پنجشنبه ۱۹ اردیبهشت ۱۳۹۸ - ۰۸:۰۰
استارت‌آپ‌ها به توسعه نشر صنعتی کمک می‌کنند

مدیر کمیته ناشران الکترونیک نمایشگاه کتاب با اشاره به حضور استارت‌آپ‌ها در این بخش، گفت: ورود استارت‌آپ‌ها به توسعه روند نشر صنعتی کمک می‌کند و موجب می‌شود برخی ناشران سنتی در بخش الکترونیک سرمایه‌گذاری کنند.

حسن احمدی؛ مدیر کمیته ناشران الکترونیک و فناوری‌های نوین سی و دومین نمایشگاه بین‌المللی کتاب تهران در گفت‌وگو با خبرگزاری کتاب ایران (ایبنا)، با اشاره به فعالیت‌های این کمیته در نمایشگاه کتاب، گفت: امسال100 ناشر دیجیتال و 38 استارت‌آپ فرهنگی در رواق شرقی مصلای امام خمینی (ره) حضور داشتند و جدیدترین دستاوردهای خود در حوزه کتاب‌های الکترونیک را ارائه کردند.
 
وی با اشاره به حضور استارت‌آپ‌ها در کنار ناشران الکترونیک، عنوان کرد: تجربه این سال‌ها نشان می‌دهد که ورود استارت‌آپ‌ها به توسعه روند نشر صنعتی کمک می‌کند و موجب می‌شود برخی ناشران سنتی در بخش الکترونیک سرمایه‌گذاری کنند.
 
احمدی یادآور شد: امسال در بخش ناشران الکترونیک شاهد بودیم که استارت‌آپ‌ها از ایده به سوی محصول حرکت کردند و بسیاری از ناشران سنتی از امکانات و نوآوری‌های این بخش بهره بردند.
 
لزوم جایگاه ویژه به نشر دیجیتال
مدیر کمیته ناشران الکترونیک و فناوری‌های نوین با بیان اینکه مسئولان نمایشگاه باید بپذیرند سال آینده جایگاه ویژه‌ای به نشر دیجیتال بدهند، عنوان کرد: به دلیل تعامل بالایی که نشر دیجیتال با نشر سنتی دارد و توسعه روابط آن‌ها، ضروری است که سال آینده با ایجاد جایگاهی ویژه زمینه رشد نشر صنعتی را در کشور فراهم کند.
 
وی ادامه داد: به نظرم از دستاوردهای نمایشگاه 32 توسعه تعاملات میان این دو بخش صنعت نشر بود، در بازدید وزیر فرهنگ و ارشاد اسلامی، محسن جوادی رئیس نمایشگاه و معاون وزیر همچنین بسیاری از مسئولان نیز بر این موضوع تاکید شد که سال آینده باید اعتبار بیشتری به نشر دیجیتال کشور بدهیم.
 
احمدی با بیان اینکه جانمایی ناشران دیجیتال در یک بخش مجزا به نفع اهالی این حوزه است، گفت: برخی ناشران الکترونیک فکر می‌کنند اگر در حوزه کودک کار می‌کند باید در بخش کودک غرفه داشته باشند یا اگر در حوزه کتاب‌های عمومی کار می‌کنند باید در سالن ناشران عمومی غرفه داشته باشند اما این نگاه اشتباه است.
 
وی یادآور شد: مبنای فلسفه وجودی نشر دیجیتال و سنتی از نظر شکل و ظاهر و فرایند تولید آن‌ها نیز متفاوت است، اگرچه به لحاظ کارایی و محتوایی یکسان است، در این میان نشر الکترونیک به کمک نشر سنتی آمده است.
 
احمدی با بیان اینکه ناشران سنتی می‌توانند از محتوای نشر دیجیتال برای توسعه نشر خود استفاده کنند، گفت: برخی از ناشران به این نکته توجه ندارند که تعداد ناشران سنتی کودک به قدری زیاد است که غرفه ناشر دیجیتال دیده نمی‌شود و زمانی که در سالن مجزا حضور دارد می‌تواند دستاوردهای خود را بهتر معرفی کند.
 
به گفته وی، ما در نشر سنتی ناشرانی داریم که در دو بخش عمومی، کودک و نوجوان کار می کنند و در هر دو بخش غرفه دارند چون مخاطبان مختلفی دارند، در زمینه نشر دیجیتال هم همین موضوع است و ناشران این بخش باید در سالنی مجزا حضور داشته باشند.
 
لزوم تشکل صنفی مستقل برای نشر دیجیتال
احمدی با بیان اینکه ناشران دیجیتال باید انجمن مستقل داشته باشند، توضیح داد:‌ زمانی که ناشران دیجیتال از انجمن و تشکل صنفی بهره‌مند شوند، می‌توانند استقلال عمل داشته باشند و کارهای خود را توسعه دهند و نیازی نیست که در دل یک تشکل دیگر فعالیت کنند.
 
وی ادامه داد:  این انجمن می‌تواند بسیاری از کارها و برنامه‌‌های مختلف برای ناشران الکترونیک را در طول سال پیگیری کند و زمینه برگزاری سالن موفق در نمایشگاه کتاب تهران را نیز فراهم کند.
 
مدیر کمیته ناشران الکترونیک همچنین درباره برخی گلایه‌ها از جانمایی ناشران الکترونیک، توضیح داد: جانمایی برخلاف آنچه که مطرح شد و گفتند خوب نیست، در وضعیت خوبی بود، البته جانمایی در مصلای تهران دست ما نیست و باید از محدوده‌ای که مصلا در اختیار ما می‌گذارد استفاده کنیم.
 
وی افزود: امسال سالن ما در موقعیت خوبی قرار داشت و در گفت‌وگو با غرفه‌داران بخش دیجیتال ناشری که در دو بخش حضور داشت به من گفت که میزان فروش در سالن دیجتال بیشتر از سالن شبستان بوده است و این موضوع نشان‌دهنده اهمیت جداسازی بخش‌های مختلف را دارد.

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.

برگزیده

پربازدیدترین

تازه‌ها