یکشنبه ۲۹ اردیبهشت ۱۳۹۸ - ۱۳:۵۱
رضا حاجی‌آبادی: تعیین قیمت بعد از چاپ خلاف است!

مدیرانتشارات هزاره ققنوس که تغییر قیمت کتاب بعد از چاپ را غیر‌قانونی می‌داند، تاکید دارد با وجود گرفتاری‌‌های متعدد صنعت نشر از‌جمله قاچاق و تولید مصادیق کتاب‌سازی نظارت بر تعیین این موضوع امکان ندارد.

رضا حاجی‌آبادی، مدیرانتشارات هزاره ققنوس در گفت‌و‌گو با خبرنگار خبرگزاری کتاب ایران‌(ایبنا) درباره ایجاد امکان تغییر قیمت کتاب بعد از چاپ بیان کرد: با اجرای این ایده مخالفم. تغییر قیمت کتاب چاپ شده تخلف است و نمایشگاه یکی از فرصت‌ها بروز این تخلف از سوی برخی ناشران است.    
 
تغییر قیمت بعد از چاپ خلاف در چارجوب قانون است  
وی افزود: ایجاد امکان تغییر قیمت بعد از چاپ، زمینه‌ای را فراهم می‌کند تا در چارچوب قانون، فعالیت خلاف شکل بگیرد. قاعده این است، قیمت هر کالا با توجه به زمان تهیه مواد اولیه تعیین شود بنابراین سوال اینجاست، آیا دوستانی که ایده امکان تغییر قیمت کتاب بعد از چاپ را طرح می‌کنند، در صورتی که وضعیت وارونه شد و مواد اولیه کاهش پیدا کرد، حاضر به کاهش قیمت کتاب و یا افزایش تخفیف‌ها هستند؟
 
حاجی‌آبادی با تاکید بر اساس اشتباه ایده امکان تغییر قیمت کتاب ادامه داد: اگر کتاب با کاغذ بندی 80 هزار تومان تولید شده، نیازی ندارد با افزایش قیمت کاغذ به 500 هزار تومان افزایش قیمت پیدا کند.
 
وی با انتقاد از رویکرد صرفا اقتصادی برخی ناشران گفت: به نظر می‌رسد گاهی همکاران تفاوت بین فعالیت اقتصادی و فرهنگی را متوجه نیستند. به‌عنوان مثال بار‌ها از سوی ناشران می‌شنویم «اگر کاغذ کتابمان را نگه می‌داشتیم بیشتر سود می‌کردیم». اگر این باور وجود دارد به جای نشر کتاب، کاغذ‌فروشی را پیشیه کنند.
 
مدیرانتشارات هزاره ققنوس بیان کرد: ناشر باید به حدی از فعالیت حرفه‌ای برسد تا براساس قیمت مواد مصرفی و البته با در نظر گرفتن حاشیه سود به فعالیت خود ادامه بدهد؛ در‌حالی‌که بسیاری از دوستان، به دنبال تجارت و سود‌آوری هستند؛ به‌عبارت دیگر همه راه و روش‌ها را پیگیری می‌کند تا به اهداف اقتصادی خود برسند.   
            
حاجی‌آبادی درباره استدلال موافقان ایجاد امکان تغییر قیمت کتاب با هدف حفظ توان ادامه فعالیت افزود: باید توجه داشته باشیم که افزایش قیمت مواد اولیه تولید فقط ویژه ملزومات نشر نیست و در عرصه نشر کتاب باید دو مقوله فرهنگ و اقتصاد را با هم در نظر بگیریم.            
     
نظارت بر تغییر قیمت بعد از چاپ امکان ندارد
وی با ابراز نگرانی از ایجاد امکان تغییر قیمت کتاب بعد از چاپ بیان کرد: اگر تغییر قیمت کتاب بعد از چاپ مجاز اعلام شود، این نگرانی وجود دارد که علاوه‌بر ناشر، موزع و کتاب‌فروش هم  به اصطلاح سرخود  قیمت کتاب را تغییر دهد. هرچند که موافقان، این جریان را حق ناشر می‌دانند اما باید توجه داشته باشیم که در حال حاضر صنعت نشر با وجود قانون، گرفتار آسیب‌های متعدد از‌جمله قاچاق کتاب است؛ وای به روزی که عنوان «خلاف» از تغییر قیمت بعد از چاپ برداشته شود.
 
حاجی‌آبادی درباره تاکید موافقان بر لزوم ایجاد سازوکار نظارتی در تغییر قیمت کتاب بعد از چاپ افزود: نظارت بر این جریان امکان ندارد؛ چراکه وقتی نظارتی برای پیشگیری بر جریان تولید مصادیق کتاب‌سازی وجود ندارد، چگونه می‌توان تصور کرد بر امکان تغییر قیمت کتاب بعد از چاپ نظارت شکل بگیرد. سوال اینجاست که چه نهادی متولی نطارت براین موضوع خواهد بود، وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی، نهاد‌های امنیتی و یا اتحادیه؟  بنابراین بعید می‌دانم بتوان بر این موضوع نظارت کرد.
 
وی ادامه داد: زمانی می‌توان درباره نظارت بر تعیین قیمت کتاب بعد از چاپ با اطمینان صحبت کرد که همه امور در صنعت نشر روشن و شفاف باشد. به‌عنوان مثال، صنعت نشر از قالب سنتی خارج و آفت‌هایی مانند باند‌‌بازی از دامن شبکه توزیع و حتی تخصیص بن در کتاب نمایشگاه پاک شود. علاوه‌‌براین، تعداد فروش کتاب،‌ حتی در دور‌ترین کتاب‌فروشی‌های کشور مشخص و ثبت شود. در این شرایط است که می‌توان از وجود و امکان نظارت صحبت کرد.  
 
مدیر انتشارات هزاره ققنوس در اینکه اگر امکان تغییر قیمت نه، پس چه راهی برای تداوم فعالیت ناشر در شرایط فعلی؟ بیان کرد: پاسخ من، مدیریت است. ناشر باید مدیریت داشته باشد. علاوه‌‌براین به‌ویژه در مواقع بحران، ناشر می‌تواند به کاهش میزان تولید فکر کند. در حوزه فرهنگی و اقتصادی شرایطی ایجاد می‌شود که توانایی فعالیت بلند مدت از فعالان گرفته می‌شود بنابراین می‌توان با کاهش میزان تولید و برنامه‌ریزی دقیق از‌جمله بازار‌یابی راه را ادامه داد.

پیشتر در این پرونده منتشر شد؛ 

محمود آموزگار: تغییر قیمت کتاب حق ناشر است


کیائیان: تغییر قیمت کتاب نهاد نظارتی می‌خواهد


فتح‌اله فروغی: هیچ نهادی صلاحیت نظارت بر تغییر قیمت کتاب بعد از چاپ را ندارد

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.

برگزیده

پربازدیدترین

تازه‌ها