سه‌شنبه ۲۷ شهریور ۱۳۹۷ - ۱۰:۲۰
ناشران به‌ فکر نوآوری‌ باشند/ احتمال افزایش کتاب‌های الکترونیکی

مهدی فیروزان در تحلیل وضعیت نشر گفت: ناشرانی که نشر را به‌عنوان تنها شغل خود پذیرفته‌اند بی‌تردید به فکر راه‌حل‌هایی خواهند افتاد.

مهدی فیروزان؛ مدیرعامل موسسه شهر کتاب در گفت‌و‌گو با خبرنگار خبرگزاری کتاب ایران‌(ایبنا) درباره وضعیت نشر کتاب طی 6 ماهه دوم سال بیان کرد: در شرایط کنونی که اوضاع اقتصادی دچار تشنج‌های بسیاری شده، صنف نشر مانند دیگر صنوف طبیعتاً دچار مشکلاتی است. هرچند که موضوع کتاب، معرفت علم و تولید و عرضه معرفت و علم است اما با سایر صنوف متفاوت نیست. بنابراین فعالان این حوزه باید به دلیل ماهیت این فعالیت به فکر نوآوری‌های جدید باشند.
 
احتمال افزایش کتاب‌های الکترونیکی
وی افزود: معتقدم طی دو تا سه ماه آینده شاهد کاهش تعداد عنوان و افزایش قیمت کتاب خواهیم بود و تا سه ماه آخر سال، ناشرانی که نشر را به‌عنوان تنها شغل خود پذیرفته‌اند بی‌تردید به فکر راه‌حل‌هایی خواهند افتاد؛ چراکه نیاز، مادر نوآوری و اختیار است؛ هرچند پیش‌بینی مجموع  این راه‌حل‌ها امکان‌پذیر نیست.
 
فیروزان ادامه داد: طبیعتاً صنف نشر تعطیل نمی‌شود؛ چراکه با معرفت بشری سروکار دارد. اما شاید در این شرایط، تعدادی از ناشران فعالیت خود را متوقف کنند، کتاب گران شود و تقاضا کاهش پیدا کند. اما چنانکه گفتم در این شرایط، قطعا نوآوری‌هایی اتفاق می‌افتد و جریان انتقال اطلاعات، معرفت و معلومات تعطیل نخواهد شد.
 
مدیرعامل موسسه شهر کتاب درباره مصادیق نوآوری در شرایط بحرانی نشر کتاب گفت: یکی از نوآوری‌ها، توجه به تولید کتاب‌های الکترونیکی است. به نظر من تولید این دست کتاب‌ها رشد پیدا خواهد کرد و بسیاری از کتاب‌ها در قالب الکترونیکی منتشر خواهند شد. همچنین احتمالاً شمارگان کتاب‌هایی که با حمایت دولتی با شمارگان بالا منتشر می‌شدند، کاهش می‌یابد.

فیروزان ادامه داد: البته انتخاب شیوه متفاوت تولید کتاب و حرکت به سمت کتاب‌های الکترونیکی به این معنا نیست که عمر کتاب کاغذی به پایان می‌رسد.
 
بحران نشر را کشورهای دیگر هم تجربه کرده‌اند
وی افزود: بحران فعلی نشر کشور ما در سایر نقاط دنیا نیز تجربه شده و حتی با اتفافات اخیر، کتاب همچنان در دنیا از ایران گران‌تر است. اما در‌حالی‌که گرانی برای خریداران کتاب در دنیا عادی شده، ایرانی‌ها هنوز به آن عادت نکرده‌اند. مخاطبانی که در شرایط فعلی کتاب نمی‌خرند، در آینده -یعنی 6 ماه اول سال آینده- قطعا به خرید کتاب رو می‌آورند. ناشران نیز راه‌حل‌های جدیدی را به کار می‌برند.

فیروزان درباره  وضعیت تعیین قیمت کتاب در نیمه دوم سال جاری بیان کرد: قیمت کتاب گران می‌شود و ناشرانی که قصد ماندن دارند، می‌مانند و فعالیت خود را ادامه می‌دهند.
 
وی درباره لزوم توان مالی برای به‌کار‌گیری نوآوری در نشر بیان کرد: قطعا برای ارائه نوآوری توان مالی را پیدا می‌کنند. جریان تاریخ اقتصاد، نشان داده است که در شرایط بحران، کسانی ماندگار شده‌اند که نوآوری داشته‌اند. جریان نشر نیز که با معرفت بشری سروکار دارد تعطیل نمی‌شود، بلکه شیوه‌های دیگری را انتخاب می‌کند.
 
تعطیلی مراکز نشر، دردآور اما طبیعی است
مدیر‌عامل موسسه شهر کتاب، درباره واکنش برخی از ناشران برای توقف تولید کتاب گفت: بسیاری از صنوف فعالیت خود را تعطیل کرده‌اند، بنابراین هرچند که تعطیلی فعالیت ناشران بسیار در‌دآور است، اما طبیعی است. هرچه از تعداد مغازه‌ها و فروشگاه‌های کتاب کاسته شود به معنای کاهش قدرت اقتصاد است که اتفاق خوشایندی نیست.
 
فیروزان درباره اعتقاد برخی از ناشران برای دخالت دولت در حوزه نشر بیان کرد: شنیده‌ام که دولت بیکار و بی‌توجه ننشسته است. به خاطر دارم شبی که قیمت دلار به سمت افزایش پیدا کرد، وزیر فرهنگ و ارشاد اسلامی با جمعی از افراد آشنا با صنف، جلسه مشترک برگزار کردند و راهکار‌هایی بین بخش خصوصی و دولت از‌جمله تهیه کاغذ با ارز دولتی سنجیده شد.

به گفته وی، دولت باید همانند دارو و بسیاری از کالا‌های ضروری، به کاغذ هم ارز دولتی اختصاص دهد و آن را جزو اقلام ضروری قرار دهد.
 
فیروزان با اشاره به نوسانات قیمت طی ۱۰ سال اخیر و‌ تاثیر آن بر صنعت نشر افزود: تا به حال چند بار جهش قیمت ارز را تجربه کرده‌‌ایم که نخست در زمان ریاست جمهوری احمدی‌نژاد بود که دلار افزایش چشم‌گیری پیدا کرد.
 
صنف نشر، باهوش و روشنفکر است
مدیرمسئول موسسه شهر کتاب با بیان این مطلب که انسان زنده است و به سرعت خود را ترمیم می‌کند و تطبیق می‌دهد گفت: تعریف هوش هیجانی، قدرت تطابق با شرایط است. هرکه قدرت بیشتری دارد هوش بیشتری دارد. مطمئنم صنف نشر فعالان با هوش بسیاری دارد که می‌‌توانند شرایط را به نفع نشر تغییر دهد.

وی تاکید کرد: البته این توانایی‌ها، وظیفه را از دوش دولت برنمی‌دارد. درست است که دولت امروز در حال برطرف کردن مشکل دارو و یا مواد غذایی است اما هزینه کاغذ در مقایسه با هزینه تامین این مواد زیاد نیست. 
 
مدیر‌عامل موسسه خانه کتاب درباره نگرانی‌های ناشران بیان کرد: صنف نشر، صنف روشنفکری است و اگر جامعه روشنفکر انتقاد نکند، جامعه می‌میرد. بنابراین این صنف به اندک راضی نیست و انتقاد می‌کند و نظر می‌دهد. همه این رویکرد‌ها در مقابله با غفلت‌هایی که ممکن است از سوی مراجع رسمی اتفاق بیفتد، اثر خواهد داشت.    

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.

برگزیده

پربازدیدترین

تازه‌ها