جمعه ۱۰ خرداد ۱۳۹۸ - ۱۱:۰۱
نسل جدیدی از کتاب‌های شنیداری در رادیو کتاب

حامد جوادزاده درباره کتاب رادیویی «را» گفت: «را» کتاب رادیویی است که با اصول شنیداری و با بهره‌گیری از استانداردهای رادیویی یک کتاب را برای علاقه‌مندان و کتاب‌دوستان تعریف می‌کند.

حامد جوادزاده، ایده‌پرداز و مجری کتاب رادیویی «را» در گفت‌وگو با خبرگزاری کتاب ایران(ایبنا) درباره روند فعالیت کتاب‌های رادیویی با عنوان «را» که به تازگی در اختیار اهالی کتاب و کتاب‌دوستان قرار گرفته شده است گفت: کتاب رادیویی «را» نوعی رسانه شنیداری در بستر رادیو است که از سال 1393 تولید آن کلید خورد و اولین محصول آن در سال 1397 روانه بازار شد. درحقیقت رادیو کتاب برای افرادی طراحی شده است که زمان زیادی برای مطالعه و خواندن کتاب‌های فیزیکی ندارند.
 
جوادزاده گفت: «را» کتاب رادیویی است که با اصول شنیداری و با بهره‌گیری از استانداردهای تولید رادیویی، کتاب‌ها را برای علاقه‌مندان و کتاب‌دوستان تعریف می‌کند.  
 
وی افزود: امکان دارد فردی برای مطالعه کامل یک کتاب ساعت‌ها زمان بگذارد تا آن کتاب را تمام و کمال بخواند؛ در حالی که همان محتوا و موضوع را می‌تواند با صرف زمان کمتری بشنود و دقیقا همان چیزی را دریافت کند که گویی کتاب را به صورت کامل خوانده است.
 
ایده‌پرداز رادیو کتاب «را» خاطرنشان کرد: در رادیو کتاب مخاطبان اساسا با یک کتاب زمان‌بر چندین ساعته مواجه نخواهند شد. در حقیقت مخاطبان فایل‌های صوتی ده یا پانزده دقیقه‌ای را دریافت خواهند کرد؛ چراکه این شکل از کتاب برای مسافرت‌های درون شهری طراحی شده است و معتقدیدم احتمالا فردی که این کتاب را می‌‌شنود، داخل اتومبیل خود یا در طول مسیر شهر قرار دارد.
 
جوادزاده با اشاره به تفاوت کتاب رادیویی «را» با کتاب‌های صوتی گفت: چهارچوب رادیو کتاب یا همان کتاب رادیویی «را» با کتاب‌های صوتی متفاوت است، فایل صوتی در کتاب رادیویی «را» به صورت یکنواخت طراحی نشده است و از فرمت‌های شنیداری و رادیویی بهره گرفته شده است.
 
وی در پاسخ به این پرسش که کتاب رادیویی مذکور چه تفاوتی با پادکست‌ها دارد، گفت: پادکست‌ها بستری جداگانه برای انتقال محتوای یک کتاب به حساب می‌آیند. تفاوت فعالیت رادیو کتاب در نحوه ارائه محتوا و انتقال پیام اصلی کتاب است.
 
این ایده‌پداز گفت: تعریف کردن یک پیام با انتقال آن، دو موضوع متفاوت هستند. برای مثال شما ممکن است فیلمی را دیده باشید و قصد داشته باشید برای فردی همان فیلم را تعریف کنید، درواقع هر آنچه که خود دریافت کرده‌اید را بازگو می‌کنید و ممکن است شما به دلیل نبوغ و دانشی که دارید قرائت شبیه‌تری به پیام اصلی داشته باشید؛ اما در واقع تحلیل محتوا نمی‌کنید و  پیام اصلی فیلم را هم انتقال نمی‌دهید. این فرآیند امری زمان‌بر و انرژی‌بر است و در حقیقت ما فعالیتی که در رادیو کتاب انجام می‌دهیم، این است که پیام اصلی کتاب را استخراج می‌کنیم و بعد با روشی جدید به مخاطبان انتقال ‌می‌دهیم.
 
جوادزاده با تشریح مراحل تولید کتاب رادیویی «را» گفت: برای هر کتاب گروهی برای مطالعه و استخراج دقیق پیام کتاب در نظر گرفته می‌شود که چندین نفر با چندین تخصص متفاوت عضو این تیم هستند؛ سپس در جلسه‌ای اعضای هر گروه از دیدگاه و نقطه نظر خود کتاب را روایت می‌کنند و نظرات خود را ارائه می‌دهد. در واقع با مشورت اعضای کتاب رادیویی «را» و کارشناسان یک محتوای منسجم برای هر کتاب تدوین می‌شود.
 
وی ادامه داد: طبق نموداری که از پیش برای هر کتاب طراحی شده است، محتوای تدوین شده تعریف می‌شود و این نوع کتاب‌ها براساس چهارچوب‌های رادیویی تولید می‌شوند. در این مرحله کلام، موسیقی، افکت و سکوت در بستر این تولیدات گنجانده می‌شوند و ما در اصل یک برنامه‌سازی رادیویی خواهیم داشت. هدف این است که کتاب در جان شنوندگان نفوذ کند و فقط یک محتوا را به صورت شنیداری دریافت نکنند. در کتاب رادیویی «را» متنی که تدوین می‌شود، به گونه‌ای است که پس از شنیدن آن هر سوالی که درباره کتاب از شنونده پرسیده شود، بتواند پاسخ دهد.
 
جوادزاده کتاب رادیویی «را» را اتفاقی نو در عرصه کتاب‌های شنیداری دانست و گفت: من معتقدم رادیو کتاب اتفاقی بدیع و علمی در حوزه کتاب است؛ چراکه در اصل روش جدیدی از تعریف و معرفی کتاب به مخاطبان ارائه می‌دهد. در اغلب ژانرهای ادبیات کتاب‌های مختلفی را مورد آزمون قرار دادیم؛ از عاشقانه‌ها و خاطره‌نویسی تا کتاب‌ها در حوزه فلسفه و مدیریت.
 
وی در پاسخ به این پرسش که برای زمان‌بندی با حفظ جذابیت‌های داستان کتاب، چه برنامه‌ای درنظر گرفته شده است گفت: این موضوع بستگی به پیام کتاب دارد، واضح است که تعداد صفحات کتاب حامل تمام پیام کتاب نیست. بیشترین کتابی که زمان زیادی را در رادیو کتاب برای تولید به خود اختصاص داد، کتابی سه ساعته با عنوان «دموکراسی یا دموقراضه» از سید مهدی شجاعی بود که این اثر حامل نکات و پیام‌های زیادی برای مخاطبان است.
 
جوادزاده گفت: علاقه‌مندان می‌توانند کتاب‌های رادیویی «را» را هم به صورت فیزیکی و هم فایل‌های الکترونیکی آن را از درگاه‌ها مختلف تهیه کنند.
 
وی با اشاره به اهمیت کتاب‌هایی با محوریت علمی گفت: این ایده برای کتاب‌های علمی نتیجه‌بخشی بسیاری خواهد داشت؛ چراکه در کتاب‌های علمی قلم نویسنده موضوعیت پیدا نمی‌کند و همیشه ماهیت موضوعات علمی به گونه‌ای بوده است که جلوتر از نویسندگان خود نقش‌آفرینی کردند.
 

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.

برگزیده

پربازدیدترین

تازه‌ها