یکشنبه ۵ خرداد ۱۳۹۸ - ۱۱:۱۴
فروش 12 میلیاردی در دوره بیست‌وهفتم نمایشگاه قرآن

محمدتقی حق‌بین گفت: دوره بیست‌وهفتم نمایشگاه قرآن تا پایان جمعه سوم خرداد، حدود 11 میلیارد تومان فروش از طریق دستگاه‌های پوز و وجوه نقد داشته و پیش‌بینی می‌شود این رقم در پایان نمایشگاه به 12 میلیارد تومان برسد.

به گزارش خبرگزاری کتاب ایران(ایبنا)، پرونده بیست‌وهفتمین نمایشگاه بین‌المللی قرآن کریم با شعار «قرآن معنای زندگی»، پس از 14 روز کاری، شامگاه شنبه چهارم خردادماه بسته شد.
 
محمدتقی حق‌بین؛ مدیر بخش فروش این دوره از نمایشگاه قرآن، در گفت‌وگو با ایبنا، ضمن ابراز رضایت از میزان استقبال بازدیدکنندگان از بخش فروش، درباره آخرین آمار به‌دست آمده از میزان تراکنش‌های مالی و میزان فروش، سخن گفت.
 
11 میلیارد فروش تا یک روز مانده به پایان نمایشگاه

وی بیان کرد: در روزهای نخستین نمایشگاه، پیش‌بینی ما از میزان فروش، 9 میلیارد بود که برخی این رقم را اغراق‌آمیز می‌دانستند، اما براساس آخرین آمار اخذ شده تا ساعت 24 روز جمعه سوم خردادماه، از طریق دستگاه‌های پوز بانک صادرات،‌ 127 هزار و 363 تراکنش به مبلغ 9 میلیارد و 473 میلیون تومان صورت گرفت که این رقم جدا از پوزهای متفرقه و فروش نقدی است. در مجموع تا یک روز مانده به پایان نمایشگاه، میزان فروش حدود 11 میلیارد تومان بوده است.
 
حق‌بین افزود: با توجه به اینکه در سه روز پایانی نمایشگاه هرروزه بالای یک میلیون تومان فروش داشتیم، با استقبال مردم در روز پایانی، پیش‌بینی می‌کنیم که جمع میزان فروش به 12 میلیارد تومان برسد که برای نمایشگاه قرآن فوق‌العاده است. اگر حجم عرضه کتاب را در دو نمایشگاه کتاب و قرآن مقایسه کنیم، رقم فروش در دوره بیست‌وهفتم نمایشگاه قرآن کریم، بیش از 10 درصد فروش نمایشگاه کتاب است. به تعبیر وزیر فرهنگ و ارشاد اسلامی، نمایشگاه بین‌المللی کتاب تهران، در این دوره از نمایشگاه قرآن اتفاق افتاده است.
 
لزوم ایجاد نمایشگاه‌های تخصصی کتاب

مدیر بخش فروش نمایشگاه بین‌المللی قرآن کریم، گفت: این میزان استقبال نشان می‌دهد که برخلاف آنچه در ذهن‌ها ریشه دوانده که کتاب‌های دین و علوم قرآنی در کشور مورد استقبال قرار نمی‌گیرند، اینگونه نیست. اگر در بخش‌های تخصصی کتاب‌های تخصصی و مرتبط با هر موضوع را عرضه کنیم، مخاطب خود را دارد. وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی باید در حوزه کتاب و محصولات فرهنگی، زمینه ایجاد و برپایی نمایشگاه‌های تخصصی را فراهم کند. در نمایشگاه کتاب با آنهمه وسعت، کتاب‌های حوزه دین گُم می‌‌شدند، ولی در نمایشگاه قرآن چون این کتاب‌ها به‌صورت متمرکز عرضه می‌شوند، مورد استقبال بیشتری قرار می‌گیرند.
 
وی ادامه داد: ریاست نمایشگاه از روز اول تاکید داشت که امسال مهم است که بخش کتاب و فروش نمایشگاه، یک بخش فوق‌العاده باشد. از ماه‌ها پیش از برپایی نمایشگاه موظف شدیم تمام ناشران فعال این حوزه را شناسایی و برای حضور در نمایشگاه از آن‌ها دعوت کنیم که بیشتر آن‌ها در این دوره حضور داشتند. دومین کار، جدا کردن بخش کودک و نوجوان بود که به سرعت اشکالات مربوط به دسترسی مرتفع شد و استقبال بسیار خوبی نیز از آن صورت گرفت. با توجه به میانگین قیمت 9 هزار تومانی برای کتاب‌های کودک، میزان فروش در این بخش رضایت‌بخش بوده و حتی یکی از ناشران این حوزه فروش بالای 100 میلیون تومان داشته است.
 
حق‌بین تصریح کرد: در چهار روز آخر نمایشگاه،‌ تمامی پوزهای بخش‌های فروش کتاب، دیجیتال و محصولات فرهنگی باز شد و بیشتر بُن‌ها نیز در همین روزها استفاده شد. در روزهای آینده با تفکیک میزان فروش هر بخش،‌ می‌توان به یک تحلیل بر روند خرید و گرایشات مردم در این حوزه دست یافت. موسسه خانه کتاب نیز در طرح‌های فصلی، به یک قدرت تحلیل در علاقه‌مندی‌های مردم در حوزه کتاب می‌رسد.
 
استقبال فوق‌العاده مردم از بخش عفاف و حجاب

مدیر بخش فروش نمایشگاه قرآن با اشاره به بخش عرضه محصولات فرهنگی، افزود: در این بخش به دلیل بالا بودن قیمت برخی محصولات، توان مالی بسیاری از بازدیدکنندگان اجازه خرید به آن‌ها نمی‌داد، ولی غرفه‌هایی که محصولات خود را با قیمت‌های مناسب عرضه کردند، مورد استقبال قرار گرفتند. باید در سال‌های آتی با حمایت از تولیدکنندگان به این بخش توجه بیشتری شود تا شاهد رونق بیشتر آن باشیم. این بخش ظرفیت صادراتی کرد و لذا باید به آن‌ها کمک کرد تا توان رقابت در بازارهای منطقه‌ای و جهانی را یاد بگیرند. سطح اشتغال‌زایی که این بخش ایجاد می‌کند نیز فوق‌العاده است.
 
وی درباره استقبال از بخش عفاف و حجاب نیز گفت: با توجه به گران شدن بیش از حد مواد اولیه و افزایش نرخ غرفه‌ها، پیش‌بینی می‌‌شد این بخش با استقبال خیلی بالایی روبه‌رو نشود، اما با تدابیری که اندیشیدیم ازجمله اینکه بیشتر غرفه‌ها تولیدکنندگان باشند و از این جهت که تولیدکننده محصولات خود را با حاشیه سود پایین عرضه می‌کند، استقبال از این بخش فوق‌العاده بود.  
 
مردم تشنه دانستن هستند

حق‌بین با اشاره به تخلفات صورت گرفته در بخش فروش، ادامه داد: بیشتر تخلفات در زمینه فروش کتاب غیر از موضوع نمایشگاه بود. در این زمینه، 63 اخطار به غرفه‌های خاطی داده شد و پنج غرفه نیز به مدت یک روز تعطیل شدند. اخطارهای داده شده در پرونده غرفه‌های تخلف‌کننده ثبت و در دوره‌های آتی مدنظر قرار می‌گیرد. در بخش عفاف و حجاب نیز 2 غرفه به مدت یک روز و یک غرفه به مدت 2 روز به دلیل گرانفروشی تعطیل شدند.
 
مدیر بخش فروش نمایشگاه قرآن در پایان بیان کرد: باید به حوزه کتاب دین یک سروسامان جدی داده شود،‌ چراکه بزرگترین مشکل این حوزه، شبکه توزیع ضعیف و سنتی است. در دسترس قرار دادن 70 هزار کتاب منتشر شده در 10 سال اخیر در فضای دیجیتال نیز یک ضرورت است، چون مردم تشنه دانستن هستند. موسسه خانه کتاب در این دوره با دایر کردن بخش اطلاع‌رسانی،‌ این نقش را ایفا کرد. باید در دوره‌های بعدی بتوانیم عرضه حداکثری کتاب‌های حوزه دین و علوم قرآنی را در نمایشگاه شاهد باشیم.

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.

برگزیده

پربازدیدترین

تازه‌ها