سه‌شنبه ۱۸ تیر ۱۳۹۸ - ۱۴:۴۰
طائب: تخفیف‌های بی‌قاعده اینترنتی ضربه مهلکی به کتاب‌فروشان وارد می‌کند

مدیر انتشارات پیدایش معتقد است تخفیف‌های بی‌قاعده و غیر اصولی برخی از کتابفروشی‌های اینترنتی مخل منطق فروش و کسب‌و‌کار است و این موضوع به کتابفروشی‌های فیزیکی آسیب می‌رساند.

به گزارش خبرگزاری کتاب ایران (ایبنا)، رشد قارچ‌گونه سایت‌های غیرقانونی فروش کتاب، موجب شکل‌گیری فضایی رقابتی در حوزه تخفیفات اینترنتی شده است و هیچ ساز و کار معین و مشخصی برای تخمین درصد تخفیف وجود ندارد و مشخص نیست، برخی از سایت‌ها با چه توجیهی، به فروش کتاب با تخفیف‌های بالا دست می‌زنند.

محسن طائب مدیر نشر پیدایش در مورد این تخفیف‌ها گفت: آنچه در حال حاضر در سایت‌های فروش کتاب و محصولات فرهنگی تحت عنوان تخفیف اعمال می‌شود، به باور من بی‌قاعده و مخل منطق روابط کسب و کار بین خریدار و کتاب‌فروشی‌ها است.

وی ادامه داد: اعمال درصدهای بالای تخفیف‌ اگرچه در نگاه نخست باعث رونق نقدینگی می‌شود اما در زمانی نه چندان دور ضرر و ضربه مهلک آن به صنعت نشر و کتاب -به‌عنوان اثری معنوی- و کتاب‌فروش -اعم از خُردوکلان– قطعی خواهد بود.

طائب به قاعده‌مند بودن فروش اینترنتی در بسیاری از کشورها اشاره کرد و گفت: در هیچ یک ازکشورهای پیشرفته حتی کشورهای هم‌جوار و عرب، شما چنین تخفیفاتی را برای مخاطبان و مشتریان جزء نمی‌بینید.
 
امتیازدهی به مشتری بر اساس سقف خرید
مدیر نشر پیدایش به اصلاح روش ارائه تخفیف اشاره کرد و گفت: من به جای تخفیف برای مخاطبان خریدار کتاب و محصولات فرهنگی پیشنهاد می‌کنم  برای هر میزان از خرید مشتری تا یک سقفی از خرید، «امتیاز» درنظر گرفته شود و در نهایت مشتری از تجمیع امتیازهای دریافتی، مشمول دریافت تخفیف و آفرهای ویژه محل خرید می‌شود.

طائب گفت: آیا توسعه کتابفروشی‌های اینترنتی به کتابفروشی‌های فیزیکی، آسیب می‌زند؟ بدون شک به این شکلی که در اعمال تخفیفات زیاد و خارج ازعرف پیش می‌روند، کتاب‌فروشی‌ها صدمه جدی خواهند دید و حتی تا حد نابودی پیش خواهند رفت زیرا حیات اقتصادی یک کتاب‌فروش از طریق دریافت تخفیف از پشت جلد کتاب است.
  
بهره‌گیری از ظرفیت‌های دیجیتال برای توزیع
خوشبختانه، بی‌اعتمادی به سایت‌ها، باعث بی‌اعتمادی به فروش اینترنتی و توزیع غیرفیزیکی نشده است و بسیاری از ناشران تا جایی که می‌توانند از ظرفیت‌های دیجیتال استفاده می‌کنند.

مدیر نشر پیدایش درباره بهره‌گیری این نشر از ظرفیت‌های اینترنتی گفت: همه کتاب‌های نشر پیدایش، برای فروش اینترنتی روی صفحه اصلی سایت معرفی و بارگذاری می‌شوند و حدودا ماهیانه بخشی از کتاب‌های نشر توسط مشتریان شهرستان از سایت اصلی پیدایش خرید خواهند کرد.

وی در مورد ارتباط نشر پیدایش با توزیع‌کنندگان غیرفیزیکی کتاب گفت: نشر پیدایش تقریبا با هیچ یک از سایت‌های فروش اینترنتی کتاب قرارداد دائم ندارد و فروشگاه‌های اینترنتی معمولا از پخش‌های کتاب محصولات را تهیه خواهند کرد.

مدیر نشر پیدایش در مقایسه فروش اینترنی با فروش فیزیکی گفت: هر کدام می‌تواند جاذبه‌های خاص خود را داشته باشد، خرید اینترنتی به صرفه‌جویی در زمان و کاهش ترددهای ترافیکی کمک می‌کند و حضور در کتاب‌فروشی به ارتباط نزدیکِ حسی با اثر مکتوب و تاثیر شگرف محیط فرهنگی بر روح روان را در خود دارد.

طائب درباره توزیع فیزیکی کتاب‌های نشر پیدایش بیان کرد: هر کتاب پس از پایان مراحل چاپ نخست و ورود به فاز فروش، برای مدت یک هفته تنها در میان مراکز پخشی که اصطلاحا به آن پخش اول گفته می‌شود توزیع می‌شوند. پس از آن کتاب را برای پخش به دیگر کتاب فروشی‌ها که نماینده فروش پیدایش هستند، ارسال و معرفی می‌کنیم. در این میان برخی کتابفروشی‌ها نیز به شکل مستقیم و بی‌واسطه از انتشارات خرید خواهند کرد.
 
تناسب خرید اینترنتی با زندگی شهری
توسعه فضای ارتباطی به واسطه اینترنت، باعث آسان شدن خرید و فروش شده است و اگر سایت‌ها معتبر و قانونی باشند، مردم خرید بالایی از آن‌ سایت‌ها انجام می‌دهند. اما همین شرایط موجب شده فروشگاه‌های فیزیکی آسیب ببینند و مردم، دیگر مانند سابق به آن‌ها اعتنا نکنند.

طائب درباره خرید اینترنتی در حوزه کتاب گفت: دغدغه‌های زندگی شهری، افزایش درگیری‌های روزانه افراد، مسأله ترافیک و دشواری خرید حضوری برای کتاب از یک سو و نیاز به کتاب‌خوانی از سوی دیگر باعث شده افراد، خرید اینترنتی را از فروشگاه‌های اینترنتی ترجیح دهند، چرا که این شیوه تنها راه صرفه‌جویی در هزینه و زمان خواهد بود.

وی ادامه داد: افزایش تمایل افراد به خرید اینترنتی اگرچه به مرور زمان به کم‌رنگ شدن رونق کتابفروشی‌ها می‌انجامد اما میل به کتاب خواندن را برای علاقه‌مندان به این حوزه زنده نگه می‌دارد.

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.

برگزیده

پربازدیدترین

تازه‌ها

اخبار مرتبط