سه‌شنبه ۲۴ اردیبهشت ۱۳۹۸ - ۱۱:۵۹
طرح آمایش سرزمینی كتابخانه‌های عمومی استان تهران ابلاغ شد

محبوب از ابلاغ طرح آمایش سرزمینی كتابخانه‌های عمومی در استان تهران خبر داد و گفت: بر این اساس اگر بنا باشد كتابخانه‌ای در تهران احداث شود، مشخص است كه در کدام روستای به کتابخانه عمومی نیاز داریم و اولویت ساخت و ساز در کدام منطقه است.

 سیامك محبوب، مدیرکل برنامه‌ریزی نهاد کتابخانه‌های عمومی کشور درگفت‌وگو با خبرگزاری کتاب ایران (ایبنا)، درباره فرآیند اجرایی شدن طرح آمایش سرزمینی كتابخانه‌های عمومی كشور عنوان كرد: آمایش سرزمینی به معنی توزیع متوازن و هماهنگ جغرافیایی کلیه فعالیت‌های اقتصادی، اجتماعی، فرهنگی و غیره در پهنه سرزمین نسبت به قابلیت‌ها و منابع طبیعی و انسانی است. مفهوم آمایش سرزمینی در کشور ما مفهوم غریبی نیست و حدود ۶۰ سال است که این مفهوم در کشور مطرح شده و اسناد بالادستی بسیاری در این زمینه وجود دارد، اما در حوزه کتابخانه‌های عمومی برای نخستین بار است که از سوی نهاد کتابخانه‌های عمومی کشور مطرح شده است.
 
او درباره ضرورت پیاده‌سازی این طرح در نهاد كتابخانه‌های عمومی كشور گفت: نهاد کتابخانه‌های عمومی کشور به لحاظ قانونی اصلی‌ترین اداره کننده کتابخانه‌های عمومی در کشور است و وظیفه اصلی این نهاد توسعه و دسترس‌پذیر کردن کتابخانه‌های عمومی برای مردم است اما از آنجا که ایران به لحاظ سرزمینی یک کشور وسیع با تنوع جغرافیایی و فرهنگی مختلف است، پیاده‌سازی طرح آمایش سرزمینی كتابخانه‌های عمومی كشور برای یافتن الگوی توسعه كتابخانه‌ها ضرورت می‌یابد.
 
محبوب افزود: این طرح در دوره مدیریت جدید نهاد یعنی از سال 1393 مطرح شد و از همان زمان اقدامات اولیه برای یافتن مجری و اجرای این طرح به صورت آزمایشی، آغاز شد كه در نهایت دانشکده جغرافیای دانشگاه تهران به عنوان مجری این طرح انتخاب و كار اجرای آزمایشی آن در استان‌های تهران و البرز انجام شد و به نتیجه رسید.
 
بخش‌های سه‌گانه اجرای آمایش سرزمینی كتابخانه‌های عمومی
مدیرکل برنامه‌ریزی نهاد کتابخانه‌های عمومی کشور درباره روند اجرای این طرح توضیح داد: ما اجرای این طرح را به سه بخش تقسیم کردیم؛ بخش اول تعیین و مشخص كردن محدوده های خدمت در هر شهر بود. «تعیین محدوده خدمت» به این معنا است که هر شهر برای مشخص شدن بهترین محدوده دسترسی به هر کتابخانه، به چند قسمت تقسیم می‌شود كه پس از تهیه دستورالعمل «تعیین محدوده خدمت» طی فراخوانی از تمام شرکت‌ها و دانشگاه‌ها و مجموعه‌های دانش‌بنیان در سراسر كشور دعوت كردیم تا این طرح را در استان‌های مختلف اجرایی کنند.
 
او ادامه داد: پس از انتشار این فراخوان طرح‌هایی از استان‌های مختلف به دست ما رسید كه پس از طی مراحل ارزیابی، برندگان این طرح در ۱۸ استان مشخص شدند. بنا داریم در فاز بعدی این طرح‌های برگزیده در حوزه تعیین محدوده خدمت را در این استان‌ها اجرا کنیم. همچنین برای استان‌های باقی مانده نیز درنظر داریم با انتشار فراخوان مجدد یا با بهبود و تقویت همین طرح‌های ارائه شده، این طرح را اجرایی كنیم؛ چرا كه اجرای این طرح در سراسر كشور، موضوعی است.

محجوب افزود:  وزیر فرهنگ و ارشاد اسلامی نیز در جلسه اخیر هیأت امنای كتابخانه‌های عمومی كشور بر آن تأكید داشتند.
 
«آمایش سرزمینی» سند پایه مدیریت کتابخانه‌های عمومی كشور
 
محبوب درباره سایر بخش‌های طرح آمایش سرزمینی كتابخانه‌های عمومی كشور گفت: در بخش دوم طرح آمایش ما باید فهرست خدمات و برنامه‌های تهیه و پیش‌بینی شده در نهاد را براساس ویژگی‌های جمعیتی که در هر محدوده خدمت وجود دارد استخراج کنیم و بخش سوم این طرح نیز به توزیع خدمت در کتابخانه‌های عمومی براساس این ویژگی‌ها اختصاص دارد. در واقع این سند، پایه مدیریت کلیه امور کتابخانه‌های عمومی نهاد است.
 
مدیرکل برنامه‌ریزی نهاد کتابخانه‌های عمومی کشور درباره اجرای آزمایشی طرح آمایش سرزمینی كتابخانه‌های عمومی در استان‌های تهران و البرز گفت: پس از اجرای آزمایشی، فرایند اصلاح اطلاعات و بهبود یافته‌ها بر این طرح انجام شد و امروز محصول نهایی یعنی «طرح آمایش سرزمینی كتابخانه‌های عمومی» به استان تهران ابلاغ شد. محصولی که قابلیت عملیاتی‌سازی و اجرایی شدن را دارد. به طوری که امروز اگر قرار باشد كتابخانه‌ای در استان تهران ایجاد شود، می‌دانیم در کدام روستای استان تهران به کتابخانه عمومی نیاز داریم و اولویت ساخت و ساز در کدام منطقه است.
 
محبوب همچنین از ابلاغ طرح آمایش سرزمینی كتابخانه‌های عمومی استان البرز طی روزهای آینده خبر داد و گفت: به همین تناسب پس از پس از طی فرایند اصلاح اطلاعات و بهبود یافته‌ها، سند این طرح برای استان‌های دیگر نیز ابلاغ خواهد شد.

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.

برگزیده

پربازدیدترین

تازه‌ها