شود که ما در عین حال هم به فکر صنعت‌زدایی چاپ هستیم، به این روز بی‌اعتنا باشیم.

به گزارش ایبنا، در روز پنجشنبه 27 تیر وزیر فرهنگ و ارشاد اسلامی در حکمی محسن جوادی را به عنوان رئیس شورای سیاستگذاری نوزدهمین جشنواره حوزه چاپ منصوب کرد. همچنین با صدور احکام جداگانه ای از سوی محسن جوادی معاون امور فرهنگی وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی و رئیس شورای سیاستگذاری نوزدهمین جشنواره حوزه چاپ، مهرزاد دانش مدیرکل دفتر امور چاپ و نشر به عنوان دبیر شورای سیاستگذاری جشنواره و ایوب دهقانکار، علی غیاثی ندوشن، علی اکبر ابراهیمی، مجتبی محمودیان، علی مغانی، محمدعلی انصاری‌پور، مسعود بحریه، مهدی رحیمی‌یگانه و اسکندر خمسه‌پور به عنوان اعضای این شورا منصوب شدند.

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.

برگزیده

پربازدیدترین

تازه‌ها