پنجشنبه ۲۹ فروردین ۱۳۹۸ - ۰۹:۴۴
رحمانیان: در حال نوشتن کتابی درباره زندگی پدر مصدق هستیم

رحمانیان گفت: در این دوره نمایشگاه چند کتاب از من که نشر علم آنها را منتشر کرده است حضور خواهند داشت. از جمله کتاب «فلسفه تاریخ، روش‌شناسی و تاریخ‌نگاری» که مجموعه گفتارهای من است و زهرا حاتمی در بیش از هزار صفحه آن را گردآوری کرده است.

به گزارش خبرگزاری کتاب ایران (ایبنا) داریوش رحمانیان، پژوهشگر حوزه تاریخ و عضو هیئت علمی دانشگاه تهران با چند کتاب، از جمله کتابی با نام «فلسفه تاریخ، روش‌شناسی و تاریخ‌نگاری» در سی و دومین دوره نمایشگاه بین‌المللی کتاب تهران حضور خواهد داشت.

این استاد دانشگاه در گفت‌وگو با ایبنا گفت: «در این دوره نمایشگاه چند کتاب از من که نشر علم آنها را منتشر کرده است حضور خواهند داشت. از جمله کتاب «فلسفه تاریخ، روش‌شناسی و تاریخ‌نگاری» که مجموعه گفتارهای من است و زهرا حاتمی در بیش از هزار صفحه آن را گردآوری کرده است.»
 
تاریخ دهه بیست و کتاب‌شناسی خواب و رویا
رحمانیان همچنین گفت: «غیر از این کتاب، آثاری نظیر «تاریخ دهه بیست و نهضت ملی ایران» که این هم مجموعه‌ای از گفتارهای من است و یا کتاب «کتاب‌شناسی خواب و رویا و گفتاری در خواب‌شناسی تاریخی» که با همکاری خانم دکتر حاتمی تدوین و نوشته شده است عرضه خواهد شد.
 
او درباره «کتاب‌شناسی خواب و رویا» این‌گونه توضیح داد: «این کتاب نخستین کتابشناسی در زبان فارسی در موضوع خواب رویا است. ما از سال‌ها پیش برنامه‌ای درازآهنگ در زمینه خواب‌پژوهی ریخته بودیم و در این زمینه اثر دیگری با نام «مقدمه‌ای بر رؤیاشناسی تاریخی؛ مطالعۀ موردی: تصحیح انتقادی رسالۀ منامیه» را هم منتشر کرده بودیم. هدف از نوشتن این کتاب این بوده که تا حد بضاعت پایه‌ای برای یک سنت پژوهشی جدید در حوزه خواب‌شناسی، خواب‌نگاری و خواب‌پژوهی به ویژه با رویکرد و روش تاریخی به وجود بیاید.»
 
پنج رساله سیاسی
رحمانیان همچنین گفت: «اثر دیگری که از من منتشر شده و اگر چاپش به پایان نرسیده باشد در نمایشگاه عرضه خواهد شد کتاب «پنج رساله سیاسی» است. این کتاب شامل پنج رساله مهم و کمتر مورد توجه قرار گرفته از دوره قاجاری است که تصحیح و تحشیه شده‌اند و با همکاری حاتمی منتشر شده‌اند.»
 
او افزود: «یکی از این رسالات که رساله‌ای بسیار مهم است «سر مکتوم» نام دارد و به وسیله پدر دکتر محمد مصدق، میرزا هدایت‌الله وزیردفتر نوشته شده است. ما شرح مفصلی هم درباره زندگی و آثار وزیردفتر نوشته‌ایم و کتابی مفصل هم درباره پدر دکتر مصدق در دست نگارش داریم. پدر دکتر محمد مصدق مرد بزرگی بود و تا آنجا که باید و شاید شناخته نشده است. میرزا هدایت ازجمله رجال دیوانی دوره ناصرالدین‌شاه بود که صاحب تالیفات ارزشمندی در حوزه کلام و معارف دینی است.»
 
به گفته این پژوهشگر: «یکی دیگر از رساله‌های این کتاب «هدایة المجاهدین» نام دارد و نویسنده آن یکی از علمای دوران ناصری به نام محمدتقی بروجردی است. این رساله به جنگ و جدال ایران و انگلیس در آن دوران بر سر ماجرای هرات اختصاص دارد و یکی از رسائل جهادیه پراهمیت محسوب می‌شود.»
 
رحمانیان افزود: «یکی از رسائل دیگر گردآوری شده در این کتاب، رساله جهادیه نوشته محمدکریم خان کرمانی پیشوای فرقه شیخیه است. از دیگر رسالات جهادیه گردآوری شده در این کتاب، «جهادیه ناصریه در جنگ ایران و انگلیس» نام دارد و آن را حاجی میرزا عسگری امام جمعه مشهد در آن زمان نوشته است. آخرین رساله این کتاب هم رساله‌» در اوضاع سیاسی ایران» است که نویسنده‌اش به طور دقیق مشخص نیست و به شخصی به نام میرزا حسن یا میرزا حسین سرتیپ منسوب شده است. در پیشگفتار کتاب به تفصیل این رسالات را معرفی کرده‌ایم و اهمیت آنها را تشریح کرده‌ایم.»


 
فلسفه تاریخ، روش‌شناسی و تاریخ‌نگاری
اما تازه‌ترین اثری که از رحمانیان در نمایشگاه عرضه خواهد شد کتاب فلسفه تاریخ است. او درباره این کتاب گفت: «کتاب گفتارهایی درباره فلسفه تاریخ، روش‌شناسی و تاریخ‌نگاری مجموعه‌ای از مقالات، مصاحبه‌ها، نقدها و سخنرانی‌هایی است که در زمینه‌های نظری و روشی تاریخ انجام شده‌اند. برخی از آن‌ها پیش از این منتشر شده بود و پاره‌ای از آنها هم تا کنون منتشر نشده بود و برای اولین بار در این کتاب گردآوری شده‌اند. این کتاب شامل پنجاه گفتار است.»
 
کتاب «مجموعه گفتارها؛ فلسفه تاریخ، روش‌شناسی و تاریخ‌نگاری» اثر داریوش رحمانیان به کوشش زهرا حاتمی در 1056 صفحه و با قیمت 145000 تومان در سال 1398 به وسیله نشر علم منتشر شده است و در نمایشگاه کتاب تهران عرضه خواهد شد.
 
شماره تازه مردم‌نامه
داریوش رحمانیان که صاحب‌امتیاز، مدیرمسئول و سردبیر فصل‌نامه «مردم‌نامه» نیز هست، درباره روند انتشار این نشریه گفت: «آخرین شماره‌هایی که از نشریه «مردم نامه» در دست انتشار است و آخرین مراحل انتشار را می‌گذراند، شماره‌های هشت و نه این نشریه است. این شماره‌ها از نشریه هم مانند شماره قبل که به لطف خدا و همراهی دانش‌پژوهانی که در انتشار آن همکاری کردند شماره خوبی شد، در همان حجم در دست انتشار است و نظارت بر انتشار آن را نیز محمد واشویی که از فعالان خبره عرصه نشر هستند بر عهده دارند. امیدواریم که این شماره از نشریه تا حدود ده تا دوازده روز دیگر منتشر شود.»

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.

برگزیده

پربازدیدترین

تازه‌ها