سه‌شنبه ۲۶ اسفند ۱۳۹۹ - ۰۸:۲۷
کوچکترین کتابفروشی مشهد از دلِ یک هایپرمارکت سربرآورد

«گوشه دوست‌داشتنی کتاب» نام یک کتابفروشی‌ کوچک در دل یک هایپرمارکت بزرگ در مشهد است. یک کتابفروشی با مقیاسی مینیاتوری که حالا عنوان کوچکترین کتابفروشی این شهر را یدک می‌کشد.

به گزارش خبرنگار خبرگزاری کتاب ایران (ایبنا) در خراسان رضوی، کتابفروشی «گوشه دوست‌داشتنی کتاب» در دل یک هایپرمارکت بزرگ و شلوغ در مشهد، سه ماه است که فعالیت ترویجی خود را در حوزه کتابخوانی شروع کرده است؛ مغازه‌ای کوچک که تا سه ماه پیش دکه‌ای بود برای سِرو ذرت‌مکزیکی؛ اما حالا عنوان کوچکترین کتابفروشی مشهد را یدک می‌کشد.
 
در محدوده بلوار جانباز و در قلب اقتصادی و شاهراه مجتمع‌ها، برج‌های اداری و مراکز خرید و پاساژهای تجاری در مشهد - که در این روزهای پایانی سال بسیار شلوغ و حال و هوای نوروزی و خریدهای شب عید به خود گرفته است - تا پیش از این خیلی بعید به نظر می‌رسید که در طبقات مختلف این همه مجتمع، بشود گذر کسی به یک کتابفروشی بیفتد؛ حالا اما حدود سه ماه است که در دل یکی از همین مجتمع‌های تجاری، با تدبیر و تصمیم فرهنگی مدیریت یک مجتمع، یک «گوشه دوست‌داشتنی کتاب» راه افتاده است؛ در طبقه همکف مجتمع تجاری اداری پاژ،‌ هایپرمارکتی به مساحت هفت هزار مترمربع وجود دارد که هفت مترمربع آن حالا به یار مهربان اختصاص پیدا کرده است.
 
تا چند ماه پیش در این فروشگاه و‌ هایپر بزرگ، شما می‌توانستید محصولات مواد غذایی، بهداشتی، آرایشی و هر آنچه که مانند همه مارکت‌های دیگر در سطح شهر عرضه می‌شد، بیابید؛ حالا اما غذای روح هم به کالاهای مورد نیاز سبد غذایی شهروندانی که سری به «پاژ» می‌زنند، اضافه شده است.
 
کتابفروشی «گوشه دوست‌داشتنی کتاب» در مقیاسی مینیاتوری (تنها 7 مترمربع) گوشه دنجی از این‌ هایپر بزرگ را به خود اختصاص داده است و با جذابیت‌هایی که در همین فضای کوچک به وجود آورده، نظر برخی از مشتریان که گرایشی هم به مطالعه و کتاب دارند، به خود جلب می‌کند. مشتریانی که برای خرید کالاهای اساسی، محصولات لبنی و پروتئینی، شوینده‌ها و پاک‌کننده‌ها، سبزیجات و میوه‌ها و تنقلات، با چرخ دستی در لابی‌های این پاساژ می‌چرخند، گاه در مقابل قفسه‌های کتاب این کتابفروشی کوچک هم درنگی می‌کنند؛ تا شاید به سبد خرید خانواده، کتاب هم بیفزایند.
 

 
امروز بهترین راهِ عملی امر به معروف، دعوت مردم به کتابخوانی است
الیاس علیزاده، مدیر غرفه «گوشه دوست‌داشتنی کتاب» یک دانشجو و طلبه 32 ساله است که تصمیم دارد از راه کتاب با مردم تعامل دینی برقرار کند. او که 5 سال به صورت حرفه‌ای کارِ کتابفروشی کرده، دعوت مردم به کتابخوانی را مهمترین راه امر به معروف عملی می‌داند و در گفت‌وگو با خبرنگار ایبنا در این باره می‌گوید: اولین باری که در بولوار سجاد به عنوان یکی از مهمترین گذرگاه‌های تجاری مشهد، کار کتابفروشی می‌کردم، احساس کردم، بهترین گزاره برای همراهی با مخاطب، کتاب است، فارغ از اینکه فرد چه کتابی بخواند، نفس اینکه جامعه کتاب بخواند، ارزشمند است.
 
وی اضافه می‌کند: امروزه شاهد هستیم در جامعه شکاف‌هایی ایجاد شده که زمینه گفت‌وگو را از بین برده و باعث شده ما نتوانیم در شرایطی که مد نظرمان هست، همدیگر را بپذیریم و با هم همراه شویم؛ اما کتاب جزء محصولاتی است که اولا فرهنگی است و ثانیا زمینه مواجهه‌ی گفت‌وگو محور افراد را با همدیگر فراهم می‌کند.
 
علیزاده بیان می‌کند: حدود 5 سال است که به طور حرفه‌ای کار کتاب انجام می‌دهم و با نگاهی متفاوت به صورت «ارتباط محور» کتاب را به دست مشتریان می‌رسانم.
 
این فعال فرهنگی و حوزه کتاب و کتابخوانی می‌گوید: چندسال پیش که مسئول یکی از کتابفروشی‌های بزرگ و مهم شهر در بلوار سجاد مشهد بودم، بیشتر تمرکزم روی نوجوانان و دوستی آنها با کتاب بود؛ طوری‌که حدود 40 نفر از نوجوانان محله، اوقات فراغت خود را به صورت افتخاری در کنار ما، انبار‌چینی، کتاب‌چینی و کتابفروشی می‌کردند و از این طریق به‌صورت مستقیم و غیرمستقیم در زمینه تربیت فرهنگی نوجوانان گام برمی‌داشتم.
 
وی ادامه می‌دهد: تجربه کتابفروشی در آن مجموعه من را به این فکر انداخت تا در مکان‌هایی که محل تردد عموم مردم است، کتابفروشی تاسیس کنم و از آنجا که این فروشگاه بزرگ محل تردد مردم جهت تامین کالاهای اساسی به شمار می‌رود، تصمیم گرفتم که این مکان را جهت کتابفروشی انتخاب کنم.
 

 
مدیر غرفه «گوشه دوست‌داشتنی کتاب» می‌گوید: مجموعه «هایپرمی» اولین مجموعه‌ای بود که به ما اعتماد کرد تا ما بتوانیم این کار فرهنگی را انجام دهیم. محل این کتابفروشی، قبلا جایی برای عرضه غذاهای فست فود و ذرت مکزیکی و ... بود و با اینکه مدیران این مجموعه می‌توانستند این محل را به مجموعه‌های دیگری واگذار کنند که درآمد بالاتر و سود بیشتری داشته باشند، ولی تصمیم گرفتند آن را به کار فرهنگی و محلی برای عرضه کتاب اختصاص دهند.
 
علیزاده با بیان اینکه اینجا حدود سه ماه است که افتتاح شده ولی کوله‌باری از تجربه است، تاکید می‌کند: اینجا در اصل یک باشگاه کتابخوانی است به نام «گوشه دوست‌داشتنی کتاب» که در ضلع شمالی این فروشگاه قرار دارد. چشم‌انداز بلندمدت ما این است که جهت اشاعه فرهنگ کتابخوانی در تمامی مختصات شهری که دسترسی عموم باشد، شعبه بزنیم. ارتباط‌گیری مناسب با مشتریان، انعکاس فعالیت‌های فرهنگی و بالا بردن هویت جمعی از ویژگی‌های خاص این مجموعه است.

کتابفروشی ما کوچک اما چابک و استاندارد است
وی ادامه می‌دهد: وجه تمایز این کتابفروشی با بقیه کتابفروشی‌ها این است که اگر حتی یک جلد از هر کتابی اینجا قرار دارد، قطعا بهترین چاپ و بهترین ترجمه و از معتبرترین نشر باشد. ما اگرچه یک کتابفروشی کوچک هستیم اما مدعی هستیم که در بالاترین سطح استانداردهایی که در حال حاضر در کشور به عنوان معیار کتاب شناخته می‌شود، فعالیت می‌کنیم.
 
مدیر غرفه «گوشه دوست‌داشتنی کتاب» با اشاره به اینکه این کتابفروشی فعلا شعبه دیگری ندارد و این نخستین کتابفروشی است که با این سبک اداره می‌شود، می‌گوید: درواقع ما به‌جای اینکه یک کتابفروشی بزرگ و مفصل داشته باشیم، یک کتابفروشی کوچک اما چابک داریم؛ به این معنا که با اینکه 20 درصد مساحت کتابفروشی‌های بزرگ را داراست، اما 80 درصد نیاز مخاطبان به کتاب را برطرف می‌کند و فقط گلچینی از بهترین کتاب‌ها با موضوعات مختلف را عرضه می‌کنیم.
 
علیزاده با بیان اینکه بالغ بر 5000 جلد کتاب در سه رده سنی کودک، نوجوان و بزرگسال در این کتابفروشی کوچک در معرض دید و فروش گذاشته شده است، بیان می‌کند: در این کتابفروشی در حوزه بزرگسال کتاب‌هایی از قبیل ادبیات ایران و جهان، روانشناسی، تاریخ، علوم سیاسی، فلسفه، علوم اجتماعی، علوم تربیتی، شعر و ادبیات کهن را شامل می‌شود و در حوزه نوجوان کتاب‌های ادبیات ماجراجویی، ادبیات کهن و مهارت‌افزایی را داریم و در حوزه کودک کتاب‌های سرگرمی، داستان، شعر، مهارت افزایی، مهارت‌های شناختی مثل کتاب‌هایی در مورد احساسات و فلسفه خداشناسی کودک را داراست.
 

 
طرح‌های تشویقی کتابخوانی در کوچکترین کتابفروشی مشهد
وی اضافه می‌کند: طرح‌هایی برای تشویق مشتریان به کتابخوانی در این مکان کوچک انجام می‌شود، بدین ترتیب که مشتری با  اولین خرید کتاب عضو خانواده کتابخوانی ما می‌شود و سپس لینک‌هایی برای فرد ارسال می‌شود که می‌توانند ثبت سفارش داشته باشند و با وارد کردن تاریخ تولد، هدیه ویژه تولد را هم از ما به یادگار بگیرند، البته طرح‌هایی در باشگاه مشتریان کتاب این کتابفروشی پیش‌بینی شده که اعتبار مالی فرد عضو باشگاه را افزایش می‌دهد و می‌توانند از خدمات بیشتری استفاده کنند.
 
علیزاده در تشریح این طرح‌ها می‌گوید: طرح «بای بک کتاب» یکی از خدمات باشگاه مشتریان است به این معنی که هر کسی هر کتابی از ما خریداری کند و بعد از مطالعه، آن را به‌صورت صحیح و سالم پس بیاورد، می‌تواند با 70 درصد قیمت آن کتاب، یک کتاب دیگر بردارد؛ ضمن اینکه کتاب قبلی هم با 10 درصد تخفیف به دیگر مشتریان عرضه می‌شود. همچنین اگر فردی، فرد دیگری را دعوت به این کتابفروشی کند و درواقع عضوگیری داشته باشد، به اعتبار او در باشگاه مشتریان ما اضافه می‌شود.
 
این فعال فرهنگی و حوزه کتاب و کتابخوانی ادامه می‌دهد: همچنین اگر کسی کتابی را بخواند و در مورد آن تولید محتوایی انجام دهد (مثلا خلاصه کتاب، نقد و بررسی یا معرفی نویسنده کتاب و ... را بنویسد) هم در صفحه مجازی آن را منتشر می‌کنیم و هم برای خریدهای دیگری که از این کتابفروشی انجام می‌دهد، اعتبار دیگری پیدا می‌کند. البته این به معنی تخفیف برای خرید نیست، بلکه به این معنی است که کیف پولش در این باشگاه شارژ می‌شود و می‌تواند با همان کیف پول و اعتبار خرید کتاب انجام دهد.
 

 
مردم از خرید کتاب در کنار سایر خریدهایشان رضایت دارند
علیزاده همچنین بیان می‌کند: هر کسی از هر کجای شهر مشهد سفارش کتاب داشته باشد، ما کتاب مورد نظرش را برای او ارسال می‌کنیم و در زمان‌های قرنطینه نیز که همه جا تعطیل هستند، پیک ما به صورت رایگان کتاب‌ها را تحویل مشتریان می‌دهد.
 
وی با اشاره به اینکه استقبال مردم تاکنون نیز خیلی عالی بوده است، می‌گوید: هر کسی به غرفه «گوشه دوست‌داشتنی کتاب» در این هایپرمارکت می‌آید، احساس خرسندی می‌کند که در کنار خریدهای روزمره می‌تواند کتاب خوب هم تهیه کند.
 
شاید به نوعی این نخستین تجربه ترکیب شدن کتابفروشی در کنار زندگی و سایر نیازهای روزمره مردم باشد، در واقع راه‌اندازی کتابفروشی «گوشه دوست‌داشتنی کتاب» و فلسفه وجود یک کتابفروشی در دلِ یک فروشگاه مواد غذایی و‌ هایپرمارکت، حکایت از این دارد که کتاب هم را باید جزء نیازهای اساسی یک خانواده بدانیم.
 
وجود کتابفروشی‌هایی در دسترس عموم آن هم در کنار بازارهایی که خرید روزمره زندگی انجام می‌شو،د این نکته را به ما یادآور می‌شود که برای داشتن زندگی سعادتمند که چراغ‌های خاموش زندگی را روشن نگه دارد باید بیش از پیش به غذای روح توجه کنیم.
 
کتابفروشی «گوشه دوست‌داشتنی کتاب»در میدان جانباز، مجتمع پاژ جنب هایپرمی واقع شده و همه‌روزه از ساعت 9:30 صبح الی 21:30 شب باز است. این کتابفروشی در اینستاگرام هم به آدرس (خوب بوک) آماده میزبانی از علاقمندان به کتاب و کتابخوانی است.

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.

برگزیده

پربازدیدترین

تازه‌ها