دوشنبه ۳ تیر ۱۳۹۸ - ۰۸:۰۰
ساماندهی یعنی دستفروشان کتاب در کنار کتاب‌فروشی‌ها بساط نکنند

مدیر انتشارات آیلار گفت: دستفروشان باید جایی بروند که با کتابفروشان فاصله داشته باشد تا حق و حقوق آن‌ها در نظر گرفته شود، زیرا در طول سال کتابفروشان شرایط سخت کاری را تحمل می‌کنند ولی دستفروشان چنین وضعیتی ندارند.

حسن قربانی؛ مدیر انتشارات آیلار در گفت‌وگو با خبرگزاری کتاب ایران (ایبنا)، درباره اثرات برخورد با قاچاقچیان کتاب، عنوان کرد: این برخوردها طی سال گذشته و ماه‌های اخیر بازخورد خوبی داشته است و من در پیگیری از توزیع‌کنندگان کتاب متوجه شده‌ام کسب‌وکار آن‌ها حدود 25 درصد افزایش داشته است.
 
وی ادامه داد: دلیل موضوع این است که مشتریان دستفروش‌‌های کتاب اکنون دیگر به صورت مستقیم به سراغ کتابفروشان می‌روند و کتاب‌های خود را از مراکز و مراجع معتبر خریداری می‌کنند.
 
قربانی با بیان اینکه مردم هم تا حدودی متوجه شده‌اند که کتاب‌های مورد نیاز خود را باید از کتابفروشی‌ها تهیه کنند، گفت: بارها اتفاق افتاده مردم کتاب‌های غیرقانونی را که به قاچاق مرسوم است، از دستفروش خریداری کردند و بعدا متوجه شدند که کتاب ناقص است و به دستفروش برای تعویض یا پس دادن مراجعه می‌کنند ولی دستفروش از تعویض و پس گرفتن کتاب امتناع می‌کند.
 
وی یادآور شد: در این مواقع خریدار به سراغ ناشر رفته تا کتاب را تعویض کند یا پس بدهد اما ناشر که با دیدن کتاب متوجه تقلبی و غیراصل بودن کتاب شده است، او هم زیربار تعویض یا پس گرفتن کتاب نمی‌رود و خریدار تازه متوجه می‌شود چه کلاهی بر سر او رفته است.
 
قربانی درباره ضرورت خریداری کتاب از مراکزی که پروانه کسب معتبر از مراجع ذی‌صلاح دارند، عنوان کرد: نمونه چنین رخدادهایی مردم را نسبت به وضعیت کار دستفروشان و ارائه کتاب قاچاق هشیار کرده است و بسیاری از آن‌ها با توصیه به اطرافیان و نزدیکان خود، دیگر سراغ خرید کتاب قاچاق از این دستفروش‌ها نمی‌روند.
 
فرهنگ‌سازی در میان مردم
مدیر انتشارات آیلار درباره ضرورت فرهنگ‌سازی در میان مردم برای عدم خریداری کتاب قاچاق، گفت: بحث برخورد با قاچاق کتا‌ب یک بحث ملی است و باید تمام ارگان‌ها، سازمان‌ها و نهادها به کمک موضوع بیایند، ما سه اداره و سازمان داریم که در کشور امکان تبلیغات دارند و در عرصه فرهنگ‌سازی می‌توانند کمک کنند و باید شروع کار توسط آن‌ها باشد.
 
وی با اشاره به این مراکز، افزود: سازمان تبلیغات اسلامی، صدا و سیمای جمهوری اسلامی ایران و وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی مجموعه‌هایی هستند که به صورت ذاتی سیستم آن‌ها تبلیغات و اطلاع‌رسانی است و می‌توانند در زمینه فرهنگ‌سازی اطلاع‌رسانی کنند و به مردم آگاهی بدهند تا بدانند کتاب قاچاق را از دستفروش خریداری نکنند.
 
وی در این زمینه توضیح داد: البته دستفروشی کتاب از قدیم مرسوم بوده و الان هم هست و یک حرفه شناخته شده و معتبر برای فروش کتاب‌های دست دوم بوده است، در اینجا منظور ما آن‌ها نیستند بلکه پخته‌خوارهایی هستند که به سراغ فروش کتاب‌های قاچاق می‌روند.
 
قربانی با اشاره به اقداماتی که در طول این مدت برای برخورد با قاچاقچیان کتاب انجام شده است، گفت: به نظر من کارهایی که در این زمینه انجام شده خوب بود ولی کافی نیست و معتقدم با همان سیستم باید ادامه پیدا کند تا دیگر کسی جرات نکند کتاب غیرقانونی چاپ کند و در پارک و میادین بفروشد.
 
قاچاق و بازار موازی نشر
وی همچنین درباره آسیب‌ قاچاقیان کتاب به صنعت نشر گفت: قاچاقچیان کتاب ضرر هنگفتی به اقتصاد صنعت نشر وارد کردند، از مولف و نویسنده و ویراستار بگیرید تا لیتوگراف و چاپخانه‌دار و صحاف و ناشر، تمام اعضای این چرخه در این مسیر آسیب دیده‌اند و متضرر شده‌اند.
 
قربانی ادامه داد: قاچاقچیان کتاب یک بازار موازی در کنار بازار نشر ایجاد کرده بودند و کتاب‌ها را می‌فروختند که موجب شد صنعت نشر به کلی آسیب ببیند و همین موضوع مسیر صنعت نشر را منحرف کرده بود.
 
مدیر انتشارات آیلار با بیان اینکه اهالی نشر فکر می‌کردند که تعداد کتابخوان‌ها روز به روز کم می‌شوند، عنوان کرد: اما در این زمینه ما اشتباه فکر می‌کردیم و آمار ارگان‌های دولتی نیز درست نبود زیرا یک بازار موازی در این زمینه درست شده بود که کتاب‌های قاچاق، خارج از چرخه صنعت نشر در آن فروخته می‌شد که هیچ کس از آن خبر نداشت.
 
وی درباره چگونگی روند برخوردها با این موضوع، گفت: در این قضیه وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی، قوه قضائیه، پلیس امنیت و صنف صنعت نشر سنگ تمام گذاشتند، همکاری کردند و کمک کردند اما معتقدم کارها باید به همین شکل ادامه داشته باشد تا ریشه کتاب‌های قاچاق و غیرقانونی خشکانده شود.
 
قربانی تاکید کرد: از سوی دیگر اگر شهرداری در زمینه جمع‌آوری و ساماندهی دستفروشان کتاب از پیاده‌روها کمک و مساعدت بیشتری داشته باشد، می‌تواند در این زمینه موثر باشد.
 
سامان‌دهی دستفروشان
قربانی همچنین درباره برخورد با دستفروشان کتاب از پیاده‌روی انقلاب نیز گفت: این موضوع تقاضای صنف از مقامات نیروی انتظامی بود ما از نیروی انتظامی برای سامان‌دهی پیاده‌روهای انقلاب درخواست کمک کردیم و خوشبختانه آن‌ها در این زمینه نهایت همکاری را با ما داشتند و اکنون هم به صورت مرتب در این زمینه پیگیر هستند.
 
وی افزود: به نظرم در این زمینه برای سامان‌دهی دستفروشان ارگان‌هایی که مسئولیت قبول کردند هرچه زودتر باید دست به کار شوند، هرچند علاوه بر آن،‌ فعالیت دستفروشان باید ساماندهی شوند، همچنین بر فعالیت آن‌ها نظارت شود زیرا اگر ساماندهی بدون نظارت باشد این اقدام بی‌اثر است.
 
مدیر انتشارات آیلار با بیان اینکه بحث نظارت اهمیت زیادی دارد، گفت: به نظرم در این زمینه هیچ‌ مجموعه‌ای مثل صنف و اتحادیه ناشران و کتاب‌فروشان نمی‌تواند بر این کار نظارت کند زیرا آگاهی کافی نسبت به کتاب‌ها دارند و می‌توانند نظارت داشته باشند.
 
وی درباره مکان سامان‌دهی دستفروشان کتاب نیز گفت: اگر قرار به ساما‌ن‌دهی است نباید دستفروشان در کنار کتاب‌فروشان باشند و بساط کنند؛ بلکه حداقل باید جایی بروند که با کتابفروشان فاصله داشته باشد تا حق و حقوق آن‌ها در نظر گرفته شود، زیرا در طول سال کتابفروشان شرایط سخت کاری را تحمل می‌کنند ولی دستفروشان چنین وضعیتی ندارند و در شرایط آسان‌تری نسبت به کتاب‌فروشان کتاب می‌فروشند.
 
به گفته قربانی، حساب قاچاقچیان از دستفروش‌ها کتاب قدیمی جداست و سامان‌دهی باید درباره کسانی باشد که واقعا دستفروش هستند و کتاب دست دوم و کهنه می‌فروشند. علاوه بر این، باید در جایی باشند که با کتابفروشان فاصله داشته باشند و در این زمینه معتقدم اتحادیه ناشران و کتاب‌فروشان تهران باید ساز و کار آن‌را پیدا کند.

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.

برگزیده

پربازدیدترین

تازه‌ها