یکشنبه ۲۵ فروردین ۱۳۹۸ - ۱۴:۵۳
تغییرات در بند 5 آیین‌نامه اهل قلم

این تغییرات به حد نصاب آثار اهالی قلم مربوط می‌شود که با مشورت انجمن‌های صنفی و تخصصی این عدد کاهش پیدا کرده و تغییر بعدی اضافه‌شدن بازه زمانی 10ساله است که به‌طور موقت تنها در دوره نمایشگاه اعمال می‌شود.

سیدسعید میرمحمدصادق، معاون فرهنگی موسسه خانه‌کتاب در گفت‌وگو با خبرگزاری کتاب ایران (ایبنا) عنوان کرد: بنابه برخی پیشنهادها و نظرات تغییراتی در بند 5 «آیین‌نامه تکریم اهل قلم» که به درجه‌بندی اهالی قلم اختصاص دارد، اعمال شد که این تغییرات صرفا برای ایام نمایشگاه کتاب و تخصیص بن الکترونیکی لحاظ شده و پس از این رویداد با مشورت انجمن‌های صنفی مانند ویراستاران، مترجمان، تصویرگران، داستان‌نویسان و گروه‌های 74گانه کتاب‌سال، شاخص‌ها مجدد کارشناسی شده و تغییر خواهد کرد.
 
وی در تشریح این تغییرات موقتی گفت: بخشی از این تغییرات به حد نصاب آثار اهالی قلم مربوط می‌شود که با مشورت انجمن‌های صنفی و تخصصی این عدد کاهش پیدا کرده و تغییر بعدی اضافه‌شدن بازه زمانی 10ساله است که به‌طور موقت تنها در دوره نمایشگاه اعمال می‌شود.
 
میرمحمدصادق تاکید کرد: به‌جزء بند 5 و موارد مورد اشاره هیچ‌ یک از مواد آیین‌نامه تغییر نکرده است و کماکان اهل قلم با درنظر گرفتن محتوای آیین‌نامه اهل‌قلم شناسایی می‌شود.
 
معاون فرهنگی خانه کتاب همچنین در تشریح فاکتور شهرت ملی و جهانی در این آئین‌نامه توضیح داد: مبنای احراز این شاخصه که در ویراست اول آئین‌نامه نیز دیده شده بود، نظر انجمن‌های صنفی و گروه‌های 74‌گانه علمی کتاب‌سال انجام می‌شود.
 
وی ضمن اشاره به طبقه‌بندی موجود در آیین‌نامه گفت: همان‌طور که پیشتر عنوان شده اهالی قلم با توجه به طبقات مختلف در سایت اهل قلم رده‌بندی می‌شوند و مطابق طبقه‌ خود از خدمات و تسهیلات مختلف اهالی قلم بهره‌مند خواهند شد. ضمن اینکه در آیین‌نامه جدید علاوه بر توجه به نقش‌های موثر در فرایند تولید کتاب، تداوم فعالیت و نظر کارشناسی گروه‌های تخصصی معیار قرار گرفته است.
 
میرمحمدصادق اظهار کرد: در آینده برخی خدمات مانند وام اهل قلم بر اساس طبقات و صنوف، بر اساس گروه‌های اهل قلم بودجه بندی می‌شود. در برخی از خدمات نیز گروه‌هایی مانند نخبگان از دریافت وام حذف می‌شوند؛ به‌دلیل آنکه تسهیلات وام در بنیادهای مربوطه آن‌ها تخصیص داده می‌شود.
 
وی با تاکید بر ضرورت رعایت عدالت توزیع یارانه‌ها، گفت: ما سعی کرده‌ایم تمام افتخارآفرینان صاحب کتاب را مشمول آئین‌نامه اهل قلم قرار دهیم و در بحث تخصیص بن، نگاه ما به همه گروه‌ها و ردیف‌ها است اما در تسهیلات دیگر مانند بیمه و وام، عمده تمرکز ما روی نویسندگان، مترجمان، مصححان و ویراستاران(البته بر اساس شاخص‌های تعریف شده) است.
 
میرمحمدصادق همچنین با اشاره به پیشینه رویه اعطای بن خرید کتاب در ادوار نمایشگاه کتاب خاطر نشان کرد: متاسفانه در گذشته افرادی سعی می‌کردند به طرق مختلف اعم از کتاب‌سازی حائز شرایط آیین‌نامه‌های قبلی شوند اما آیین‌نامه جدید طوری طراحی شده که مانع از این جریان می‌شود.
 
وی با تاکید بر ملاک‌های تداوم فعالیت و اخذ نظر گروه‌های تخصصی افزود: چهره‌های شاخصی که در حوزه‌های مختلف شناخته شده‌اند نیز به‌عنوان مراجع علمی و تخصصی مورد مشورت ما قرار می‌گیرند ولو اینکه عضو هیچ انجمن، صنف و گروه تخصصی نباشند.
 
ویراست جدید؛
بند5، شاخص‌های اهل‌قلم:

شاخص‌های اهل قلم براساس ویژگی‌هایی است، که اهل قلم در طول فعالیت فرهنگی توانسته‌اند، موفقیت‌ها و یا آثاری را خلق کنند که براساس معیارهای تعریف‌شده به پنج ردیف ذیل تقسیم می‌شود.
توجه: به استثناء ردیف 1 و 2 که بازه زمانی ندارد، معیار همه گروه‌های ذیل دارا بودن کتاب ثبت شده در 10 سال اخیر «بانک اطلاعات کتاب» خانه کتاب است.
 
1. برگزیدگان کتاب‌سال، جایزه جهانی، جشنواره فارابی، جشنواره خوارزمی، جشنواره رازی، جایزه جلال‌آل‌احمد و جایزه شعر فجر.
 
2. مفاخر ملی، نخبگان و خبرگان دارای مدرک درجه 1 فرهنگی ـ هنری وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی مصوب شورای عالی انقلاب فرهنگی، برندگان نشان های دولتی جمهوری اسلامی ایران.
 
3. نویسندگان با شهرت ملی و جهانی با حداقل 5 عنوان کتاب، احیاءگران و مصححان متون کهن (با 4 عنوان کتاب)، مترجمان آثار ماندگار (با 8 عنوان کتاب) بنابر تشخیص و تائید کارگروه علمی ‌ـ پژوهشی خانه کتاب، برگزیدگان کتاب فصل، شایستگان تقدیر کتاب‌سال، اعضای پیوسته و وابسته فرهنگستان‌ها جمهوری اسلامی ایران، دانشجویان صاحب استعداد برتر بنیاد ملی نخبگان، مدال‌آوران المپیادهای جهانی دانش‌آموزی، نخبگان و خبرگان دارای مدرک درجه 2 فرهنگی ـ هنری وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی مصوب شورای عالی انقلاب فرهنگی.
 
4. نویسنده کتاب بزرگسال با حداقل 5 عنوان کتاب، مصحح و احیاکننده متون کهن با حداقل 3 عنوان کتاب، مترجم کتاب بزرگسال با حداقل 7 عنوان کتاب، نویسنده کتاب کودک با حداقل 10 عنوان کتاب، مترجم کتاب کودک و نوجوان با حداقل 13 عنوان کتاب، نویسندگان و مترجمان و مصححان مناطق محروم "براساس فهرست تصویب‌نامه مورخ 10/04/1388، شماره 76254ب36095هـ هیات وزیران جمهوری اسلامی ایران" ، مددجویان بهزیستی و جانبازان (با دارا بودن 3 عنوان کتاب، به تائید مدیریت علمی‌ـ پژوهشی خانه کتاب)، ویراستاران و تصویرگران با حداقل 10 عنوان کتاب که در تولید محتوا 50 درصد نقش داشته‌اند و نام آنها در شناسنامه یا در فیپای کتاب ثبت شده باشد، شایستگان تقدیر کتاب فصل، نخبگان و خبرگان دارای مدرک درجه 3 فرهنگی ـ هنری وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی مصوب شورای عالی انقلاب فرهنگی، مقاله نویس دایره المعارف‌ها (30 مدخل به بالا با تایید علمی مدیریت علمی‌ ـ‌ پژوهشی)، نویسندگان واژه‌نامه‌ها (مشارکت مستمر در 4 جلد فرهنگ‌نامه)، منتخبان جشنواره ها و جایزه کتاب به جز جشنواره‌های اشاره شده در بند یک.
 
5. نخبگان و خبرگان دارای مدرک درجه 4 و 5 فرهنگی ـ هنری وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی مصوب شورای عالی انقلاب فرهنگی.
 

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.

برگزیده

پربازدیدترین

تازه‌ها