دوشنبه ۶ خرداد ۱۳۹۸ - ۰۹:۱۷
جزو معدود جوایزی هستیم که به رمان چاپ نشده می‌پردازیم/ تقدیر از احمد آرام و علی قنبری

سینا برازجانی، دبیر سومین دوره جایزه ادبی بوشهر گفت: به نظرم اگر ما تنها جایزه‌ای نباشیم که به بررسی رمان چاپ نشده می‌پردازد، بدون شک جزو دو یا سه جایزه‌ای هستیم که به این حوزه نگاه دارد.

سینا برازجانی، دبیر سومین دوره جایزه ادبی بوشهر در گفت‌وگو با خبرگزاری کتاب ایران (ایبنا)، اظهار کرد: سال 1390 مسئولان سازمان فرهنگی بوشهر تصمیم گرفتند که با توجه به پیشینه فرهنگی و ادبی این شهرستان، یک جایزه ادبی طراحی کنند و پایگاهی باشند برای داستان مستقل ایرانی تا بتوانند نسل جدید را شناسایی کند و آنها را پرورش بدهد.
 
وی ادامه داد: نخستین دوره جایزه ادبی بوشهر با داوری شیوا مقانلو، علی خدایی، ابوتراب خسروی، احمد آرام و عنایت سمیعی کار خود را آغاز کرد و قرار شد که این جایزه به صورت دوسالانه برگزار شود. طبق برنامه دوره دوم نیز در سال 92 برگزار شد و آن دوره نیز صرفا به حوزه داستان پرداختیم. اختتامیه این جایزه در دو دوره ابتدایی در روز ملی بوشهر (18 اسفند) برگزار شد.

این داستان‌نویس با اشاره به دلایل برگزار نشدن این جایزه در سال 94 و 96 گفت: بعد از سال 92 یک تغییراتی در سطح سازمان فرهنگی و هنری شهرداری بوشهر به وجود آمد و عملا فعالیت‌های این جایزه مسکوت ماند تا اینکه سال گذشته پیشنهاد برگزاری این جایزه مجددا مطرح شد و خدا را شکر این جایزه برای سومین دوره خود فراخوان داد.
 
وی ادامه داد: از آنجایی که استقبال بسیار خوبی از جایزه شد و زمان کم داشتیم، نتوانستیم اختتامیه جایزه را در روز بوشهر برگزار کنیم. بنابراین برگزاری اختتامیه به خردادماه موکول شد. البته پیش از این در رسانه‌ها اعلام کرده بودیم که مراسم اختتامیه در روز 10 اردیبهشت‌ماه (روز خلیج فارس) برگزار خواهد شد؛ اما با توجه به حجم استقبال و با درخواست داوران مراسم اختتامیه را به خردادماه منتقل کردیم.
 
برازجانی در توضیح تعداد اثر رسیده به جایزه اظهار کرد: در این دوره چیزی حدود 1500 نفر شعر و داستان ارسال کردند. در دوره سوم اتفاق جدیدی که رخ داد، اضافه شدن بخش شعر سپید به جشنواره بود. این روزها مرحله اول داوری به اتمام رسیده است و ما مشغول داوری آثار رسیده به مرحله دوم هستیم.
 
وی با اشاره به نحوه استفاده از پتانسیل‌های بومی استان ادامه داد: به دلیل اینکه جایزه رویکردی ملی دارد، واقعا نمی‌خواستیم در انتخاب داوران خط‌کشی کنیم؛ با این حال ما امسال در بخش داستان از حضور محمدرضا صفدری بهره می‌بریم و در سال‌های گذشته نیز احمد آرام را در تیم داوری داشتیم.
 
این نویسنده در تشریح بخش‌های این جایزه اظهار کرد: جایزه در دو بخش آزاد و موضوعی برگزار می‌شود که هر بخش به حوزه‌های مجموعه شعر چاپ شده، تک شعر چاپ نشده،‌ رمان (چاپ شده و چاپ نشده)، مجموعه داستان کوتاه چاپ شده و تک داستان چاپ نشده تقسیم می‌شوند. ما در بررسی آثار چاپ شده کتاب‌هایی را که از زمستان 95 چاپ شده‌اند، مورد بررسی قرار داده‌ایم.  
 
وی ادامه داد: به دلیل آنکه این جشنواره دغدغه ادبیات مستقل دارد، موضوع جشنواره آزاد است؛ اما یک بخش ویژه دارد که این بخش به داستان‌ها و شعرهایی که در بافت بومی بوشهر نوشته شده‌اند یا به کتاب‌هایی که با موضوع خلیج فارس نوشته شده‌اند، می‌پردازد.
 
دبیر سومین دوره جایزه ادبی بوشهر با اشاره به داوری‌های این دوره از جایزه گفت: در مرحله اول داوری از داوران خواهش کردیم که با معیارهای حداقلی آثار را بررسی کنند و سلایق‌شان خیلی در انتخاب کارها دخیل نباشد؛ اما در مرحله دوم با معیارهای حداکثری به سراغ این آثار بروند و آنها را بررسی کنند.
 
وی ادامه داد: برای داوری کارهای منتشر نشده، ما هر اثر را کدگذاری کردیم و بدون نام نویسنده در اختیار داوران قرار دادیم و حتی کسانی را که به مرحله دوم رسیدند معرفی نکردیم تا نام افراد در داوری‌ تاثیرگذار نباشد. به نظرم اگر ما تنها جایزه‌ای نباشیم که به بررسی رمان چاپ نشده می‌پردازد، بدون شک جزو دو یا سه جایزه‌ای هستیم که به این حوزه نگاه دارد؛ نگاهی که ما از دوره نخست به آثار چاپ نشده داشته‌ایم. البته در مرحله دوم و زمانی که قرار است، 10 نامزد نهایی هر بخش را اعلام کنیم، نام آثار منتشر نشده را نیز اعلام خواهیم کرد.
 
برازجانی در تشریح کیفیت آثار رسیده به جشنواره گفت: هر جایزه ادبی که برگزار می‌شود، با کارهای ضعیف، متوسط و هرازگاهی قوی روبه‌رو است و این جایزه نیز از این قاعده مستثنی نیست و خوشحالیم که داوران از کارهای رسیده رضایت نسبی داشتند. با این حال اگر شما به فهرست نامزدهای مرحله اول نگاه کنید، متوجه می‌شوید کسانی به این فهرست راه پیدا کرده‌اند که هم صاحب جایگاهی در ادبیات هستند و گاهی  شاهد جریان‌سازی آنها در فضای ادبی هم بوده‌ایم.
 
وی با اشاره به نگاه ویژه این جایزه به پیشکسوتان قلم ادامه داد: در اختتامیه این جایزه از دو چهره ادبی بوشهر تقدیر خواهیم کرد. در بخش داستان از سال‌ها فعالیت احمد آرام و در بخش شعر نیز از تلاش‌های علی قنبری تقدیر خواهد شد.
 
دبیر سومین دوره جایزه ادبی بوشهر در توضیح زمان و چگونگی برگزاری مراسم اختتامیه اظهار کرد: مراسم اختتامیه 23 خردادماه در شهر بوشهر برگزار خواهد شد؛ اما ما برنامه‌هایی داریم که از 19 خردادماه آغاز می‌َشوند و لیست آن به زودی اعلام خواهد شد. برای مراسم اختتامیه علاوه بر داوران، نامزدها، رسانه‌ها و اساتید کارگاه‌ها، از چند ناشر برتر نیز دعوت خواهیم کرد تا در بوشهر حضور داشته باشند تا ما بتوانیم آثار برتر این دوره از جشنواره را برای انتشار به آنها معرفی کنیم.
 
برازجانی در پاسخ به این سوال که آینده این جایزه چه خواهد شد، اظهار کرد: از آنجایی که متولی این جایزه، سازمان فرهنگی و هنری شهرداری بوشهر است و هر لحظه ممکن است که این سازمان با تغییراتی همراه باشد؛ بنابراین خیلی مطمئن درباره آینده این جایزه نمی‌توان حرف زد.
 
وی در پایان گفت: در حال حاضر رئیس سازمان از هنرمندان شهر است، وی از سال 90 تا 92 (دوره برگزاری دوره اول و دوم) نیز معاون سازمان بوده و به این  ترتیب جایزه در حال برگزاری است. البته در همین راستا در حال تدوین طرحی هستیم تا این جایزه در بودجه شهرداری لحاظ شود تا با تغییر افراد هم این جایزه بتواند کار خودش را ادامه دهد.

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.

برگزیده

پربازدیدترین

تازه‌ها