یکشنبه ۲۶ خرداد ۱۳۹۸ - ۱۴:۱۸
در یک سال و نیم اخیر بیش از 1500 نفر از کارگران صنعت چاپ قم بیکار شده‌اند

رئیس اتحادیه چاپخانه‌داران استان قم با بیان اینکه بهترین راهکار برای بهبود بازار صنعت چاپ و بسته‌بندی، ثبات بازار کاغذ است، اعلام کرد: متاسفانه در یک سال و نیم اخیر، بیش از 1500 نفر از کارگران صنعت چاپ در قم بیکار شده‌اند و یا در بلاتکلیفی به سر می‌برند.

مجتبی محمودیان رئیس اتحادیه چاپخانه‌داران استان قم در گفت‌وگو با خبرنگار خبرگزاری کتاب ایران (ایبنا) در قم، با اشاره به مشکلات اهالی این صنف، گفت: شرایطی که برای ارز به وجود آمده از دو حیث مشکلات متعددی را برای صنعت چاپ به وجود آورده است: اول نبود ملزومات، قطعات و مواد مصرفی است؛ عمده مواد اولیه و مواد مصرفی صنعت چاپ از قبیل انواع کاغذ تحریر، گلاسه، مقواهای دو رو گلاسه، مقواهای پشت کرم و پشت سفید گرفته تا مواد مصرفی مثل مرکب و قطعات ماشین‌آلات، وارداتی است.

وی اضافه کرد: مسئله بعد گرانی بی‌حد و حصری است که متاسفانه شرایط اقتصادی را مختل کرده است. با این شرایط، به سبب عدم کشش بازار و بالا بودن بازار رقابت، شرایط این اجازه را نمی‌دهد که تولیدکننده هزینه‌ای را که در خصوص تولید انجام می‌دهد، از مشتری بگیرد؛ به هر حال واجب‌تر از صنعت چاپ در زندگی مردم، خوراک، مسکن، درمان و تحصیل است.
 

رئیس اتحادیه چاپخانه‌داران استان قم از تعدیل نیرو در صنعت چاپ و بسته‌بندی در این استان سخن گفت و عنوان کرد: تعداد زیادی از واحدهای چاپ به سبب شرایط اقتصادی، با تعدیل نیرو، از تعطیل شدن واحدشان جلوگیری کرده‌اند. بیش از 4000 خانوار در قم، از صنعت چاپ و بسته‌بندی ارتزاق می‌کنند ولی متاسفانه در یک سال و نیم اخیر بیش از 1500 نفر از این کارگران و شاغلین بیکار شده‌اند و یا در بلاتکلیفی به سر می‌برند.

محمودیان یادآور شد: کارفرماها با مایه گذاشتن از سرمایه خودشان و صرف نظر از درآمدشان، سعی کرده‌اند واحد صنفی خود را حفظ کنند چرا که با معدل 2 تا 3 ساعت کار کردن در روز، امکان ادامه حیات وجود ندارد.

وی گریزی هم به تصمیمات دولت در رابطه با تخصیص ارز دولتی به کاغذ زد و گفت: دولت اعلام کرد ارز دولتی به کاغذ برای کارهای فرهنگی تعلق می‌گیرد و در بخش صنعتی باید از ارزهای دیگر استفاده شود. تا اینجای کار مشکلی نیست اما نکته مهم این است که ثباتی در بازار وجود ندارد؛ در کمتر از 10 سال گذشته، ما قیمت از 8 هزار تومان تا 550 هزار تومان را برای کاغذ تجربه کرده‌ایم، البته بازار خودش را با این شرایط وفق داده ولی مهم تثبیت قیمت است که وجود ندارد. به نظرم یکی از دلایلی که تولید افت پیدا کرده، بی‌ثباتی در نرخ کاغذ است.

رئیس اتحادیه چاپخانه داران استان قم گفت: چند سال کاغذ بین 70 تا 80 هزار تومان بود و یک نوسان 10 هزار تومانی داشت. اکنون کاغذ بین 350 تا 550 هزار تومان نوسان دارد. با این نوسان قیمتی، تولیدکننده خیلی سخت می‌تواند کار کند.

محمودیان با اشاره به خارج شدن کاغذ از ارز دولتی یادآور شد: اخیراً دوستان به این نتیجه رسیده‌اند که کاغذ را از ارز دولتی 4200 تومان خارج کنند اما امیدورایم این تصمیم منوط به ثبات در قیمت کاغذ شود. واقعاً اگر قرار است با ارز نیمایی کاغذ وارد شود، با یک تولرانس قابل پذیرش می‌توانیم شاهد ثبات چندساله قیمت کاغذ باشیم.

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.

برگزیده

پربازدیدترین

تازه‌ها