شنبه ۱ تیر ۱۳۹۸ - ۰۸:۳۲
تاثیر افزایش قیمت خمیر کاغذ بر بازار کتاب‌های دست‌دوم

به گفته مدیر کتاب‌فروشی مهر، افزایش قیمت کاغذ باطله از 500 به 3000 تومان باعث شده کتاب‌های کمتری به بازار دست‌دوم فروش‌ها برسد.

محسن مشگینی، مدیر کتاب دست‌دوم فروشی مهر واقع در پاساژ صفوی، در گفت‌وگو با خبرگزاری کتاب ایران(ایبنا)، درباره وضعیت کنونی بازار کتاب، به افزایش قیمت کاغذ و تاثیر آن بر تغییر روند کار کتابفروشی‌های دست‌دوم اشاره کرد و گفت: قیمت کاغذی که در میدان امام حسین (ع) برای خمیر کردن خرید و فروش می‌شد، پیش از این کیلویی 500 تومان بود در حالی که امروز به کیلویی سه هزار تومان رسیده است.
 
به گفته او افزایش قیمت کاغذ باعث شده کتاب‌های کمتری به کتابفروشی‌های دست دوم راه پیدا کند. او ادامه داد: قیمت کتاب‌های دست دوم افزایش یافته است، اما هنوز هم نسبت به کتاب‌های نوی بازار کتاب‌های دست‌دوم ارزان است.
 
مشگینی با اشاره به اینکه در روزهای گذشته کتاب هزار صفحه‌ای را به قیمت 40 هزار تومان فروخته است، بیان کرد: روزهای جمعه کتاب‌هایم را در پاساژ پروانه می‌فروشم، آنجا مراجعه‌کنندگان بیشتری نسبت به کتابفروشی‌ام در پاساژ صفوی دارم.
 
ارزان‌فروش‌ترین کتابفروش مجازی‌ام
این فروشنده کتاب دست دوم که در فضای مجازی هم فعالیت خرید و فروش خود را انجام می‌دهد، از فضای بازار مجازی گفت: در فضای مجازی ارزان‌ترین فروشنده کتاب‌های دست دوم من هستم. درواقع من با فروشگاهی که دیگر کالاهای دست دوم را خرید و فروش می‌کند، همکاری می‌کنم.
 
او ادامه داد: درصدی از فروش به من می‌رسد، مالیات و هزینه پست برعهده خریدار است و بخشی از سود برای مالک سایت می‌ماند. در فضای مجازی هم به سود کم قانع هستم، پایه و اساس کار من بر فروش ارزان است.
 
به گفته مشگینی در فضای مجازی اگر قیمت کالا بالا باشد، صاحب سایت درصد کمتری برای خود بر می‌دارد و اگر قیمت پایین باشد درصد بیشتری به صاحب سایت تعلق می‌گیرد.
 
این فروشنده کتاب‌های دست دوم کتاب‌هایش را از سایر کتاب‌فروش‌های دست دوم خریداری می‌کند، او گفت: قیمت کتاب‌ها در دست‌دوم فروشی‌ها طبقه‌بندی دارد و هرچه از زمان انبار آن‌ها بگذرد، قیمت کاهش می‌یابد.
 
پرداخت کتابخانه‌ها خوب و منظم است
مشگینی درباره ارتباط خود با کتابخانه‌ها گفت: با کتابخانه مجلس، دانشگاه تهران و تاریخ اسلام و ایران که در قم فعالیت می‌کند، همکاری داریم. برای کتابخانه مجلس، کتاب‌های تاریخی که در بازار، نسخه‌ای از آن‌ها وجود ندارد، جمع‌آوری می‌کنیم.
 
او درباره روش همکاری با کتابخانه‌ها توضیح داد: اگر کتابی در بازار کتاب‌فروشی دست دوم پیدا کنم که با خواسته‌های کتابفروشی‌ها هماهنگ است، عکس کتاب را برایشان می‌فرستم. در صورت تایید کتابخانه، با سودی جزئی کتاب را برایشان می‌فرستم.
 
این فروشنده کتاب دست دوم افزود: معمولا کتابخانه‌ها دنبال سالنامه‌های قدیمی، کتاب‌هایی درباره تاریخ اسلام و جهان و کتاب‌هایی با موضوع جغرافیا هستند. پرداخت آن‌ها هم خوب و منظم است.
 
توقف تخفیفات پستی برای دست‌دوم فروش‌ها 
او که پیش از این از تخفیف 40 درصدی پست برای ارسال کتاب‌هایش استفاده می‌کرد، گفت: در سال 97 این تخفیف پستی قطع شد. به نظر می‌رسد فقط ناشرانی که مرسوله‌های بزرگ دارند، می‌توانند از تخفیف پست استفاده کنند.

وی افزود: برای ادامه استفاده از تخفیف به اتحادیه ناشران و کتابفروشان نامه فرستادیم، به ما اطلاع دادند که فقط ناشرانی که بسته‌های بزرگی پستی ارسال می‌کنند، در صورت ارائه سفته به پست، می‌توانند از تخفیف 20 درصدی استفاده کنند.
 
مشگینی ادامه داد: پست به ما اعلام کرده است که اگر به روند اعطای تخفیف 40 درصدی به کتابفروشی‌ها ادامه دهد، ضرر خواهد کرد، در حالی که به نظرم درآمد دفتر پستی شهید یوسفیان منطقه 13، بیش از درآمد دفتر پستی برخی از استان‌های ایران است چراکه با همه ناشران در حال فعالیت است. 


پیشتر در پرونده «بررسی بازار کتاب‌های دست دوم» منتشر شده است:

دست‌دوم فروشی‌های کتاب نیاز به حمایت دارند


کاهش فروش کتاب‌های دستِ‌دوم


دستِ دوم فروشی‌های کتاب زیر خط فقر


تاثیر مثبت نمایشگاه بر دست‌دوم فروشی‌های کتاب!


بازار کتاب‌های دست دوم هم خراب است

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.

برگزیده

پربازدیدترین

تازه‌ها