یکشنبه ۱۵ اردیبهشت ۱۳۹۸ - ۱۱:۲۶
غرفه خانه کتاب در نمایشگاه پاتوق اهل قلم بود/ ایجاد سالن دائمی کارنامه نشر در خانه کتاب

نیکنام حسینی‌‌پور گفت: غرفه موسسه خانه کتاب در این دوره از نمایشگاه، پاتوق اهل قلم و محل طرح دغدغه همه فعالان حوزه نشر بود. این دغدغه‌ها در تصمیم‌گیری‌های خانه کتاب موثر است.

نیکنام حسینی‌‌پور، مدیر‌عامل موسسه خانه کتاب در گفت‌و‌گو با خبرنگار خبرگزاری کتاب ایران‌(ایبنا) درباره تحقق برنامه‌های این موسسه در سی‌‌و‌دومین دوره نمایشگاه بین‌المللی کتاب تهران بیان کرد: از موسسه خانه کتاب انتظار می‌رود برنامه‌های ویژه برای اهل قلم با بهانه «بهار کتاب» داشته باشد؛ بنابراین موسسه خانه کتاب براساس حیطه فعالیت و همچنین ارتباط تنگاتنگ با اهل قلم، فعالیت‌های متنوعی را هم‌زمان با برگزاری نمایشگاه کتاب، داشت.
 
وی افزود: در این دوره، موسسه خانه کتاب چند رویکرد از‌‌جمله توجه به نهاد‌ها و انجمن‌های صنفی مانند انجمن صنفی ویراستاران، مترجمان و یا تصویر‌گران را دنبال کرد. این انجمن‌ها در قالب‌ نشست‌های کاربردی، دغدغه‌های خود را طرح کردند. برگزاری نشست‌‌های آسیب‌شناسی در حوزه‌هایی مانند ایران‌شناسی، فلسفه، تاریخ و یا تاریخ علم نیز برگزار شد.
 
حسینی‌‌پور با تاکید بر تداوم نشست‌های آسیب‌شناسی طی سال در سرای اهل قلم ادامه داد: کیفی‌سازی کتاب‌ها، یکی از مهم‌ترین رویکرد‌های موسسه خانه کتاب است؛ به‌عبارت دیگر وظیفه داریم با توجه به حجم قابل‌توجه تولید 100 هزارعنوان کتاب در سال بتوانیم به مخاطبان در انتخاب کتاب کمک کنیم.
 
مدیر‌عامل موسسه خانه کتاب با توصیف غرفه خانه کتاب در نمایشگاه کتاب به‌عنوان پاتوق اهل قلم گفت: غرفه موسسه خانه کتاب در این دوره از نمایشگاه کتاب تهران، پاتوق اهل قلم و محل طرح دغدغه همه فعالان حوزه نشر بود. امید‌واریم بتوانیم همه دغدغه‌های طرح شده را جمع‌آوری کنیم تا در تصمیم‌گیری‌ و تصمیم‌سازی‌های موسسه خانه کتاب و همچنین معاونت امور فرهنگی وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی موثر باشد.
 
حسینی‌پور درباره سالن کارنامه نشر این دوره از نمایشگاه که مدیریت و اجرای آن بر عهده خانه کتاب بود نیز بیان کرد: مدیریت سالن کارنامه نشر بعد از چند سال در اختیار موسسه خانه کتاب قرار گرفت. معتفدم که تصمیم درستی اتخاد شد. سالن کارنامه نشر باید زیر‌مجموعه موسسه خانه کتاب در نمایشگاه میزبان اهل قلم  باشد.
 
وی ادامه داد: در سال گذشته موقعیت سالن کارنامه نشر از نظر جغرافیایی مناسب و راضی‌کننده نبود، چراکه معتقدیم این سالن باید در معرض دید بازدید‌کنندگان و اهل کتاب باشد. با این وجود تلاش کردیم با فعالیت‌های تبلیغی این بخش به پاتوق کتاب‌خوان‌ها تبدیل شد. یکی از اقدمات ابتکاری در این بخش، نمایش کتاب‌های ترجمه‌ای با خرید رایت با عنوان «احترام به حق مولف» بود.
 
مدیر عامل موسسه خانه کتاب گفت: برنامه‌ داریم با همکاری شهرداری تهران و سازمان زیبا‌‌سازی، سالن دائمی کارنامه نشر را دایر کنیم. دنبال این هستیم که این محل به مرکز مراجعه پژوهشگران تبدیل شود. کتاب‌های جایزه کتاب سال و جایزه جهانی کتاب سال در این سالن به نمایش گذاشته خواهد شد. با افتتاح این سالن جامعه‌شناسان و پژوهشگران می‌توانند تحلیل‌های خود را درباره جریان تولید کتاب ارائه کنند. یکی از نیاز‌های امروز جامعه نشر با توجه به کمیت‌‌گرایی، ارائه تحلیل‌های توصیفی است.
 
حسینی‌پور افزود: نشست‌های تخصصی «آینده کتاب» از دیگر برنامه‌های غرفه خانه کتاب در نمایشگاه کتاب بود. آینده کتاب به‌عنوان یکی از دغدغه‌های موسسه خانه کتاب هم‌زمان با سی‌و‌ششمین دوره هفته کتاب جمهوری اسلامی ایران طرح و مقرر شد از سوی موسسه پیگیری شود. نخستین گام برای طرح این مباحث از سی‌و‌دومین دور نمایشگاه بین‌المللی کتاب تهران برداشته شد. ادامه این مباحث با تاکید بر فیزیک و کیفیت کتاب از سوی معاونت فرهنگی موسسه خانه کتاب و در سرای اهل قلم پیگیری خواهد شد.  

وی ادامه داد: بخشی از خرید‌‌های جایزه جهانی کتاب سال با همکاری دبیر این جایزه نیز در نمایشگاه کتاب تهران انجام شد.
 
وی درباره فعالیت ایبنا در ایام نمایشگاه بیان کرد: خبرگزاری کتاب ایران(ایبنا) در این دوره از نمایشگاه بین‌المللی کتاب با دست پر حاضر شد. حضور مسئولان کشوری لشکری، اهل قلم نویسندگان و ناشران نشان داد که ایبنا به‌عنوان رسانه مرجع در حوزه نشر تا حدودی شناخته شده است.

مدیر عامل موسسه خانه کتاب ادامه داد: سال گذشته به افتتاح شعب استانی خبرگزاری توجه شد. مدیران کل ادارات فرهنگ و ارشاد استان‌ها از جریان انعکاس اخبار ادارات و سایر نهاد‌های خصوصی و دولتی مرتبط با کتاب در ایبنا اظهار رضایت داشتند. امید‌واریم سال 1398 شعب دیگر استانی ایجاد شود.

حسینی‌پور درباره ارائه  خدمات به  اهل قلم در انی دوره از نمایشگاه گفت: یکی از دغدغه‌های مهم موسسه خانه کتاب که امید‌‌واریم برای سال آینده از سوی معاونت امور فرهنگی وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی پیگیری شود، موضوع اهدا بن به اهل قلم است. به شخصه از نحوه توزیع بن به‌ویژه برای اهل قلم، راضی نیستم.

وی افزود: آئین‌نامه اهل قلم با هدف ارائه بهتر خدمات، بازنگری شد و معتقدم امسال نزدیک به 60 درصد این بازنگری محقق شد. امیدواریم با دریافت دیدگاه  صاحب‌نظران و انجمن‌ها  بتوانیم این میزان را به  100 برسانیم.

مدیر عامل موسسه خانه کتاب با بیان این مطلب که به دنبال تکریم اهل قلم هستیم تاکید کرد: تاکید دارم، جمع‌‌بندی برای اهداء بن به اهل قلم باید پیش از سال نو انجام و بن در نخستین فرصت در محل کار و یا منزل اهالی قلم تحویل داده شود. گاهی اتفاقاتی در جریان اهدا بن می‌افتد که در شان اهل قلم و مفاخر نیست.

حسینی‌پور ادامه داد: باید جریان اهدا بن به اهل قلم را متحول کنیم. موسسه خانه کتاب به سمت کیفی‌سازی حرکت کرده و امید‌وارم بتوانیم با تکمیل بانک اطلاعات اهل قلم شامل برگزیدگان جایزه کتاب سال و جایزه جهانی کتاب سال جریان این خدمات‌دهی را بهبود ارتقا بدهیم.   

وی افزود: در جریان بازنگری آئین‌نامه اهل قلم سعی کردیم نظر انجمن‌های مختلف را دریافت کنیم. علاوه‌براین به فهرست اهل قلم مورد نظر آن‌ها نیز توجه شده است.  
 
 حسینی‌پور ادامه داد: تلاش می‌کنیم سال آینده براساس سایت تکمیل شده اهل قلم بن‌ها تا قبل از عید اهداء شود. علاوه بر این تاکید داریم خدمات‌دهی به اهل قلم صرفا به نمایشگاه بین‌المللی کتاب تهران محدود نباشد و در طول سال شاید بتوان خدمات دیگری را برای اهل قلم تعریف کرد.

وی با تاکید بر اهمیت طبقه‌بندی مفاخر اهل قلم گفت: معتقدم نباید به همه اهل قلم یکسان بن داد. عدالت این است که به هرکس به میزان کاری که انجام داده بن پرداخت کرد.

مدیرعامل موسسه خانه کتاب با اشاره به عقد تفاهم‌نامه خانه کتاب با بانک صادرات بیان کرد: تفاهم‌نامه با بانک صادرات امضا شد و امیدواریم این تفاهم‌نامه عملیاتی شود. معیار‌های اراده تسهیلات براساس آئین‌نامه و نظر کمیته‌ وام با حضور نهاد‌های تاثیر‌گذار تعیین می‌شود. اسامی وام‌گیرندگان نیز براساس اصل شفاف‌سازی منتشر خواهد شد.

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.

برگزیده

پربازدیدترین

تازه‌ها