دوشنبه ۲۵ اسفند ۱۳۹۹ - ۱۰:۳۶
کودکان با دیدن کتاب در دست والدینشان هم به آن علاقه‌مند می‌شوند

معلم خراسانیِ برگزیده در هفتمین جشنواره تقدیر از مروجان کتابخوانی کشور معتقد است: اگر والدین خودشان اهل مطالعه نباشند و کتاب به دست نگیرند و نخوانند، نمی‌توانند فرزندانشان را به سمت مطالعه و کتابخوانی سوق دهند.

به گزارش خبرنگار خبرگزاری کتاب ایران (ایبنا) در خراسان رضوی، «الهه خیرآبادی» از معلمان و (حالا) مدیران فعال مدارس شهرستان زبرخان، امسال با برگزاری برنامه‌های متنوعی ازجمله تشکیل اتاق قصه‌گویی برای دانش‌آموزان، گام‌هایی ارزشمند برای ترویج فرهنگ و کتابخوانی برداشت؛ تلاش‌هایی که درنهایت توانست عنوان برگزیده بخش ویژه هفتمین جشنواره تقدیر از مروجان کتابخوانی کشور را برای او به ارمغان بیاورد.

خانم خیرآبادی که 13 سال سابقه کار فرهنگی در آموزش و پرورش را دارد، حدود 5 سالی است که تلاش مضاعفی با هدف ترغیب کودکان و خانواده‌ها به مطالعه و کتابخوانی انجام داده است.
 

 
این مروج برگزیده کتابخوانی کشور در گفت‌وگویی با خبرنگار ایبنا درباره فعالیت‌های خود در این راستا، ضمن بیان این نکته که مطالعه جانبی در کنار دروس مدرسه برای دانش‌آموزان، فرهنگیان و والدین امری ضروری است، اظهار می‌کند: اعتقاد دارم جدای از درس، معلمان باید مطالعه جانبی داشته باشند تا بتوانند پاسخگوی سئوالات کودکان امروز که بسیار با هوش و ذهنی فعال دارند، باشند. همچنین والدین کتاب‌هایی با مضمون اصول تربیتی و فرزندپروری را بخوانند تا ارتباط بهتری با فرزندان خود برقرار کنند.
 

 
خیرآبادی ادامه می‌دهد: وقتی کودک ببیند والدین و یا دوستان و معلم او کتاب به دست می‌گیرند، علاقه‌مند می‌شود تا به این سمت و سو کشیده شود؛ اما اگر شما بارها از فواید کتاب و کتابخوانی برای کودک صحبت کنید، ولی خودتان اهل مطالعه نباشید، نمی‌توانید گام مثبتی در این زمینه بردارید.
 

 
وی عنوان می‌کند: در همین راستا با هدف تشویق کودکان به اختصاص ساعتی در روز به مطالعه از زمانی که به عنوان مدیر دبستان دخترانه شهید رحمه الله رحمانی انتخاب شدم با صحبتی که با معلمان داشتم، مقرر شد تا در روز 10 دقیقه از کلاس درس، برای معرفی و مطالعه کتاب باشد.
 
منتخب هفتمین دوره جشنواره کتابخوانی کشور اضافه می‌کند: ابتدا کتاب‌هایی از سوی معلمان با توجه به پایه درسی دانش‌آموزان معرفی و در روزهای بعد قسمتی از کتاب توسط بچه‌ها در کلاس خوانده می‌شد اما در ادامه این کودکان بودند که کتاب‌های خود را به همکلاسی‌ها معرفی می‌کردند. زمانی که احساس کردیم علاقه و کشش مطالعه در بچه‌ها ایجاد شده است، جلسات نقد کودکانه را در ارتباط با کتابی که در طول هفته خوانده شده است، برگزار کردیم.
 

 
خیرآبادی با بیان اینکه زمانی که کودک نظرات خود را درباره کتابی که خوانده، بیان می‌کند، احساس خوشایندی به او دست می‌دهد و ترغیب می‌شود تا کتاب‌های بیشتری مطالعه کند، می‌افزاید: در ادامه جشن «اهدای کتاب اهدای دانایی» در مدرسه برگزار شد به این صورت که هر کدام از دانش‌آموزان کتابی را که مطالعه کرده و از آن لذت برده بود، به کتابخانه مدرسه اهدا می‌کرد تا دوستانش نیز امکان خوانش آن را داشته باشند.
 
وی می‌گوید: با همراهی انجمن کتاب و نوجوان سیمرغ توانستیم کتابخانه مدرسه را تجهیز کرده و کتاب‌های جدیدی را به قفسه‌های کتاب بیفزاییم، همچنین کارگاه‌های قصه‌گویی را برگزار کردیم و هر هفته یکی از کلاس‌ها با اجرای تئاتر از کتابی که خوانده بودند، داستان آن کتاب را برای سایر کلاس‌های مدرسه نقل می‌کردند.
 

 
منتخب هفتمین دوره جشنواره کتابخوانی کشور یادآور می‌شود: به دلیل استقبال دانش‌آموزان از اجرای برنامه‌های قصه‌گویی سال گذشته یکی از کلاس‌های مدرسه شکل دیگری به خود گرفت و با عنوان اتاق قصه‌گویی، کار خود را آغاز کرد. در این اتاق بچه‌ها برای تمرین اجرای نمایشی از کتاب و یا انتخاب آن اختصاص یافت.    
 
خیرآبادی با بیان اینکه برنامه‌های ما تنها معطوف به دانش‌آموزان نمی‌شد، اظهار می‌کند: شب یلدا با دعوت از پدربزرگ یا مادربزرگ دانش‌آموزان از آنها می‌خواستیم تا یکی از داستان‌های قدیمی و مربوط به سرزمین ما ایران را برای بچه‌ها تعریف کنند و یا از آداب و رسوم آن زمان‌ها بگویند.
 

 
وی یکی دیگر از اقدامات خود در جهت پیوند کودکان با کتاب را بازدید از کتابخانه‌های شهرستان عنوان می‌کند و می‌گوید: حضور دانش‌آموزان در کتابخانه‌های عمومی و کتابفروشی‌هایی که برنامه‌های متنوعی تا قبل از شیوع بیماری کرونا اجرا می‌کردند، باعث می‌شد تا آنها ارتباط موثرتری با کتاب و کتابخوانی پیدا کنند و این اشتیاق کودکان برای حضور در چنین جمع‌هایی برای ما نیز بسیار جالب بود.
 
منتخب هفتمین دوره جشنواره کتابخوانی کشور گریزی هم به برگزاری برنامه‌های کتابخوانی بعد از شیوع بیماری کرونا و بسته شدن مدارس می‌زند و تاکید می‌کند: با برگزاری کلاس‌های آموزشی به صورت مجازی تصمیم گرفتیم تا برنامه‌های کتابخوانی از طریق همین فضا ادامه پیدا کند در همین راستا معرفی کتاب از سوی کودکان به شکل صوت و یا کلیپی کوتاه ضبط و در کانال کلاس هر پایه بارگزاری می‌شد.

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.

برگزیده

پربازدیدترین

تازه‌ها