شنبه ۱۵ دی ۱۳۹۷ - ۰۸:۰۱
6ماه تعلیق پروانه ناشری که حق مالکیت کتاب می‌فروخت

مدیرکل اداره کتاب وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی با اشاره به پیگیری‌های این اداره کل درباره فروش حق مالکیت کتاب توسط یک ناشر گفت: پس از پیگیری‌ها در هیات رسیدگی به تخلفات ناشران، این موضوع خارج از نوبت و با فوریت مطرح و ناشر بر اساس رای هیات بدوی به شش ماه تعلیق فعالیت محکوم شد.

محمدجواد مرادی‌نیا؛ مدیرکل اداره کتاب وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی در گفت‌وگو با خبرگزاری کتاب ایران (ایبنا)، گفت: به دنبال دستور وزیر فرهنگ و ارشاد اسلامی مبنی بر رسیدگی به پرونده فروش حق مالکیت کتاب توسط یک موسسه انتشاراتی، این موضوع را پیگیری کردیم. یکی از ناشران در مشهد با این موضوع ارتباط داشت‌، البته همه تخلف به این ناشر محدود نمی‌شد اما ناشر بخشی از این زنجیره بود.
 
وی ادامه داد: به این ناشر از طریق اداره کل فرهنگ و ارشاد اسلامی مشهد تذکر لازم داده شد. همچنین تخلف ناشر در هیات رسیدگی به تخلفات ناشران خارج از نوبت و با فوریت مطرح شد و  ناشر بر اساس رای هیات بدوی به شش ماه تعلیق فعالیت محکوم شد.
 
مرادی‌نیا با اشاره به دلایل بروز این پدیده غیرفرهنگی، توضیح داد: این موضوع چندوجهی است و ناشران همه داستان نیستند. زمانی که برای هر موضوعی مشتری و متقاضی وجود داشته باشد، عرضه‌کننده آن نیز پیدا می‌شود.
 
وی افزود: باید ببینیم علت اینکه تقاضا وجود دارد چیست و زمینه‌های بروز آن را از بین ببریم. یکی از این زمینه‌ها وجود سیاست‌های ظاهرا درست اما بدون نظارت کافی است که در دانشگاه‌ها و مراکز آموزش عالی وجود دارد. دانشجو باید پایان‌نامه بنویسد، استاد برای ارتقای مقام کتاب و مقاله باید بنویسد و اگر در آن بخش نظارت وجود نداشته باشد، شاهد چنین تبعاتی خواهیم بود.
 
مرادی‌نیا با بیان اینکه این روش‌های بدون نظارت، زمینه پخته‌خواری را فراهم می‌کند، گفت: کار به‌گونه‌ای پیش می‌رود که دانشجو پایان‌نامه آماده خریداری می‌کند یا برخی از استادان دانشگاه ممکن است برای اینکه زودتر مراحل ارتقای اداری را طی کنند، بروند کتاب و مقاله آماده تهیه کنند. پس باید زمینه‌ها از بین برود تا شرایط برخورد با ناشران متخلف راحت‌تر شود.
 
صدور مجوز کتاب درسی نیازمند پژوهش
مرادی‌نیا همچنین در پاسخ به سوال ایبنا مبنی بر موضع اداره کتاب درباره نامه وزیر آموزش و پرورش، گفت: اینکه کتا‌ب‌های کمک درسی نیازمند ساماندهی هستند، ما نیز تردیدی نداریم زیرا در برخی مواقع افراط و تفریط‌هایی انجام شده است که بالاخره در یک زمانی باید به آن رسیدگی شود.
 
وی ادامه داد: موضوع انتشار کتاب‌های کمک‌درسی با آینده کودکان و نوجوانان ما سر و کار دارد. از سوی دیگر این موضوع با اقتصاد خانواده‌ها در شرایط بد اقتصادی ارتباط پیدا می‌کند و باید نسبت به آن حساسیت داشت.
 
مدیرکل اداره کتاب وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی با اشاره به مشخص نبودن شیوه نظارت در این زمینه توضیح داد: در این زمینه به نظر می‌آید، چیزی که نیاز نیست به دانش‌آموزان تحمیل می‌کنیم، اما اینکه فرمولی در این زمینه داده شود که باید چه کاری انجام شود، بدون بررسی و کار کارشناسی انجام شدنی نیست.
 
وی یادآور شد: ما از طریق رسانه‌ها مطلع شدیم، وزیر آموزش و پرورش نظراتی دارد و مکاتبه‌ای انجام شده است، در این زمینه ما نیز اعلام آمادگی کردیم که در چارچوب شرح وظایف و قوانین و مقررات جداگانه مذاکره داشته باشیم و به نتیجه برسیم، اما روش و نوع کار هنوز مشخص نیست.
 
مرادی‌نیا با بیان اینکه ما برای بخش کتاب‌های قرآنی از نظرات کارشناسی سازمان دارالقرآن استفاده می‌کنیم، گفت: در نهایت وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی است که برای صدور مجوز تصمیم‌گیری می‌کند.
 
رفاه حال ناشران هدف اصلی سامانه صدور مجوز کتاب
مرادی‌نیا همچنین درباره موضوع سامانه صدور مجوز کتاب و در پاسخ به سوال ایبنا درباره بحث تفویض اختیار صدور مجوز کتاب به استان‌ها، گفت: در راستای سیاست تمرکززدایی وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی، پیش از این به 10 استان تفویض اختیار کرده‌ است و در این استان‌ها هیات نظارت به صورت جداگانه مشغول فعالیت هستند و ناشران می‌توانند کتاب‌ها را در استان خود ثبت کرده و مجوز بگیرند.
 
وی افزود: این کار با هدف رفاه حال ناشران استانی انجام شده است اما در این میان مشکلاتی وجود دارد که شامل عدم ارتباط نظام‌مند و سیستمی با مرکز و سایر استان‌ها از جمله آن‌ها بوده است.
 
مرادی‌نیا با اشاره به فعالیت سامانه صدور مجوز کتاب، توضیح داد: ما برای رفع این مشکل و پرکردن خلاء، سامانه صدور مجوز کتاب را راه‌اندازی کردیم که یکی از اهداف و کارکردهای آن اتصال بین جزایر پراکنده استانی بود و اکنون مشغول آماده‌سازی زیرساخت‌ها و فراهم کردن اقدامات در این زمینه هستیم.
 
به گفته وی، سه‌شنبه 18 دی نمایندگان ارشاد استان‌ها به تهران می‌آیند تا در نخستین جلسه آموزشی سامانه صدور مجوز کتاب حضور داشته باشند.

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.

برگزیده

پربازدیدترین

تازه‌ها

اخبار مرتبط