جمعه ۱۳ اردیبهشت ۱۳۹۸ - ۱۶:۵۲
فعالیت انستیتو ایرانشناسی اتریش بیشتر در زمینه تاریخ و فرهنگ ایران است

کریستینه نوله، معاون انستیتو ایرانشناسی آکادمی علوم اتریش می‌گوید: برای انجام مطالعات و پژوهش‌های مفید درباره ایران باید تبادل علمی میان ایرانشناسان داخلی و خارجی صورت گیرد.

به گزارش خبرگزاری کتاب ایران (ایبنا)- کریستینه نوله، معاون انستیتو ایرانشناسی آکادمی علوم اتریش معتقد است برای انجام پژوهش‌های پربار در حوزه ایرانشناسی باید امکانات لازم جهت حضور ایرانشناسان خارجی در ایران فراهم شود تا این پژوهشگران بتوانند پژوهش‎های خوبی درباره تاریخ، فرهنگ و ادبیات ایران انجام دهند. با او در حاشیه بازدید از سی‌ودومین نمایشگاه بین‌المللی کتاب تهران گفت‌وگوی داشتیم که در ادامه می‌خوانید:
 
مطالعات ایرانشناسی در اتریش چه جایگاهی دارد؟

دانشگاه‌های اتریش کرسی ایرانشناسی ندارند. تنها موسسه‌ای که نماینده ایرانشناسی در اتریش به‌شمار می‌رود، انستیتو ایرانشناسی در آکادمی علوم اتریش است. خوشبختانه این موسسه فعالیت‌های بسیار خوبی در این زمینه انجام می‌دهد و به عقیده من بزرگترین پژوهشگاه ایرانشناسی در اروپا است. 15 پژوهشگر در این موسسه مشغول به کار هستند که در حوزه‌های مختلف ایرانشناسی تخصص دارند.

 فعالیت انستیتو ایرانشناسی اتریش بیشتر در زمینه تاریخ علمی و فرهنگی ایران است اما پژوهش‌های مهمی هم در زمینه زبانشناسی انجام می‌دهد.

لطفا درباره فعالیت انستیتو ایرانشناسی اتریش نیز اطلاعاتی ارائه دهید.  

انستیتو سابقه 107اله دارد و یکی از 26 پژوهشگاه علمی و آکادمی اتریش است که تاسیس آن به سال 1847 میلادی برمی‌گردد؛ سالی که ناصرالدین شاه قاجار به سلطنت رسید و در طی این سال‌های طولانی فراز و نشیب‌های بسیاری داشته داشت. بدون اغراق می‌توان ادعا کرد که بزرگترین انستیتوی ایرانشناسی در اروپا است. در این مرکز حدود 12 تا 15 تن داریم که تخصص اصلی آن‌ها ایران‌شناسی است و عرصه جغرافیایی ما شامل قلمرو ایران و زبان فارسی است و کشورهای ایران، افغانستان و تاجیکستان را در بر می‌گیرد.
 
پژوهش‌های ایرانشناسان خارجی چه کمکی به ارائه تصویری درست از ایران به جهان می‌کند؟

کار ما به‌عنوان ایرانشناس، علمی است. اما همانطور که گریگول برادزه در مراسم بزرگداشت خود بیان کرد، ما ایرانشناسان، ایران‌دوست و عاشق ایران هستیم. معتقدم اگر امکانات سفر به ایران و انجام پژوهش‌های مختلف در زمینه تاریخ، فرهنگ و ادبیات ایران برای ایرانشناسان خارجی فراهم شود و به دنبال آن با پژوهشگران ایرانی تبادل علمی داشته باشیم، کار بسیار مهمی در حوزه مطالعات ایرانشناسی صورت خواهد گرفت.

نمایشگاه کتاب تهران را چطور دیدید؟

نمایشگاه کتاب تهران برایم بسیار جالب بود. مردم ایران استقبال خوبی از این نمایشگاه کرده‌اند و این نشان می‌دهد مردم ایران عاشق کتاب و علم هستند.

کتابی از نمایشگاه تهیه کردید؟

کتاب‌های زیادی را احتیاج داشتم اما امشب به اتریش بازمی‌گردم و نمی‌توانم آنها را خریداری کنم چون ممکن است مشکل اضافه بار پیدا کنم. البته یک کتاب جالب درباره حرم امام رضا (ع) به من اهدا شد که برایم ارزشمند است.

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.

برگزیده

پربازدیدترین

تازه‌ها