دوشنبه ۱۰ تیر ۱۳۹۸ - ۱۴:۵۳
برنامه‌های جام باشگاه‌های کتابخوانی در سازمان زندان‌ها

کارشناسان آموزش‌دیده در درون زندان‌ها از خود زندانی‌ها به عنوان تسهیل‌گران باشگاه‌های کتابخوانی کمک می‌گیرند.

ابراهیم حیدری، رئیس دفتر مطالعات و برنامه‌ریزی وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی در گفت‌وگو با خبرگزاری کتاب ایران(ایبنا)، درباره اجرای طرح جام باشگاه کتابخوانی در زندان‌های سراسر کشور گفت: برنامه‌های ترویج کتابخوانی را چند سالی است که با رویکرد فرهنگی در حوزه ترویج کتابخوانی انجام می‌دهیم و در آن برای اقشار مختلف جامعه برنامه‌هایی را طراحی و اجرا کردیم.

وی افزود: یکی از این اقشار، زندانی‌ها هستند. این افراد تحت پوشش سازمان زندان‌ها قرار می‌گیرند که معاونت امور فرهنگی هم همیشه به آن‌ها کمک می‌کند.
 
رئیس دفتر مطالعات و برنامه‌ریزی وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی توضیح داد: با توجه به سابقه‌ای که از گذشته داشتیم و تفاهم‌نامه میان معاونت امور فرهنگی و سازمان زندان‌ها و اقدامات تامین و تربیتی امسال تفاهم‌نامه‌ای با هدف ترویج کتابخوانی تنظیم کردیم، که بر توسعه عدالت فرهنگی، کاهش آسیب‌های اجتماعی، افزایش عدالت اجتماعی و بهره‌مندی اقشار از فرصت‌ها و ظرفیت‌های کشور تاثیرگذار باشد؛ حتی بر انسان‌هایی که در زندان‌اند.
 
حیدری درباره چندوچون اجرای این تفاهم‌نامه میان معاونت امور فرهنگی و سازمان زندان‌ها توضیح داد: در قبال کتاب‌هایی که معاونت امور فرهنگی به وسیله آن‌ها از سازمان زندان‌ها حمایت می‌کند، تفاهمنامه‌ای هدفمند کردیم. طبق این تفاهم‌نامه معاونت امور فرهنگی مبلغی در اختیار سازمان زندان‌ها قرار می‌دهد تا بر اساس قوانین و مقررات سازمان زندان‌ها کتاب‌هایی برای زندانی‌ها تهیه شود.
 
تزریق کتاب به سازمان زندان‌ها
رئیس دفتر مطالعات و برنامه‌ریزی با اشاره به فعالیت باشگاه‌های کتابخوانی در دو سطح زندان زنان و مردان و کانون‌ اصلاح تربیت برای افراد زیر 18 سال بیان کرد: طبق برنامه‌ای که طراحی کردیم، تا 400 میلیون تومان کتاب از طرف معاونت فرهنگی به سازمان زندان‌های کشور اهدا می‌شود.
 
او درباره نحوه انتخاب کتاب‌ها برای جام باشگاه‌های کتابخوانی توضیح داد: سازمان زندان‌های کشور 100 میلیون تومان از مبلغ را از بهترین کتاب‌های نمایشگاه بین‌المللی کتاب تهران و 300 میلیون تومان را از نمایشگاه‌های کتاب استانی تهیه می‌کند. کارشناس‌های سازمان زندان‌ها کتاب‌های مناسب را انتخاب و به کتابخانه سازمان زندان‌ها تزریق می‌کنند.
 
حیدری درباره نحوه برگزاری جام باشگاه‌ها در زندان اظهار کرد: برای مربیانی که در حوزه باشگاه کتابخوانی سابقه‌ای داشتند کلاس‌های آموزشی برگزار و منابعی تامین کردیم. این مربیان آموزش 16 ساعته دیده‌اند.
 
به گفته حیدری جام باشگاه‌های زندان برای نخستین بار در  10 استان برگزار خواهد شد.
 
فعالیت در زمینه جام باشگاه کتابخوانی اقدامی مثبت برای زندانی‌ها
حیدری با اشاره به اینکه تسهیل‌گران باشگاه‌های کتابخوانی زندان‌ها، از مدیران باشگاه، کارشناسان و مدیران فرهنگی سازمان زندان‌ها هستند، بیان کرد: از هر زندان و هر شهرستان یک یا دو نفر در مراکز استان‌ها آموزش می‌بینند. این‌ها به محل زندگی خود باز می‌گردند و به مدیران و کارشناسان خود آموزش می‌دهند و کارشناسان درون زندان‌ها از خود زندانی‌ها به عنوان تسهیل‌گران باشگاه کمک می‌گیرند.
 
او ادامه داد: با این روش باشگاه کتابخوانی تشکیل می‌دهند. قرار شد که برای زندانی‌هایی که در باشگاه کتابخوانی شرکت می‌کنند، زمینه‌ای فراهم شود که با توجه به شرایط زندان ساعتی را به فعالیت‌های باشگاه اختصاص دهند و اقدامات تشویقی در مرخصی و در سوابق پرونده آن‌ها به عنوان کار مثبت در چهارچوب قوانین و مقررات زندان لحاظ شود.

رئیس دفتر مطالعات و برنامه‌ریزی از چگونگی برگزاری باشگاه‌های کتابخوانی گفت: نهایتا باشگاه کتابخوانی زندان‌ها که تشکیل شد در ساعات خاصی زندانی‌ها می‌نشینند و در مورد کتاب بحث و نقد و در دو بخش بهترین کتاب از نگاه زندانیان و بهترین نویسنده با یکدیگر رقابت می‌کنند. سه تا پنج اثر برگزیده این‌ها از هر بخش به مراکز تهران فرستاده و در آنجا بررسی می‌شود.  
 
به گفته حیدری برآیند برگزاری جام باشگاه‌های کتابخوانی در زندان‌ها، اجرای آن در حوزه آسیب‌پذیر و کاهش خطرات است.
 
ارزیابی کتاب‌های مورد نظر سازمان زندان‌ها
حیدری درباره نحوه انتخاب کتاب در جام باشگاه‌های کتابخوانی زندان‌ها توضیح داد: انتخاب کتاب‌‎ها به سلیقه معاونت امور فرهنگی نیست. ما مبلغ را به سازمان زندان‌ها داده‌ایم. ضمن اینکه سازمان زندان‌ها خطی مشی خود را دارد. اینگونه مشخص می‌شود، سال آینده زندانی چه کتاب‌هایی نیاز خواهد داشت. این باشگاه‌ها نوعی ارزیابی  از نگاه زندانیان خواهد بود که امدواریم در سال‌های آینده لحاظ شود.
 
او ادامه داد: کتاب‌هایی که برای نخستین دوره جام باشگاه‌های کتابخوانی انتخاب شد، کتاب‌هایی است که در جامعه و کتابخانه‌های سطح شهر وجود دارد، با توجه به شرایط و مقررات زندان‌ها که همه جای دنیا مرسوم است.
 
توجه باشگاه‌های کتابخوانی زندان‌ها به کودک و خانواده
به گفته حیدری در باشگاه‌های کتابخوانی زندان‌ها به کودک و خانواده هم توجه شده است، او ادامه داد: ما در بیرون از زندان‌ها باشگاه‌های «کودک و مادر» و «کودک و خانواده» داریم، همان باشگاه‌ها می‌توانند در سطح زندان‌ها تشکیل شوند. در کانون اصلاح و تربیت هم می‌توانیم چنین باشگاه‌هایی داشته باشیم.
 
او با بیان اینکه برای نخستین دور باشگاه‌های کتابخوانی فراخوان را به استان‌ها ارسال کرده اند، گفت: در همین روزها پنج استان اعلام آمادگی کردند و کتاب‌ها را از نمایشگاه تهران خریدند. آموزش استان‌ها شروع شده است. روند اجرایی چند ماه ادامه دارد آموزش استان‌ها شروع شده است و بخشی از منابع تهیه شده و تسهیلگران در روزهای آینده به استان‌ها سفر خواهند کرد.

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.

برگزیده

پربازدیدترین

تازه‌ها