دوشنبه ۱۵ بهمن ۱۳۹۷ - ۱۵:۲۷
چرا مسئولیت توزیع کاغذ را به اتحادیه نمی‌سپارند؟/ نمی‌توانم پاسخگوی کاغذفروشان باشم

رئیس اتحادیه کاغذ می‌گوید در شرایطی که پخش کاغذ را وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی عهده‌دار شده، قیمت‌ کاغذ به 430هزارتومان رسیده است، پس چرا کار را به دست اتحادیه نمی‌سپارند؟

حسین میرباقری؛ رئیس اتحادیه کاغذ و مقوای تهران در گفت‌وگو با خبرگزاری کتاب ایران (ایبنا)، در سخنانی درباره دلایل وضعیت کاغذ در بازار، گفت: مدت زیادی است که کار توزیع کاغذ دست اعضای اتحادیه کاغذ و مقوا نیست و این کار به وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی سپرده شده است که البته دلیل این موضوع مشخص نیست.
 
وی افزود: مشخص نیست چه اتفاقی می‌افتد که اتحادیه کاغذ و مقوا با سابقه 50 سال فعالیت در امر فروشندگی، تهیه و توزیع کاغذ به یک‌باره کنار گذاشته می‌شود و کار به وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی سپرده شود.
 
میرباقری با بیان اینکه اکنون به‌دنبال گرانی‌های بازار وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی که متولی کار است، باید جوابگوی مردم باشد، عنوان کرد: اکنون اعضای اتحادیه کاغذ و مقوا از من به عنوان رئیس سوال می‌کنند که چه دلیلی دارد ما برای مغازه‌هایمان مالیات بدهیم اما فروشندگی کار کاغذ با وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی است در حالی که اتحادیه کنار گذاشته شده است.
 
وی تاکید کرد: اگر استدلال این بود که کاغذ گران بوده و در بازار گران‌فروشی می‌شده و با در دست گرفتن کار توسط وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی، کاغذ ارزان شده بود، می‌شد گفت که حق با آن‌ها بود. اما همان کاغذی که بندی 130 تا 140 هزار تومان بود اکنون به 430 هزار تومان رسیده است.
 
رئیس اتحادیه کاغذ و مقوای تهران با طرح این سوال که آیا با تجربه چند ماه اخیر کسی توانست به بازار کمک کند، تاکید کرد: اگر این کار نشده است، پس چرا کار را به دست اتحادیه نمی‌سپارند؟ کسانی که اکنون مصرف‌کننده هستند همه واردکننده شده‌اند و این دلیل نمی‌شود که چون کاغذ نیست، من کاغذ را به مصرف‌کننده بدهم.
 
میرباقری با توضیح درباره این موضوع گفت: من به عنوان یک کاغذفروش، فروشنده هستم، مالیات می‌دهم، اعضای من هویت و جواز و پروانه کسب دارند، سال‌ها است که در این حوزه کار می‌کنند و از طریق این شغل امرار معاش می‌کنند، اما متاسفانه با گران شدن از همه کمک خواستند به جز از اتحادیه کاغذ و مقوا.
 
وی یادآور شد: کاغدهایی که به کشور وارد می‌شوند باید از طریق اعضای اتحادیه کاغذ و مقوا توزیع شود زیرا نزدیک 600 کاغذفروش در اتحادیه عضویت دارند و یکی از قوی‌ترین مراکز پخش را در کشور داریم. اگر گفته می‌شود مشکل پخش و توزیع داریم در جواب می‌گوییم که ما 600 عضو داریم و باید از آن‌ها در کار کمک بگیرم.
 
کاذب بودن قیمت کاغذ
میرباقری همچنین درباره نظر برخی کارشناسان درباره کاذب بودن قیمت کاغذ نیز گفت: است اگر با ما همکاری شود زمانی که ادعا می‌شود قیمت کنونی کاذب است، ما از کسانی که با آن‌ها کار می‌کنیم جواب می‌خواهیم و به کسانی که از ما سوال می‌کنند هم جواب می‌دهیم و می‌توانیم بازار را کنترل کنیم.
 
وی ادامه داد: قبل از این که همه این اتفاقات رخ دهد اتحادیه به عنوان همکار اعلام آمادگی کرد و برای وزارت صنعت، معدن و تجارت نامه، اتاق اصناف ایران و اتاق اصناف تهران نامه‌نگاری کردیم تا در برنامه‌ریزی‌ها و کارها مشارکت داشته باشیم اما جوابی نگرفتیم.
 
رئیس اتحادیه کاغذ و مقوا با بیان اینکه در مقابل تمام اختیارات کار اتحادیه به ارشاد سپرده شده است، عنوان کرد: ما خواستیم کار به دست اتحادیه سپرده شود تا برنامه‌ها را تنظیم کنند اما هیچ توجهی نشد، اکنون هم باید گفت شاید قیمت‌ها در بازار نوسان داشته باشند اما نباید به سه برابر برسد.
 
میرباقری با اشاره به سه برابر شدن قیمت کاغذ در این مدت، گفت: چرا کاغذهایی که با دلار 4200 تومان به کشور وارد شده است، اکنون باید این قیمت باشد؟ چه کسانی این میان نفع می‌برند؟ کاغذی که وزارت ارشاد گرفته به چه کسی داده شده و آیا به دست مصرف‌کننده رسیده است؟
 
وی یادآور شد: معتقدم اسناد این حوزه در واگذاری کاغذها باید به صورت شفاف منتشر شود. اگر این کاغذها مصرف می‌شوند، چه کسانی مصرف‌کننده هستند؟ آمار این حوزه باید اعلام شود زیرا من شنیده‌ام بسیاری از این حواله‌ها در بازار آزاد فروخته شده است.
 
کاغذ فقط برای کتاب نیست
رئیس اتحادیه کاغذ و مقوا همچنین درباره نقش این تشکل صنفی در تنظیم بازار نیز گفت: ما می‌توانیم در بازار واسطه‌ها را کم ‌کنیم. مشتری در تماس با من به عنوان فروشنده کاغذ، هر زمان بخواهد می‌تواند موجودی بگیرد و اگر یک کاغذ فروش، کاغذ نداشته باشد، می‌تواند از سایر کاغذفروشان موجودی بگیرد. در کل این کار از حیطه کاغذفروشی خارج نمی‌شود.
 
وی همچنین با طرح این موضوع که تمام مصرف ما به نشر وابسته نیست، ادامه داد: اکنون که کاغذهای وارداتی به کشور توسط وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی تایید می‌شود، باید سوال کرد که آیا تمام مصرف کاغذ ما در حوزه نشر است؟
 
میرباقری افزود: بخش زیادی از کاغذ هم در حوزه صنایع بسته‌بندی مصرف دارد، اما نمی‌دانم چرا نمی‌خواهیم واقعیت را قبول کنیم که در برخی مواقع می‌توان از ظرفیت و توان  بخش خصوصی هم استفاده کرد.
 
وی با بیان اینکه اتحادیه کاغذ و مقوا می‌تواند به دولت کمک کند، گفت: به نظر من این امکان وجود دارد که به دولت کمک کنیم. باید با هم کار مشترک انجام دهیم تا خلاء‌های موجود در این حوزه پر شوند و تنظیم بازار انجام شود.

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.

برگزیده

پربازدیدترین

تازه‌ها