چهارشنبه ۲۲ خرداد ۱۳۹۸ - ۱۰:۱۵
برآورد 4.5 میلیارد تومان اعتبار برای حل مشکلات کتابخانه‌های عمومی قاین

رئیس اداره امور کتابخانه‌های عمومی قاینات برطرف شدن نیاز کتابخانه‌های عمومی این شهرستان از جمله اتمام چند پروژه ناتمام، ساخت فضای ملکی برای چند کتابخانه، تعویض مینی‌بوس کتابخانه سیار و... را مستلزم تامین 44 میلیارد و 400 میلیون ریال اعتبار به منظور دانست.

محمدحسین مددی رئیس اداره امور کتابخانه‌های عمومی قاینات در گفت‌وگو با خبرنگار خبرگزاری کتاب (ایبنا) در خراسان جنوبی درباره وضعیت کتابخانه‌های عمومی این شهرستان و نیازمندی‌هایشان گفت: بجز پروژه ناتمام کتابخانه مرکزی شهرستان که برای تکمیل بیش از 30 میلیارد ریال اعتبار لازم دارد، برطرف کردن نیازهای کتابخانه‌های عمومی قاین، 14 میلیارد و 400 میلیون ریال اعتبار می‌خواهد که از این میزان چهار میلیارد و 400 میلیون ریال برای احداث کتابخانه جودالائمه مورد نیاز است.

وی گفت: بهسازی کتابخانه نیم بلوک یک میلیارد، تاسیس ساختمان برای دو کتابخانه روستایی کرغند و اسفشاد 8 میلیارد ریال و تعویض مینی‌بوس کتابخانه سیار هم یک میلیارد ریال اعتبار لازم دارد و علاوه بر این 30 میلیارد ریال برای اتمام کتابخانه مرکزی، نیاز است.
 
افزایش روستاهای مجری طرح کوله کتاب
رئیس اداره امور کتابخانه‌های عمومی قاین همچنین از افزایش تعداد روستاهای مجری طرح «کوله کتاب» در سال 98 خبر داد و  گفت: با توجه به گستردگی روستاها و دسترسی نداشتن به کتابخانه عمومی، طرح «کوله کتاب» در 9 نقطه از  شهرستان قاین فعال است و تلاش می‌شود این تعداد امسال به 27 نقطه افزایش یابد.

مددی گفت: در این طرح کوله‌ای مخصوص کتاب طراحی و حدود 150 کتاب در زمین‌های مختلف در آن گنجانده شده و در 9 روستا تقسیم و پس از مدتی کوله‌ها با همکاری کتابدار و دهیار، در روستاها جابه جا می‌شود.
 
 
کتابخانه واعظ اسفدنی سال 99 به بهره‌برداری می‌رسد
رئیس اداره امور کتابخانه‌های عمومی قاینات، کتابخانه عمومی واعظ اسفدنی را از پروژه‌های ناتمام در این شهرستان عنوان کرد و گفت: عملیات احداث آن سال 96 شروع شده و به 50 درصد پیشرفت فیزیکی رسیده است و در سال 99 به بهره برداری می‌رسد.

مددی افزود: تاکنون برای این پروژه 700 میلیون ریال هزینه شده و اتمام آن در شرایط موجود دو میلیارد ریال دیگر لازم دارد.

دو کتابخانه عمومی روستایی در قاین نیازمند 8 میلیارد ریال اعتبار
رئیس اداره کتابخانه‌های عمومی قاینات همچنین تاکید کرد: این شهرستان نیاز به تاسیس دو کتابخانه روستایی در کرغند و اسفشاد دارد که هر کدام فضایی به مساحت 200 متر و چهار میلیارد ریال اعتبار نیاز دارد.

وی افزود: البته کتابخانه عمومی در این دو روستا به صورت استیجاری فعالیت دارد و مالک خواستار تخلیه ملک است و نیاز به ساختمان ملکلی برای این دو نقطه است.

سهم دولت برای پروژه کتابخانه عمومی روستای تیغاب محقق نشد
رئیس اداره امور کتابخانه‌های عمومی قاین همچنین گریزی به وضعیت پروژه در حال ساخت در روستای تیغاب زد و توضیح داد: ساخت کتابخانه عمومی در روستای تیغاب با مشارکت خیّران و دولت از سال 94 شروع شده است؛ اما سهم دولت هنوز محقق نشده است.

مددی تصریح کرد: این پروژه باید سال 95 به پایان می‌رسید اما به دلیل نبود بودجه به اتمام نرسیده و حدود 50 درصد پیشرفت دارد. خیّران برای ساخت آن 80 میلیون تومان تعهد کردند که 50 میلیون تومان آن تامین شده اما 100 میلیون تومان سهم دولت هنوز محقق نشده و اتمام آن نیازمند 150 میلیون تومان دیگر است.

عقب ماندن قائن در زمینه شاخص‌های کتابخانه‌ای
رئیس اداره امور کتابخانه‌های عمومی قاینات وضعیت شاخص‌های کتابخانه‌های عمومی در این شهرستان را هم تشریح کرد و گفت: بر اساس چشم انداز افق 1404 باید تعداد کتابخانه‌های شهرستان از 16 به 22 باب برسد و زیربنای موجود از 3 هزار و 440 مترمربع به 11 هزار مترمربع فضای مطلوب افزایش یابد البته در صورت تکمیل عملیات کتابخانه مرکزی شهرستان، وسعت کتابخانه‌های قاین به 75 درصد سند چشم انداز می‌رسد.

غلامحسین مددی افزود: در مورد وضعیت سرانه تعداد کتاب نیز، در حال حاضر 25 هزار نسخه کتاب در کتابخانه‌های عمومی قائن وجود دارد که شرایط مطلوب 56 هزار جلد است و همچنین سرانه اعضا از 14 هزار و 810 نفر باید به 49 هزار نفر برسد.

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.

برگزیده

پربازدیدترین

تازه‌ها