چهارشنبه ۲۴ بهمن ۱۳۹۷ - ۱۱:۴۴
فعالیت مستمر دبیرخانه دائمی نمایشگاه کتاب تهران یک ضرورت است

مدیرعامل موسسه نمایشگاه‌های فرهنگی ایران درباره ضرورت فعالیت مستمر دبیرخانه دائمی نمایشگاه کتاب تهران گفت: اگر این دبیرخانه مدتی پس از برگزاری هر دوره نمایشگاه فعالیت خود را آغاز کند، بسیاری از مسائل و مشکلات در مسیر کار کاهش پیدا می‌کند.

قادر آشنا؛ مدیرعامل موسسه نمایشگاه‌های فرهنگی ایران در گفت‌وگو با خبرگزاری کتاب ایران (ایبنا)، با اشاره به ضرورت بازنگری در ساختار سی و دومین نمایشگاه بین‌المللی کتاب تهران، گفت: چابک‌سازی و بازنگری در ساختار نمایشگاه به چند دلیل ضروری به نظر می‌آید؛ دلیل اول این است که نمایشگاه کتاب که سابقه چندین سال برگزاری را پشت سر می‌گذارد، باید هر از چندگاهی  به ساختار آن نگاه و این ساختار بازنگری ‌شود که در این میان اصلاح بخش‌های مختلف امری کاملا منطقی است.
 
وی افزود: موضوع این است که کشور ما امروز در شرایط اقتصادی مناسب و مساعدی نیست و لازم است به سمتی برویم که حداکثر صرفه‌جویی داشته باشیم، البته صرفه‌جویی نه به منزله اینکه از کار و برنامه‌ها کاسته شود، بلکه به این منظور که کارها بهتر از گذشته انجام شود و تلاش کنیم هزینه‌ها را کاهش دهیم.
 
آشنا با اشاره به مسیرهای مختلف کاهش هزینه‌های نمایشگاه بین‌المللی کتاب تهران، توضیح داد: این کاهش هزینه‌ها چند مسیر داشت که یکی از این مسیرها چابک‌سازی بود، البته چابک‌سازی لزوما به معنی کوچک‌سازی نیست بلکه به معنای کارآمد کردن بخش‌های مختلف نمایشگاه بین‌المللی کتاب تهران است، یعنی شما همزمان یک مجموعه را کوچک و چابک کنید تا در هزینه‌ها صرفه‌جویی کنید.
 
وی ادامه داد: گاهی ازدیاد نیرو موجب کاهش راندمان کار می‌شود، گاهی نیز کم بودن نیروها به کارایی بهتر نمایشگاه کمک می‌کند، زیرا وظایف افراد مشخص‌تر می‌شود، افراد تداخل وظیفه پیدا نمی‌کنند و ب همین دلایل معتقدیم که نمایشگاه کتاب نیاز به بازنگری دارد.
 
کاهش تعداد کمیته‌ها یک ضرورت بود
آشنا همچنین درباره کاهش تعداد کمیته‌های نمایشگاه کتاب تهران نیز گفت: برخی کمیته‌ها یا زائد بودند علاوه بر آن با توجه به پیشرفت کار طی این سال‌ها، تجربه همکاران و دنیای انفورماتیک دیگر نیازی نیست برخی هزینه‌ها را تکرار کنیم، به همین دلیل پیشنهاد شد برخی از کمیته‌ها ادغام شوند و از تعداد آن‌ها کاسته شود و کمیته‌ها را نظام‌مند کنیم.
 
مدیرعامل موسسه نمایشگاه‌های فرهنگی ایران تاکید کرد: پس از ارائه این پیشنهاد شورای سیاستگذاری نیز اجرایی شدن آن را مصوب و اجرایی شدن کار را به موسسه فرهنگی نمایشگاه‌های ایران واگذار کرد، در این زمینه نیز ما نظر همه تشکل‌های نشر و کارشناسان را جویا شدیم و در شورای معاونان وزارتخانه دو بار در این زمینه بحث شد، همچنین در شورای سیاستگذاری سه جلسه را به این موضوع اختصاص دادیم تا به چارت چابکی رسیدیم.
 
وی با بیان اینکه به نظر من این چارت همچنان نیاز به چابک‌تر شدن دارد اما برای امسال همین اندازه کفایت می‌کند، عنوان کرد: در بخش چابک‌سازی‌ها نیز تلاش داریم اقداماتی را در زمینه برگزاری مزایده و مناقصه‌ها دنبال کنیم که همه این اقدامات شفاف‌سازی خواهد شد، فرمت مزایده و مناقصه نمایشگاه آماده شده است که مزایده برای تبلیغات محیطی و مناقصه برای واگذاری کارهای نمایشگاه به پیمانکار است و  امسال شفاف‌سازی در حوزه مالی و اداری خواهیم داشت.
 
لزوم فعالیت دبیرخانه دائمی نمایشگاه کتاب در طول سال
آشنا همچنین درباره لزوم اتخاذ تدبیر مناسب برای جلوگیری از هدررفت وقت و زمان در کارهای اجرایی نمایشگاه کتاب تهران گفت: امسال کارهای نمایشگاه با تاخیر شروع شد و هرچه کار با تاخیر شوع شود هزینه‌های مادی و معنوی آن هم افزایش پیدا می‌کند، بنابراین برای مدیریت کار باید طبق روال سال گذشته کار را ادامه دهیم چون فرصت بازنگری وجود ندارد.
 
وی با اشاره به ضرورت فعالیت مستمر دبیرخانه دائمی نمایشگاه بین‌المللی کتاب تهران در طول سال، افزود: معتقدم اگر این دبیرخانه پس از برگزاری هر دوره نمایشگاه فعالیت خود را آغاز کند، بسیاری از مسائل کنونی کاهش پیدا می‌کند و مشکل خاصی پیش رو نخواهد بود.
 
مدیرعامل موسسه نمایشگاه‌های فرهنگی ایران درباره مزیت‌های فعال بودن دبیرخانه دائمی نمایشگاه کتاب تهران نیز توضیح داد: با فعال بودن دبیرخانه دائمی در طول سال شورای سیاستگذاری نمایشگاه تشکیل و اعضای آن معرفی می‌شوند، اما مساله اینجا است که دبیرخانه در طول سال فعال نیست و اغلب اواخر سال فعال می‌شود که این موضوع در مسیر کارها مشکلاتی را به همراه دارد.
 
آشنا همچنین تاکید کرد: قول می‌دهم در خرداد ماه سال آینده و بعد از ماه مبارک رمضان دبیرخانه دائمی نمایشگاه‌ بین‌المللی کتاب تهران به طور واقعی فعال شود و طی یک سال برای برنامه‌های سی و سومین نمایشگاه بین‌المللی کتاب تهران فعالیت خواهد کرد.
 
وی با بیان اینکه فعال شدن دبیرخانه دائمی نمایشگاه کتاب تهران هزینه‌های مادی و معنوی نمایشگاه را کاهش خواهد داد، گفت: در برخی مواقع به دلیل اینکه اجرای کارها با تاخیر همراه است، ناچار هستیم که این تاخیر را با پرداخت پول جبران کنیم، اما اگر کارها طبق روال انجام شود دیگر اجباری برای پرداخت هزینه‌های مادی نیست.
 
آشنا یادآور شد: امسال با کمک همکاران تلاش داریم کارهای نمایشگاه را مدیریت کنیم و جلو ببریم و از سال آینده شاهد فعال شدن دبیرخانه دائمی نمایشگاه باشیم و سیاست‌ها، زمان و مکان برگزاری نمایشگاه در دوره سی و سوم را شاهد باشیم.

سی و دومین نمایشگاه بین‌المللی کتاب تهران 4 تا 14 اریبهشت 98 در مصلای امام خمینی (ره) برگزار می‌شود.

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.

برگزیده

پربازدیدترین

تازه‌ها