دوشنبه ۲ اردیبهشت ۱۳۹۸ - ۱۱:۵۸
انتشارات کتابخانه ملی هم با مشکل زینک و کاغذ دست‌به‌گریبان است

به گفته مدیر انتشارات سازمان اسناد و کتابخانه ملی، روند گرانی و کمبود کاغذ بر کارکرد انتشارات تاثیر داشته و اگر چنین نبود، با شرایط بهتری می‌شد در نمایشگاه شرکت کرد.

یوسف امیری، مدیر انتشارات سازمان اسناد و کتابخانه ملی ایران در گفت‌وگو با خبرگزاری کتاب ایران (ایبنا)، درباره فعالیت‌های این سازمان در نمایشگاه کتاب گفت: همه ناشران با مشکلات زینک و کاغذ درگیر هستند و در این مساله ناشر دولتی و خصوصی تفاوتی ندارد؛ زیرا گرانی و کمبود کاغذ مشکل عمومی است.
 
او درخصوص تاثیر این مشکلات در تعداد عناوین و تیراژی که از انتشارات سازمان اسناد و کتابخانه ملی در نمایشگاه ارائه خواهد شد، توضیح داد: ما سعی کردیم که همان تیراژ و عناوین را برای نمایشگاه کتاب با هر زحمتی آماده کنیم، اما در کل این روند بر کارکرد انتشارات تاثیر دارد و اگر دست ما باز بود، با شرایط بهتری می‌توانستیم در نمایشگاه حضور داشته باشیم.
 
امیری افزود: در سال 97 توانستیم چند کار بزرگ را به نتیجه برسانیم تا برای نمایشگاهی که در سال 98 برگزار می‌شود، آماده باشند.
 
مدیر انتشارات سازمان اسناد و کتابخانه ملی با اشاره به کتاب‌هایی که با قیمت مناسب در غرفه این انتشارات ارائه می‌شود، بیان کرد: به عنوان یک ناشر دولتی و غیرانتفاعی، سود اقتصادی را چندان لحاظ نکردیم؛ فقط در حدی که هزینه‌های کتاب‌ها تامین شود و باری روی سازمان تحمیل نشود.
 
او افزود: قیمت‌ها را در حد حداقل‌ها نگه داشتیم که برای مراجعان و مخاطبین هم به‌صرفه باشد. یکی از دلایل اصلی پایین بودن قیمت‌ کتاب‌ها هم این است که قیمت‌ بخشی از کتاب‌ها مربوط به سال‌های گذشته و پیش از روند گرانی کاغذ و کتاب است. 
 
80 جلد کتاب و نشریه برای ارائه در نمایشگاه کتاب
امیری با بیان اینکه حدود 80 جلد کتاب و نشریه از طرف سازمان اسناد و کتابخانه ملی برای ارائه آماده شده است، گفت: نزدیک 40 عنوان کتاب که برخی از آنها چند جلدی است در نمایشگاه امسال ارائه می‌شود و از مهمترین آنها یکی مجموعه 20 جلدی «معجم المخطوطات العراقیه» است در 17 هزار صفحه که با جلد گالینگور منتشر شده. سال گذشته توانستیم کار انتشار این کتاب را به نتیجه برسانیم و 600 جلد آن را آماده نمایشگاه کتاب کردیم که در آینده و در چاپ‌های بعدی بیشتر خواهد شد.
 
او ادامه داد: مجموعه پنج جلدی 100 عنوانی موضوعی فارسی، دیگر مجموعه‌ای است که در نمایشگاه ارائه خواهد شد. ویرایش چهارم این مجموعه بعد از 15 سال کار فنی، امسال توانستیم در نمایشگاه ارائه کینم که در نمایشگاه متقاضیان زیادی خواهد داشت.
 
مدیر انتشارات سازمان اسناد و کتابخانه ملی در معرفی مجموعه‌ای دیگر گفت: سه جلد جدید (جلدهای پنج و 6 و هفت) از مجموعه تاریخ «شفاهی پهلوی دوم» آماده ارائه است. همچنین ویرایش بیست‌وسوم کتابشناسی ملی که در قالب لوح فشرده سالانه نیز ارائه می‌شود. در مجموعه کتاب‌های تاریخ شفاهی هم کتاب خاطرات و مخاطرات را داریم که تاریخ شفاهی توران میرهادی، ثریا قزل ایاغ، ژاله آموزگار از نمونه‌های این مجموعه‌اند.
 
امیری با بیان اینکه انتشارات سازمان اسناد و کتابخانه ملی به عنوان ناشر تخصصی و موضوعی کار می‌کند، توضیح داد: عمده فعالیت‌های ما در خصوص علم اطلاعات و آرشیو است، از این منظر مجموعه کتاب‌های استاندارد و درس‌نامه‌هایی که مخاطب و مصرف کننده آن دانشجویان علم اطلاعات و علم آرشیو مراکز اطلاع‌رسانی و کتابخانه‌ها هستند، ارائه خواهد شد.
 
مدیر انتشارات سازمان اسناد و کتابخانه ملی درباره فعالیت‌های این سازمان در حوزه وب و اطلاعات نیز بیان کرد: در این حوزه آمارها و شاخص‌های کیفیت در وب تهیه شده که دارای استانداردهای بین‌المللی است و در روزهای نمایشگاه ارائه می‌کنیم.
 
امیری از روند افزایش فعالیت‌های این انتشارات در سال‌های اخیر گفت: امسال هشت جلد از مجموعه فهرست‌های خطی کتابخانه ملی را آماده و چاپ کردیم که اکنون به 25 جلد می‌رسد و نسبت به دوره 50 ساله قبل از خود افزایش چشم‌گیری داشته است.
 
او ادامه داد: باید گفت از سال 43 تا 93 مجموعا 20 جلد از این کتاب‌های نسخه خطی به چاپ رسیده است اما در دوره چهارساله از سال 94 تا 98 توانستیم 25 جلد دیگر را به چاپ رساندیم.

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.

برگزیده

پربازدیدترین

تازه‌ها