دوشنبه ۱۶ مهر ۱۳۹۷ - ۰۹:۲۵
نشر الکترونیک گزینه مناسبی در مقابل گرانی کتاب است

دبیر انجمن ناشران الکترونیک با بیان اینکه نشر الکترونیک مکمل نشر مکتوب به شمار می‌آید، گفت: در این شرایط نشر الکترونیک می‌تواند برای ماارزآوری داشته باشد زیرا ایرانیان و فارسی‌زبان‌های زیادی در دنیا وجود دارند که علاقه‌مند هستند که از کتاب‌های الکترونیک استفاده کنند.

حسن احمدی؛ دبیر انجمن ناشران الکترونیک در گفت‌وگو با خبرگزاری کتاب ایران (ایبنا)، درباره لزوم  توجه به نشر الکترونیک، گفت: در شرایط کنونی اقتصاد و وضعیت فعلی جامعه، بد نیست به نشر الکترونیک نگاهی دوباره داشته باشیم، زیرا نشر الکترونیک نیاز جامعه ما است و باید به عنوان یک گوشزد در حوزه نشر جدی گرفته شود.
 
وی افزود: ما در کشورمان ویژگی‌های خاصی داریم که منحصر به فرد است و می‌توانیم به راحتی از این ویژگی‌ها برای رونق دادن به حوزه کتاب و کتابخوانی استفاده کنیم اما در این زمینه هم مسئولان و هم ناشران نسبت به این موضوع بی‌توجهی می‌کنند.
 
احمدی با اشاره به وضعیت نرخ ارز و کمبود کاغذ و اتفاقات پیرامون آن، ادامه داد: ما پتانسیل‌هایی در کشور داریم که می‌توانیم با تکیه بر آن‌ها بحران موجود در صنعت نشر را کنترل کنیم، به دلیل ارزان‌ بودن هزینه تولید نسبت به کتاب کاغذی ویژگی‌ بسیار خوبی در نشر الکترونیک هست که متاسفانه از آن استفاده نمی‌کنیم.
 
وی ایجاد اشتغال را یکی دیگر از ویژگی‌های نشر الکترونیک دانست و گفت: ما به لحاظ فناوری در حوزه آی‌ تی حرف‌های زیادی در دنیا برای گفتن داریم، اما در عین حال می‌بینیم که بسیاری از جوان‌های ما بیکارند. معتقدم اگر ناشران و سیاست‌گذاران کلان جامعه به سمت نشر الکترونیک و تولید اثر در این زمینه حرکت کنند، کارآفرینی بزرگی برای نسل جوان ایجاد خواهد شد.
 
وی تاکید کرد: البته اگر ناشران ما در زمینه کتاب و کتاب‌خوانی قدم‌های جدی بردارند و سازمان‌های متولی همراه شوند، می‌توانیم نسل جوان را به این سمت بیاوریم و در این بخش فعالیت‌ها را حرکت بدهیم.
 
احمدی با بیان اینکه در کشور ما از ظرفیت‌های فضای مجازی استفاده نمی‌شود، عنوان کرد: مقام معظم رهبری شورای فضای مجازی ایجاد کرده‌اند تا متولی فضای مجازی باشد و تاکیدات مکرر دارند که در این فضا حرکت کنیم. زمانی که  ایشان در جایگاه رهبری چنین شورایی را ایجاد می‌کند نشان‌دهنده اهمیت و ظرفیت این فضا است اما بسیاری از دست‌اندرکاران این حوزه از آن غفلت می‌کنند.
 
به گفته وی، یکی از بخش‌های فضای مجازی، نشر الکترونیک است که از فضای آن به درستی در جامعه ما استفاده نمی‌شود.
 
مزایایی که دیده نمی‌شود
وی در بخش دیگر صحبت‌های خود با اشاره به مزایای نشر الکترونیک توضیح داد: مکمل بودن نشر الکترونیک در کنار نشر سنتی یکی از مزایای آن است، برخی بر این باورند که ما هر موقع از نشر الکترونیک صحبت می‌کنیم یعنی نشر مکتوب را کنار بگذاریم در حالی که هیچ وقت در دنیا چنین اتفاقی رخ نمي‌دهد بلکه می‌تواند به عنوان یک مکمل باشد.
 
احمدی ادامه داد: اگر بخواهیم سرانه کتاب‌خوانی را در کشور بالا ببریم، یکی از راهکارهای آن حرکت به سمت نشر الکترونیک است. در شرایط فعلی که مواد اولیه تولید کتاب به شکل مکتوب با افزایش بی‌سابقه روبه‌رو شده است، مي‌توان از نشر الکترونیک به عنوان یک فرصت استفاده کرد.
 
دبیر مجمع ناشران الکترونیک با اشاره به احتمال افزایش قیمت کتاب به دلیل افزایش بهای مواد اولیه آن، گفت: در این برهه به زودی شاهد افزایش قیمت کتاب و به‌تبع؛ افزایش هزینه‌های مختلف تولید آن خواهیم بود و زمانی که این اتفاق بیفتد، سرانه مطالعه کاهش پیدا می‌کند؛ زیرا در شرایط اقتصادی فعلی، کتاب از سبد خانواده‌ها حذف می‌شود.
 
وی یادآور شد: در این میان نشر الکترونیک می‌تواند جایگزین و کمک‌رسان نشر مکتوب به شمار بیاید اما متاسفانه نسبت به این موضوع از سوی وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی، ناشران و دیگر مجموعه‌ها بی‌توجهی می‌شود.
 
نشر الکترونیک و فرصت‌های شغلی
احمدی با بیان اینکه فضای مجازی از جمله نشر الکترونیک، یکی از بهترین موقعیت‌های ایجاد فرصت‌ شغلی است، عنوان کرد: طبق بررسی‌هایی که از نشر الکترونیک در آفریقا، چین، آمریکا، اروپا و کشورهای عربی انجام شده است، در آفریقا فقر محتوایی دارند، اما در اروپا نسبت به نشر الکترونیک جهت‌گیری وجود دارد و کمتر استفاده مي‌شود. آمریکا شرایط بهتری دارد و اما چین از آمریکا شرایطش در نشر الکترونیک بهتر است.
 
به گفته وی، ما امروز محتوای بومی‌شده در همه حوزه‌ها را داریم و فرصتی است که جامعه ما باید امروز از آن استفاده کند، البته ما برای حرکت در این مسیر نیازمند فرهنگ‌سازی از سوی صدا و سیما، وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی، سازمان فرهنگی هنری شهرداری تهران و وزارت آموزش و پرورش هستیم تا به کمک هم بحث فرهنگ‌سازی در نشر الکترونیک را سر و سامان بدهیم.
 
وی تاکید کرد: اگر مدیران فرهنگی کشور می‌خواهند میزان سرانه مطالعه مردم افزایش پیدا کند ناشران داخلی باید از این جریان حمایت کنند. فکر می‌کنم اشتغال‌آفرینی خوبی تاکنون در این بخش انجام شده و می‌تواند بیشتر شود زیرا ما در این بخش مهارت‌های مختلفی را کنار هم قرار دادیم: کامپیوتر، نویسندگی، پژوهشگری، گرافیک و شبکه‌های اجتماعی که در کنار یکدیگر با کمک از نسل جوان به رشد آن کمک کرده‌اند.
 
وی همچنین درباره آینده نشر الکترونیک، گفت: ما در این سال‌ها شاهد افزایش نشر آنلاین و  تولید محتوا در بخش کتاب هستیم زیرا افراد در کوتاه‌ترین زمان با هزینه بسیار پایین می‌توانند با دانلود محتوا به نوشتارها دسترسی داشته باشند و از دردسر خرید کتاب به صورت حضوری خلاص شوند.
 
احمدی امکان فعالیت‌های دوسویه در حوزه نشر الکترونیک را از دیگر مزایای این حوزه دانست و گفت: ارتباط با خوانندگان از دیگر مزایای نشر الکترونیک است، در حالی که در زمینه کتاب‌های مکتوب کمتر چنین موضوعی پیش می‌آید که خریدار با ناشر یا نویسنده ارتباط بگیرد اما در نشر الکترونیک خواننده به راحتی می‌تواند به ناشر و نویسنده پیام بدهد و نظرات و دیدگاه‌های خود را به آن‌ها منتقل کنند.
 
وی یادآور شد: بهتر است برای اینکه جامعه کتابخوانی داشته باشیم در این مسیر حرکت کنیم و نشر الکترونیک را تقویت کنیم زیرا نشر الکترونیک می‌تواند برای ما ارزآوری داشته باشد، اکنون ایرانیان و فارسی‌زبان‌های زیادی در دنیا وجود دارند که قطعا علاقه‌مند هستند که از کتاب های ما استفاده کنند و چنین سایت‌هایی می‌تواند موجب ارتباط ما با کشورهای دیگر باشند و زمینه‌ای برای عرضه کتاب‌های ایرانی در عرصه‌های جهانی است.
 
بوکستان در هفته کتاب رونمایی می‌شود
احمدی همچنین درباره لزوم گستردگی سامانه فروش نشر الکترونیک در کشور، گفت: سامانه‌های فروش مختلفی اکنون در کشور  ایجاد شده که مدل‌های مختلفی دارند اما یکی از آن‌ها که به زودی وارد بازار می‌شود، سایت بوکستان است که یک سایت چند وجهی به شمار می‌آید و توسط بخش خصوصی و جمعی از ناشران الکترونیک راه‌اندازی شده است.
 
وی ادامه داد: قرار است از بوکستان در هفته کتاب رونمایی‌ شود و در آن بخش‌های مختلفی مثل کتابخانه الکترونیک پبش‌بینی شده است به طوری که همه افرادی که در شرابط فعلی نمی‌توانند کتاب خریداری کند، می‌توانند به این کتابخانه بروند و با کمترین هزینه کتاب مورد نظر خود را مطالعه کنند.
 
دبیر مجمع ناشران الکترونیک فروش کتاب الکترونیک را یکی دیگر از بخش‌های بوکستان معرفی کرد و گفت: بخش دیگر این سایت به فروش کتاب اختصاص دارد. کسانی که درخواست خرید کتاب الکترونیک دارند می‌توانند این آثار  را در قالب فایل پی‌دی‌اف خریداری کرده و دیگر نیازی نیست که درگیر ترافیک و مشکلات دیگر شوند و آنلاین می‌توانند کتاب خریداری کنند.
 
احمدی با بیان اینکه کتاب‌های صوتی دیگر بخش این سایت است، یادآور شد: در دنیای امروز کتاب‌ها به سمت صوتی شدن حرکت کرده‌اند، این بخش هم برای کودکان و نوجوان کاربرد دارد و هم برای بزرگ‌ترها که در حال رانندگی یا در منزل هستند می‌توانند از آن استفاده کنند.

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.

برگزیده

پربازدیدترین

تازه‌ها