دوشنبه ۱۶ اردیبهشت ۱۳۹۸ - ۱۱:۱۸
ایجاد شبکه دیجیتالی کتاب میان دانشگاه‌ای تراز اول

علیاری شوردلی گفت: در کل در طول سال‌های اخیر روند بهره‌گیری از کتاب‌های الکترونیک در دانشگاه‌ها افزایش پر سرعتی را تجربه کرده است.

مهدی علی‌یاری شوردلی‌، رییس کتابخانه مرکزی و مرکز اسناد دانشگاه خواجه‌ نصیرالدین طوسی و سرپرست انتشارات این دانشگاه در گفت‌وگو با خبرگزاری کتاب ایران(ایبنا) درباره فعالیت‌های انتشارات این دانشگاه به عنوان اولین انتشارات تخصصی در حوزه چاپ کتاب‌های فنی و مهندسی گفت: چند سالی می‌شود رویکرد کیفی‌سازی را در انتشار کتاب‌های فنی و مهندسی پیگیری می‌کنیم. اولین فعالیت مهمی که در این زمینه انجام دادیم، این است که ویراستاری هم به لحاظ محتوا هم به لحاظ روان بودن متن کتاب‌ها به صورت حرفه‌ای انجام شود. در این زمینه از اهالی علوم انسانی بهره گرفتیم.
 
وی ادامه داد: درباره عرضه کتاب‌ها هم یک رویکرد جدی در پیش گرفتیم و مدتی است که کتاب‌ها به صورت دیجیتالی عرضه می‌شود و از این پس گستره وسیعی برای آن در نظر گرفتیم. لازم به ذکر است که اولین دانشگاه صنعتی در کشور هستیم که عرضه کتاب‌ها را به صورت دیجیتالی آغاز و در دانشگاه‌های سطح یک هم نفوذ کردیم. اکنون اغلب دانشگاهای سطح یک هم نمونه چنین فعالیتی را انجام دادند و ما توانستیم با شرکت‌های دیجیتالی و فنی کتاب همکاری گسترده‌تری نسبت به گذشته داشته باشیم.
 
سرپرست انتشارات دانشگاه خواجه‌نصیرالدین طوسی گفت: پس از عرضه کتاب و کمک از سوی این شرکت‌ها ما به عنوان اولین دانشگاه میزبان استفاده از سخت‌افزارهای و نرم‌افزارهای دیجیتالی و تجهیزات پیشرفته در این زمینه شدیم. همانگونه که می‌دانید دانشگاه‌های کل کشور بر اساس معیارها و استانداردهای مشخصی سطح‌بندی شده‌اند. به همت دانشگاه علامه طباطبایی ناشران دانشگاه‌های برتر، شورایی را از سال 1396 تنشکیل دادند. وقتی این تبادل اطلاعات در میان دانشگاه‌ها صورت گرفت، سایر دانشگاه‌ها هم خواهان برقراری تبادلات دیجیتالی شدند.
 
وی افزود: قرار است کتاب‌های ناشران دانشگاهی و سایر دانشگاه‌ها در یک شبکه جامع دیجیتالی در اختیار دانشجویان قرار گیرد. در کل در طول سال‌های اخیر روند بهره‌گیری از کتاب‌های الکترونیک در دانشگاه‌ها افزایش پر سرعتی را تجربه کرده است.
 
این عضو هیات علمی دانشگاه خواجه‌نصیرالدین طوسی با اشاره به افزایش تبادلات ارتباطی میان مخاطبان و نویسندگان گفت: تا کنون بیش از 150 عنوان کتاب در عرصه دیجیتال برای دانشجویان و مخاطبان عرضه کردیم. از برنامه‌های آتی انتشارات دانشگاه خواجه‌نصیر تبادل نظر میان استاد و دانشجو داخل همان فضای دیجیتالی است. برخی ناشران دانشگاهی تا حدودی موفق به انجام این کار شده‌اند. اما این روند در شبکه گسترده دانشگاهی اتفاق خواهد افتاد.
 
علی‌یاری گفت: با راه‌اندازی این سیستم استادان می‌توانند در این عرصه اطلاعات خود را عرضه کنند؛ یعنی دانشجویان می‌توانند کتاب مورد نظر خود را به همراه نویسنده اثر بخوانند.
 
وی درباره میزان همکاری این دانشگاه با خانه کتاب و سرای اهل‌قلم گفت: خوشبختانه اولین دانشگاه صنعتی بودیم که توانستیم در فضایی مانند خانه کتاب و سرای اهل قلم برای یکی از کتاب‌های خود با عنوان «اصول تصفیه مهندسی فاضلاب» مراسم رونمایی‌ بگیریم و خوشبختانه بازخوردهای خوبی را دریافت کردیم. برنامه‌ای که برای آینده‌ای نزدیک در انتشارات دانشگاه خواجه‌ نصیرالدین طوسی در نظر گرفتیم، این است که در این سرا رونمایی‌های بیشتری برگزار کنیم. هدف این است که جلساتی برای نقد کتاب برگزار کنیم.
 
وی ادامه داد: هدف این است کتاب‌های فنی و مهندسی به بلوغ برسند تا کتاب‌های بهتری در حوزه این علم تولید کنیم. چراکه بیشتر کتاب‌ها در این حوزه ترجمه است. وضعیت کتاب‌های علوم فنی و مهندسی در ایران با حوزه علوم انسانی فرق دارد. در حقیقت دانش فنی و مهندسی در ایران کمی نوپاتر است. اغلب کتاب‌هایی که در این زمینه منتشر شده‌اند غالبا ترجمه یا گردآوری است و ما در حوزه تالیف کتاب‌های کمتری را روانه بازار کتاب کردیم. که امیدواریم گام‌های گسترده‌ای در این زمینه برداریم.
 
علی‌یاری گفت: هدف این است کتاب‌هایی را تالیف کنیم که بتوانیم در نمایشگاه‌های بزرگ عرضه کنیم. در این زمینه تا حدودی با ناشرانی چون اشپرینگر همکاری داشتیم. لازم به ذکر است که درآینده‌ای نزدیک با ناشرانی چون وایلی هم ارتباط گسترده‌تری برقرار می‌کنیم.
 
وی ادامه داد: یکی دیگر از اتفاقات خوشایندی که برای دانشگاه خواجه‌نصیرالدین طوسی افتاد این بود که با سازمان اسناد و کتابخانه ملی در باب رونمایی کتاب تاریخ دانشگاه خواجه‌نصیر الدین طوسی همکاری مفیدی داشتیم و مراسم رونمایی این کتاب در کتابخانه ملی برگزار شد.
 
رییس کتابخانه مرکزی و مرکز اسناد دانشگاه خواجه‌نصیر‌الدین طوسی درباره برنامه‌های این دانشگاه در نمایشگاه کتاب تهران گفت: نزدیک به صد عنوان کتاب تالیفی خود را در نمایشگاه سی‌ودوم عرضه خواهیم داشت و از اعضای هیات‌علمی‌ها برای برقراری ارتباط با مخاطبان دعوت به عمل می‌آیند. در نمایشگاه سی‌و دوم تمرکز خود را بر فروش دیجیتالی کتاب‌ها خواهیم گذاشت.
 
 

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.

برگزیده

پربازدیدترین

تازه‌ها