دوشنبه ۱۳ خرداد ۱۳۹۸ - ۱۳:۰۲
خوسف؛ شهرستانی با سرانه کتابِ کمتر از یک جلد!

رئیس اداره کتابخانه‌های عمومی خوسف عنوان کردک این شهرستان با جمعیت بیش از 27 هزار نفر، کمتر از 23 هزار جلد کتاب در کتابخانه‌های عمومی خود دارد؛ یعنی سرانه کتاب برای شهروندان خوسف کمتر از یک جلد است!

علی علیدوست رئیس اداره کتابخانه‌های عمومی شهرستان خوسف در گفت‌وگو با خبرنگار خبرگزاری کتاب (ایبنا) در خراسان جنوبی، به بیان برخی مشکلات کتابخانه‌های عمومی این شهرستان مانند تعطیلی چند ساله یک کتابخانه روستایی، پایین بودن سرانه کتاب، اعضا و نیروی انسانی پرداخت.

وی گفت: 4 سال قبل زمین برای احداث کتابخانه عمومی در روستای ماژان با همکاری شورای اسلامی تحویل شد اما بودجه‌ای برای ساخت نیست و با اینکه احداث کتابخانه دو سال از محل ماده 180 اعتبار داشت، اما رقمی تخصیص نیافت.

علیدوست تاکید کرد: عملیات احداث کتابخانه در سال‌های 95 و 96 از محل ماده 180 اعتبار داشت اما هیچ مبلغی محقق نشد. پارسال هم هرچند 10 میلیون تومان اعتبار برای آن در نظر گرفته شد اما این مبلغ هم تخصیص نیافت. در حالی که با توجه به تحویل شدن زمین، بنیاد مسکن انقلاب اسلامی برای حصارکشی زمین هشدار داده بود اما حتی اعتباری برای این کار هم نیست و حتی احتمال پس گرفتن آن وجود دارد!


رئیس اداره کتابخانه‌های عمومی شهرستان خوسف افزود: ساخت این کتابخانه روستایی نیاز به 180 میلیون تومان اعبتار دارد اما با اوضاع و اعتبارات موجود بعید می‌دانیم به جایی برسد.

کتابخانه‌ای مجهز که به خاطر نداشتن نیرو، خاک می‌خورد!
رئیس اداره کتابخانه‌های عمومی خوسف همچنین از تعطیلی یک باب کتابخانه روستایی دیگر در این شهرستان خبر داد و گفت: کتابخانه روستایی معصوم‌آباد خوسف که جزو کتابخانه‌های خیّرساز است و توسط انجمن «حامی» ساخته شده، به دلیل نداشتن نیرو از چند سال قبل تعطیل است. این در حالی است که این کتابخانه، کتاب و تجهیزات لازم را هم دارد.
 
 
علی علیدوست تاکید کرد: دهیاری و نهاد کتابخانه‌های عمومی، قادر به تامین هزینه نیرو نیستند و با وجود مکاتبات انجام شده با شرایط موجود امکان جذب نیروی انسانی نیست زیرا معصوم آباد شرایط استاندارد جمعیتی برای استخدام نیرو را ندارد.

ایجاد مجتمع روستایی؛ راهکار ازسرگیری فعالیت کتابخانه
البته رئیس اداره کتابخانه‌های عمومی خوسف یک راهکار هم برای فعال شدن کتابخانه معصومیه پیشنهاد داد و در این راستا، ایجاد مجتمع روستایی فعال را مطرح کرد. علیدوست گفت: هر چند کتابخانه خیّرساز معصوم آباد نیرو برای مدیریت ندارد و به دلیل کافی نبودن جمعیت روستا، نهاد کتابخانه‌های عمومی نیز نمی‌تواند برای آن نیرو جذب کند؛ اما در قالب ایجاد مجتمع روستاهای تقاب، معصوم آباد و ... شاید بتوان برای آن نیرو گرفت.
 

وی مشکل کمبود جمعیت در روستاهای شهرستان خوسف را مسئله‌ساز خواند و توضیح داد: به همین دلیل نمی‌توان در نقاطی که شرایط مورد نظر نهاد را ندارد، کتابخانه ایجاد کرد زیرا بر اساس استانداردهای مورد نظر برای ساخت کتابخانه یا جذب نیرو باید روستا سه هزار نفر جمعیت داشته باشد.

هر شهروند یک کتاب سهم ندارد
رئیس اداره کتابخانه‌های عمومی خوسف گفت: به ازاء هر شهروند اهل خوسف، کمتر از یک جلد کتاب در کتابخانه‌های عمومی این شهرستان وجود دارد و در واقع سرانه کتاب هر خوسفی، به یک جلد هم نمی‌رسد!
 
علیدوست در توضیح تکمیلی‌تر، تعداد منابع موجود در کتابخانه‌های این شهرستان را 22 هزار و 757 نسخه بیان کرد و افزود: این یعنی اینکه برای هر یک از 27 هزار و 600 نفر جمعیت منطقه، یک کتاب هم موجود نیست و به ازای هر 100 نفر 0.8 کتاب وجود دارد در حالی که بر اساس نُرم جهانی، باید چهار نسخه وجود داشته باشد.

وی تصریح کرد: بنا بر سند چشم انداز 1404 باید به ازاء هر 100 نفر 4 متر فضای کتابخانه عمومی وجود داشته باشد؛ در حالی که این طور نیست و حدود 2 متر سرانه فضا وجود دارد. بر اساس این سند، همچنین باید 8 هزار و 280 نفر عضو کتابخانه‌های عمومی باشند اما یک هشتم این عدد عملی شده و 972 نفر در کتابخانه‌های عمومی شهرستان عضو هستند که این عدد پس از مرمت و بازسازی کتابخانه عمومی دکتر شکوهی افزایش دارد.

رئیس اداره کتابخانه‌های عمومی خوسف ادامه داد: در مرکز شهرستان 562 نفر عضو هستند که یک درصد جمعیت شهر هم نیست و چنانچه کتابخانه دیگری در خوسف ساخته شود، هر چند شاخص فضا محقق می‌شود اما با دو نیروی اداری نمی‌توان کاری انجام داد و با این پتانسیل‌های شهرستان، شاخص اعضا هم محقق نمی‌شود.

 
علی علیدوست در پایان گفت: شهر خوسف 5 هزار نفر جمعیت دارد که باید 2 هزار نفرشان عضو کتابخانه‌های عمومی باشند اما فقط یک کتابخانه عمومی در شهر وجود دارد. از طرفی سهم نیم درصد کتابخانه‌های عمومی از درآمد شهرداری هم به درستی پرداخت نمی‌شود و شهرداری خوسف از یک سال قبل بدهی‌های خود را پرداخت نکرده است و با این وضعیت تحقق شاخص‌های فضا، اعضا و... بسیار مشکل است.

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.

برگزیده

پربازدیدترین

تازه‌ها