پنجشنبه ۲۹ فروردین ۱۳۹۸ - ۱۹:۴۶
فصل پنجم تنها ناشر تخصصی حوزه شعر در سطح ایران و خاورمیانه است/ با 90 کتاب جدید به نمایشگاه می‌آییم

پرویز حبیب‌بیگی اظهار کرد: به جرات می‌گویم که فصل پنجم تنها ناشر تخصصی حوزه شعر در سطح ایران و شاید خاورمیانه است. البته ناشران دیگری هم هستند که شعر منتشر می‌کنند؛ اما آنها در حوزه‌های دیگر نیز فعالیت دارند و تک و توک کتاب‌های دیگری هم چاپ کرده‌اند.

پرویز حبیب‌بیگی در گفت‌وگو با خبرگزاری کتاب ایران (ایبنا)، در توضیح وضعیت بازار کتاب‌های شعر اظهار کرد:‌ من اطلاعی از بازار کتاب‌های شعر ندارم؛ اما می‌توانم بگویم که بازار کتاب‌های شعر انتشارات فصل‌پنجم خوب است و ما در این انتشارات مشکل خاصی نداریم. بر اساس آماری که من دارم هر ساله در بازار کتاب‌های شعر، چیزی حدود 2 تا 3هزار کتاب منتشر می‌شود و من بارها گفته‌ام که 70درصد از این مجموعه‌ها قابل خواندن نیست؛ چراکه دارای اشکالات و ایرادات متعدد در ساختار اولیه، ساختار ثانویه و زبانی هستند.
 
وی ادامه داد: این کتاب‌ها چاپ می‌شوند و بازار را مخدوش می‌کنند. از بین چند هزار کتابی که منتشر می‌شود، 300 کتاب هست که به نظر من 200عنوان از آن قابل تامل هستند و 100عنوان هم از آثار قابل قبول و قابل بحث است. ما در انتشارات فصل پنجم کار کارشناسی انجام می‌دهیم تا آثارمان بین این 300 عنوان باشد؛ بدون شک کتاب‌هایی که با کارشناسی انتخاب و منتشر می‌شوند، مخاطبان خودشان را پیدا می‌کند.
 
مدیر انتشارات فصل پنجم با اشاره به اهمیت ایجاد حس اعتماد در مخاطب اظهار کرد: حس اعتماد به انتشارات فصل پنجم در مخاطبان کتاب شعر ایجاد شده است و بخش قابل توجهی از بازدیدکنندگان نمایشگاه کتاب، حتما از غرفه انتشارات فصل پنجم بازدید می‌کنند. خوشبختانه ما توانستیم پل ارتباطی خوبی میان شاعر و مخاطب ایجاد کنیم.
 
وی افزود: هر ساله بیش از 400 کتاب برای چاپ به انتشارات فصل پنجم سپرده می‌شود که از این میان و بعد از کارشناسی‌های انجام شده، شاید 50عنوان کتاب گزینش شود. سایر کتاب‌های انتشارات نیز کتاب‌هایی است که خود ما از شاعران مطرح و کسانی که گام موثری در این حوزه برداشته‌اند، می‌گیریم. بدون شک این افراد کسانی هستند که چراغی را در حوزه شعر روشن کرده‌اند.
 
بیگی با اشاره به حضور تخصصی انتشارات فصل پنجم در حوزه شعر گفت:‌ به جرات می‌گویم که فصل پنجم تنها ناشر تخصصی حوزه شعر در سطح ایران و شاید خاورمیانه است. این انتشارات حدود 800عنوان کتاب چاپ کرده که همگی در حوزه شعر بوده است. البته ناشران دیگری هم هستند که شعر منتشر می‌کنند، اما آنها در حوزه‌های دیگر نیز فعالیت دارند و تک و توک کتاب‌های دیگری هم چاپ کرده‌اند.
 
وی ادامه داد: ما معتقدیم که در دنیای امروز طبیعی است که اگر کسی تخصصی کار کند، موفق‌تر خواهد بود؛ چراکه همه ذهن روی یک نقطه متمرکز می‌شود و به همین دلیل توانستیم مخاطبان خودمان را داشته باشیم. همین باعث شده تا با وجود مشکلات بسیار در حوزه کتاب، ما هیچ دغدغه‌ای برای ادامه راه نداشته باشیم.
 
این ناشر در توضیح وضعیت بازار کاغذ اظهار کرد: خوشبختانه وزارت ارشاد با درایت تمام و بعد از موج گرانی‌ها وارد مساله کاغذ شد و با اقدامات بسیار خوب توانست کمک‌های شایانی به حوزه کتاب کند و باعث شد قیمت کاغذ در بازار بشکند و سیر نزولی داشته باشد. خوشبختانه پیش از نمایشگاه همه ناشران جدی توانسته‌اند کاغذ مورد نیاز خودشان را تهیه کنند و مشکلی وجود ندارند. من معتقدم که اگر وزارت فرهنگ بتواند در حوزه سایر ملزومات چاپ نیز ورود کند، قیمت کتاب کاهش خواهد یافت.
 
بیگی با اشاره به تفاوت‌های بازار کتاب‌های شعر و داستان گفت: سرودن شعر کار خاصی است و هرکسی قادر به سرودن آن نیست؛ مگر اینکه به صورت فطری در وجود او باشد؛ چراکه اگر شرایط به این شکل نبود، قطعا هر استاد دانشگاهی می‌توانست شاعر باشد. نکته بعد این است که درک شعر هم موضوع مهمی است. برخی مخاطبان ادبیات هستند که از درک شعر عاجزند.

وی ادامه داد: از طرفی رمان، هم مخاطب عام و هم مخاطب خاص دارد و برای خواندن یک رمان دیگر لازم نیست که شخص صنایع ادبی بداند. بنابراین مخاطب عام به سرعت به سمت کتاب گرایش پیدا می‌کند، برای نوشتن رمان نیز اگر فرد دست به قلم باشد، با یک تامل چند ساله می‌تواند در حوزه رمان وارد شود. یعنی نگارش رمان از طرف مولف و خواندن رمان از طرف مخاطب بسیار آسان‌تر از حوزه شعر است؛ چراکه شعر بسیار تخصصی است و به همین دلیل است که شعر مخاطب خاص خودش را دارد و مخاطب خاص شعر بسیار کمتر از رمان است.
 
این ناشر با ابراز خرسندی از برگزاری نمایشگاه کتاب در مصلی امام خمینی (ره) گفت: انتقال نمایشگاه به مصلی و تداوم در برگزاری آن کار بسیار خوبی است؛ چراکه شهر آفتاب همیشه هوای ابری دارد و مناسب برای کتاب نیست.
 
بیگی با اشاره به کتاب‌های تازه انتشارات فصل پنجم گفت: فصل پنجم با 90 عنوان کتاب جدید در نمایگاه امسال شرکت می‌کند که از این بین می‌توان به کتاب‌های«پرواز 69» اثر شایان مصلح، «یحیا»‌ اثر سیدحمیدرضا برقعی، «نقاب»، اثر مهزاد رازی، «التیام»، سمانه کهرباییان، «رسم دلبری»،‌ حسن دلبری،‌ «من آنکه دیگران به تو گفتن نیستم»، مسلم محبی،‌  «نامه‌ای به معشوقم»، اثر سیدمحمد بهره‌بردار، «زنهار» اثر مرتضی لطفی، «عشق باید زنی جوان باشد»، اثر امیر ارجینی،‌ «تهران شلوغه دستمو بگیر»، نرگس جعفری، «ما هفت نفر هستیم»، اثر صابر آتش‌نظرلو، «زنگ‌ها»، مونا سادات ذاکر، «نیمه خاموش»، اثر‌ غزل مهدوی، «زایشمرگ‌های متن 3»، اثر حمیدرضا شکارسری، «از هفتمین جهت»، حمزه کریم‌تبا‌ح‌فر، «بررسی سیر غزل معاصر»‌ اثر حسین مافی، کتاب «نفی قافیه؛ نفی استبداد»، اثر کاظم هاشمی اشاره کرد.
 
وی ادامه داد: علاوه بر 90 عنوان کتاب جدید، 25 عنوان کتاب تجدید چاپ شده نیز داریم. در این میان کتاب‌ «میخانه بی‌خواب»، اثر مهدی فرجی به چاپ دهم رسیده و کتاب‌های امید صباغ‌نو و علیرضا بدیع تجدید چاپ شده است. کتاب «دیوار» اثر شیرکو بیکس با ترجمه بابک زمانی، «مزارع پنبه شیلی» و «نقشه فرار» از محمد عسکری ساج،  و «گلن» از علی‌اکبر یاغی‌تبار از دیگر کتاب‌های تجدید چاپ است.
 
مدیر انتشارات فصل پنجم در پایان گفت: انتشارات فصل پنجم در همه حوزه‌ها شامل شعر کلاسیک، شعرنو، ترانه، ترجمه و نقد، آثاری ارائه خواهد داد. البته بیشتر کتاب‌ها در حوزه شعر سپید و کلاسیک است و تعادلی این بین وجود دارد؛ البته اگر بخواهم دقیق بگویم، می‌توان گفت که کفه ترازو کمی به سمت غزل سنگینی می‌کند.

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.

برگزیده

پربازدیدترین

تازه‌ها