چهارشنبه ۲۶ تیر ۱۳۹۸ - ۰۹:۰۷
کتابفروشی الهیه و چشم‌انداز فروش 2000نسخه کتاب در روز

مدیر مجموعه کتاب الهیه امیدوار است مطابق با برنامه چشم‌انداز 5 ساله، آمار فروش کتاب در این کتاب‌فروشی را تا مرز 2هزار نسخه در روز ارتقا یابد.

به گزارش خبرگزاری کتاب ایران (ایبنا)، با توجه به مشکلات اقتصادی که گریبان صنعت نشر و حلقه‌های مختلف آن را گرفته است، برخی معتقدند باید از هر روشی برای علاقمند کردن مردم به کتاب استفاده کرد. خوشبختانه بخش خصوصی در چندسال گذشته، تمایل خوبی به سرمایه‌گذاری در حوزه کتاب نشان داده و کتابفروشی‌های بزرگی در سال‌های گذشته راه‌اندازی شده‌ است. مجموعه کتاب الهیه با 1200 مترمربع مساحت، یکی از این کتابفروشی‌ها است که از چند ماه پیش کارش را آغاز کرده و به گفته محمدحسین شهدادنژاد مدیر این مجموعه، هزینه‌های زیادی برای تاسیس آن صرف شده است.


مدیر مجموعه کتاب الهیه در گفت‌وگو با خبرنگار ایبنا درباره مراحل ساخت این مجموعه بیان کرد: اینجا قبل از اینکه کتابفروشی الهیه باشد، یک خانه‌باغ قدیمی بود. هزینه‌های زیادی را برای مناسب‌سازی این فضا برای کتابفروشی انجام دادیم و از اوایل دیماه 97 کار را آغاز کردیم. قرار بود اسفند ماه کار تمام شود اما حدود یک ماه کار تخریب طول کشید و مراحل طراحی و دکور و ... نیز زمان زیادی از ما گرفت و باعث شد با چند ماه تاخیر، کتابفروشی الهیه 28 اردیبهشت‌ماه راه‌اندازی شود.

وی به بخش‌های مختلف کتابفروشی اشاره کرد و گفت: این مجموعه شامل پنج بخش است؛ ما علاوه بر بخش کتابفروشی، بخش‌های فروش اسباب‌بازی، نوشت‌افزار و هدایا را نیز داریم که شامل مجسمه‌های مسی و برنجی و صنایع دستی می‌شود. بخش پنجم نیز بخش کودک است که در آن سعی شده فضایی برای سرگرمی کودکان ایجاد شود تا والدین بتوانند به راحتی به خرید مشغول باشند.



شهدادنژاد افزود: در آینده‌ای نزدیک، یک کافی‌شاپ نیز به مجموعه اضافه خواهد شد. قصد داریم علاوه بر خدمات تشریفات و پذیرایی، قرائت‌خانه‌ای را نیز در آنجا راه‌اندازی کنیم که به مشتریان این فرصت را می‌دهد که در آرامش به خواندن کتاب مشغول شوند. امیدواریم که بتوانیم با این کار به فرهنگ کتاب‌خوانی کمک کنیم.


مدیر مجموعه کتاب الهیه در مورد تعداد کتاب‌های موجود در کتابفروشی بیان کرد: اولین سفارش ما از مراکز پخش 6 هزار جلد کتاب بود که از عناوین پرفروش انتخاب شد. در حال حاضر نزدیک به 20 هزار جلد کتاب در کتابفروشی الهیه داریم که حدود 12 هزار عنوان را شامل می‌شود.

چشم‌انداز فروش 2هزار کتاب به‌صورت روزانه
شهدادنژاد در مورد آمار فروش کتابفروشی بیان کرد: ما در ماه گذشته به صورت میانگین، روزانه 50 کتاب فروخته‌ایم که شاید به نظر عدد کمی بیاید اما برای فروشگاهی که تازه افتتاح شده و هیچ تبلیغاتی انجام نداده تعداد مناسبی است. البته از چیزی که باید به آن برسیم فاصله زیادی دارد. ما یک سند چشم‌انداز پنج ساله داریم که بر اساس آن باید به فروش روزانه 2000 کتاب برسیم.


وی اضافه کرد: یکی از اصلی‌ترین برنامه‌های ما برای کتابفروشی الهیه، تمرکز بر رویداد‌های معرفی کتاب و آلبوم‌های موسیقی است. همین چند وقت پیش رونمایی از آلبوم موسیقی وحید تاج را در اینجا برگزار کردیم.

شهدادنژاد در مورد مخاطبان اصلی کتابفروشی‌ها بیان کرد: در حال حاضر اصلی‌ترین مشتری خرید کتاب، دانشجوها هستند و همین موضوع باعث شده در سیستم عرضه و تقاضا، ناشران این حوزه بیش از سایر حوزه‌ها، فعالیت کنند و حتی می‌توان مشاهد کرد که عرضه در حوزه دانشجویی به مراتب، بیشتر از دیگر تقاضاها است. اما در حوزه‌های دیگر مانند تاریخ و فلسفه، این رونق حتی به‌صورت نسبی نیز وجود ندارد و همین باعث شده راه‌اندازی کتابفروشی‌های عمومی ریسک‌ بالایی داشته باشد. اختلافی که میان ناشران و کتابفروشان دیده می‌شود نیز به همین دلیل است.
 
تحریم‌ اصلی‌ترین مشکل صنعت نشر 
وی در مورد مشکلات صنعت نشر بیان کرد: غالب مشکلاتی که صنعت نشر و دیگر صنایع کشور ما با آن دست ‌به گریبان هستند، مسائل مربوط به تحریم‌ است. تا زمانی که سیاست‌های تحریم علیه کشورما اعمال می‌شود، مشکلات ما تمامی نخواهد داشت. هرچند بعید می‌دانم تا دو سال آینده اتفاق خاصی در صنعت رخ بدهد اما حداقل امیدواریم به یک ثباتی برسد.


شهدادنژاد اضافه کرد: ناشران ایرانی خیلی ضعیف شده‌اند و برخی از قدیمی‌های حوزه نشر تیراژ کتاب‌های خود را تا 50درصد کم کرده‌اند. در این شرایط حداقل چیزی که می‌تواند کمک کند، ثبات است؛ یا حداقل اینکه مدام بخشنامه‌های حوزه چاپ و کاغذ، تغییر نکند.

وی در مورد آینده نشر در ایران گفت: در کل با وضعیت اقتصادی ایران، نمی‌توان چیزی را پیش‌بینی کرد اما امیدواریم شرایط به گونه‌ای رقم بخورد که ناشران ایرانی بیش از این تضعیف نشوند. باید سرمایه‌گذاری‌ها در این حوزه افزایش پیدا کند و دولت نیز مانند بخش خصوصی به میدان بیاید. هم‌اکنون بخش خصوصی جلوتر از دولت قدم برمی‌دارد.

شهدادنژاد بیان کرد: مشکلات اقتصادی در بسیاری از مواقع به محتوای کتاب‌ها نیز آسیب می‌زند و موضوع اینجاست که برخی از ناشران در این فضا به سمت تولید کتاب‌های زرد می‌روند.


شهدادنژاد در مورد راهکارهای برون‌رفت از بحران حوزه نشر بیان کرد: شاید اصلی‌ترین عاملی که می‌تواند کمک کند، حمایت دولت از توزیع باشد. شاید اگر شرکت‌های پخش از مالیات معاف شوند، فرآیند توزیع و انتشار نیز ساده‌تر شود. 

وی ادامه داد: از آنجایی که اقتصاد ما اقتصاد پویایی نیست، صنعت نشر هنوز به خوبی در آن جا نگرفته و مشکلات متعددی وجود دارد. امیدواریم صنعت نشر جایگاه واقعی خودش را در میان صنایع پیدا کند و اقتصاد نیز به ثباتی نسبی دست یابد تا مردم قدرت خرید کتاب را به دست آورند. 

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.

برگزیده

پربازدیدترین

تازه‌ها