سه‌شنبه ۱۲ تیر ۱۳۹۷ - ۱۴:۱۸
اجازه فرصت‌طلبی به سودجویان بازار کاغذ نمی‌دهیم

مسوول کارگروه کاغذ وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی در خصوص بررسی بازار کاغذ، گفت: ابهام‌های مربوط به واردات کاغذ با ارز دولتی را از طریف مجاری ذی‌ربط دنبال می‌کنیم و اجازه فرصت‌طلبی به کسانی که بخواهند در این بازار اخلال ایجاد کنند نخواهیم داد.

همایون امیرزاده؛ مسئول کارگروه کاغذ وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی در گفت‌وگو با خبرگزاری کتاب ایران (ایبنا)، درباره برنامه‌های این وزارتخانه برای کنترل بازار کاغذ گفت: پس از درخواست کتبی وزیر فرهنگ و ارشاد اسلامی از وزیر صنعت، معدن و تجارت درباره رصد بازار و ضرورت ورود ارگان‌های نظارتی به خصوص سازمان حمایت مصرف‌کنندگان و تولیدکنندگان به موضوع کاغذ، روز گذشته(دوشنبه 11 تیرماه) جلسه‌ای در این سازمان با حضور جمعی از مدیران و اعضای انجمن واردکنندگان کاغذ برگزار شد.
 
وی ادامه داد: در این نشست درباره بحث نظام قیمت‌گذاری و بررسی اسناد صحبت شد همچنین ضرورت تزریق کاغذهای وارداتی به بازار مورد تاکید قرار گرفت.
 
امیرزاده با اشاره به اقدامات پیش روی این سازمان برای کنترل قیمت کاغذ در بازار نیز گفت: امیدوار هستیم روند نظارتی که توسط سازمان حمایت مصرف‌کنندگان و تولیدکنندگان نتیجه‌بخش باشد و به فروکش کردن حباب قیمت کاغذ هر چه زودتر کمک کند.
 
کاغذ باید ارزان‌تر باشد
وی در بخش دیگر صحبت‌های خود به افزایش قیمت کاغذ در هفته‌های اخیر هم اشاره کرد و یادآور شد: ‌کاغذ در هفته‌های اخیر شاهد اوج قیمت بود که البته خوشبختانه این قیمت‌ها طی چند روز اخیر حدود ۱۰ تا ۱۲ هزار تومان کاهش پیدا کرده است و در حالی که هر بند کاغذ بدون هیچ منطقی به ۱۳۷ هزار تومان رسیده بود الان به ۱۲۵ هزار تومان رسیده است.
 
امیرزاده همچنین درباره لزوم کاهش قیمت کاغذ از مبلغ فعلی در بازار نیز گفت: البته موضع وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی بر این است منطقی وجود ندارد تا کاغذهایی که سال گذشته به کشور وارد شده‌اند و واردکنندگان برای آن‌ها از ارز ۳۲۰۰ تومانی استفاده کرده‌اند بیشتر از قیمت کارشناسی یعنی عددی نزدیک به ۱۰۸ تا ۱۱۰ هزار تومان در بازار عرضه شود.
 
مسئول کارگروه کاغذ وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی تاکید کرد: محموله‌های کاغذی که با ارز ۳۸۰۰ تومان به کشور وارد شده‌اند باید قیمت کارشناسی آن به دقت محاسبه شود و در این زمینه واردکنندگان با اتخاذ سود کمتر به آرامش فضای موجود در بازار کاغذ کمک کنند.
 
لزوم برخورد با اخلال‌گران
امیرزاده همچنین به انتشار گزارش درباره فهرست واردکنندگان کاغذ هم واکنش نشان داد و گفت: پس از انتشار فهرست دریافت‌کنندگان ارز دولتی درخصوص کاغذ تحریر گزارش‌های مختلف و نگران‌کننده‌ای دریافت شد مبنی بر اینکه در میزان کاغذهای واردشده و نوع کاغذها گزارش‌های غیررسمی وجود دارد، به نظرم این موضوع نیازمند بررسی بیشتر است و طبیعتا وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی این موضوع را از مجاری ذیربط دنبال خواهد کرد.
 
وی افزود: ‌در این فهرست منتشر شده هم در میزان تناژ واردشده به کشور، هم تزریق آن به بازار ابهاماتی وجود دارد که این ابهامات باید هر چه زودتر برطرف شود.
 
مسئول کارگروه کاغذ وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی با اشاره به لزوم ورود ارگان‌های نظارتی در این حوزه، توضیح داد: با توجه به وجود ارگان‌های نظارتی درباره نظام قیمت‌گذاری و برخورد با افرادی که از این شرایط به فکر سود و منفعت بیشتر هستند این کاررا دنبال می‌کنیم و اجازه فرصت‌طلبی به کسانی که بخواهند در این بازار اخلال ایجاد کنند نخواهیم داد.
 
وی یادآور شد: معتقد هستم می‌توان از مکانیزم‌های نظارتی به خوبی استفاده کرد و این فرصت را از اخلال‌گران گرفت، همچنین در این زمینه برنامه‌های مکملی برای آرامش بازار مدنظر داریم که بعد از نهایی شدن اطلاع‌رسانی خواهد شد.
 
اصلاح قوانین یک ضرورت
امیرزاده همچنین درباره ورود برخی افراد به موضوع واردات کاغذ گفت: در فهرست منتشر شده طیف متنوع و ناشناخته‌ای از واردکنندگانی هستند که غیر از انجمن‌های رسمی اعلام شده در فهرست دریافت‌کنندگان ارز دولتی برای کاغذ هستند. در این میان به نظر می‌رسد قوانین وارداتی باید به گونه‌ای جامع و کامل باشد که امکان سواستفاده برخی افرادی که در این زمینه و شرایط حساس به فکر منفعت بیشتر هستند کمتر شود.
 
به گفته وی، تخصصی کردن واردات و اتخاذ مکانیزم‌های قانونی که منجر به واردات تخصصی می‌شود باید مورد توجه قرار گیرد، به گونه‌ای که به عنوان مثال واردکننده جو نباید درخواست واردات کاغذ را پر کند در حالی که حتی تاکنون یک گرم‌ کاغذ به کشور وارد نکرده است.
 
مسئول کارگروه کاغذ وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی درباره تبعات افراد غیرتخصصی به این حوزه، توضیح داد: به نظرم افرادی که در فضاهای غیرمرتبط با کاغذ به واردات این کالا مبادر کرده‌اند در شرایطی که بازار کاغذ دچار التهاب است به حوزه تخصصی کاغذ وارد شده‌اند و به برخی سودجویی‌ها مشغول می‌شوند که این موضوع علاوه بر اینکه واردکنندگان اصیل و شرافتمند این حوزه را بدنام خواهند کرد و امکان سواستفاده در این زمینه را بیشتر می‌کند.
 
وی ادامه داد: اگر قوانین و مقررات وارداتی به سمت تخصصی کردن واردات پیش رود و به این شکل اصلاح شود بعضی از افراد سودجو امکان عرض اندام در این شرایط را نخواهند داشت.
 
وی یادآور شد: اخیرا وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی به عنوان یکی از رکن‌های دولت با همکاری خوبی که تاکنون وجود داشته است در جهت آرامش بخشیدن و بهبود  فضای کسب و کار حوزه نشر که کاغذ یکی از آن‌ها است تلاش‌های خوبی انجام داده است و امیدواریم به کمک تشکل‌های حوزه چاپ و نشر این مسیر را با قوت و اقتدار بیشتری با کمک از همه مولفه‌های اثرگذاردر حوزه‌های اقتصادی طی کنیم.

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.

برگزیده

پربازدیدترین

تازه‌ها