یکشنبه ۳ تیر ۱۳۹۷ - ۱۴:۴۲
آخرین مهلت تماشای اینترنتی «توران خانم»/ میزان استقبال راضی کننده بود

مجتبا میرتهماسب، کارگردان مستند «توران خانم» با بیان اینکه اکران اینترنتی این فیلم تا ساعت 19 یکشنبه سوم تیرماه 1397 تمدید شده و دیگر تمدید نخواهد شد، گفت: هرکسی توران میرهادی را بشناسد حتما خودش آدم بهتری نسبت به سرنوشت کودکان خودش و کودکان پیرامونش خواهد بود.

مجتبا میرتهماسب در گفت‌وگو با خبرگزاری کتاب ایران (ایبنا) گفت: اکران فیلم مستند «توران خانم» که به زندگی توران میرهادی به عنوان یکی از شخصیت‌های تأثیرگذار سده کنونی ایران در حوزه آموزش و پرورش و فرهنگ و ادبیات کودکان می‌پردازد از ۲۵ خردادماه ساعت 19 به صورت اینترنتی آغاز شد و قرار بود بعد از 48 ساعت پایان پذیرد اما اکران این فیلم تا ساعت 19 یکشنبه 3 تیرماه تمدید شده است.
 
کارگردان مستند «توران خانم» ادامه داد: البته گیشه فروش بلیط، ساعت 19 امروز بسته می‌شود و افرادی که تا این ساعت بلیط تهیه کرده‌اند، می‌توانند تا ساعت 22 امشب این فیلم را با استفاده از کد دریافتی‌شان تماشا کنند.
 
به گفته میرتهماسب، ما اصرار داشتیم اکران اینترنتی فیلم همزمان با زادروز توران میرهادی یعنی 26 خرداد باشد و به مدت 48 ساعت. اما در شروع کار به دلیل کندی اینترنت و همزمان شدن با جام جهانی در سایت به مشکل برخوردیم. از سویی به دلیل اینکه تجربه تازه‌ای در اکران اینترنتی بود مخاطبان دچار مشکلات کاربری بودند. اما با استقبال زیادی روبه‌رو بودیم. به همین دلیل تصمیم گرفتیم تا ساعت 19 چهارشنبه 30 تیرماه فروش بلیط را تمدید کنیم و کابران می‌توانستند تا پنجشنبه 31 تیرماه فیلم را ببینند.
 
وی درباره اکران جمعی مستند توران خانم نیز توضیح داد: علاوه بر اکران خصوصی که ساعت 19 شنبه 26 خرداد ماه انجام شد به اصرار دوستان، پنجشنبه 31 خرداد ماه، اکران جمعی در کافی‌شاپ فرهنگی «رزوود» داشتیم که با حضور جمعی از هنرمندان مانند مهناز افشار، مازیار میری و فریدون جیرانی برگزار شد. در این مراسم با درخواست‌های زیادی مبنی بر تمدید زمان اکران فیلم روبه‌رو شدیم، از سویی به دلیل ضعف دایره اطلاع‌رسانی و آگاهی‌بخشی به مردم، هنرمندان زیادی گفتند که در اطلاع‌رسانی کمک خواهند کرد. بر این اساس زمان اکران فیلم را تا سوم تیرماه تمدید کردیم و قطعا دیگر تمدید نخواهد شد.
 
 

این کارگردان درباره میزان استقبال از فیلم نیز بیان کرد: تا پایان مهلت تعیین شده در 30 خرداد ماه 9 هزار و 321 بلیط فروخته شده که قطعا تعداد بینندگان بیشتر بوده است و در تمدید اکران نیز تا به‌حال 12 هزار و 18 بلیط فروخته شده و پیش‌بینی می‌کنیم تا پایان مهلت تعیین شده سه هزار بلیط دیگر نیز فروخته شود. البته با پایان یافتن مهلت فروش اینترنتی فیلم در ساعت 19 امروز میزان فروش بلیط ارزی و ریالی را بیان می‌کنیم. البته عددی که اعلام می‌شود فقط بیانگر میزان بلیط فروخته شده است و قطعا تعداد افرادی که فیلم را دیده‌اند بیشتر خواهد بود.
 
میرتهماسب با توجه به اینکه این فیلم برای نخستین بار به صورت همزمان در ایران و خارج از کشور اکران شده است، میزان استقبال را راضی کننده عنوان کرد و گفت: نسبت به تجربه‌های دیگری که داشته‌ام این تجربه موفق بوده است. سال‌هاست که فیلم‌هایی تقریباً از همین جنس فیلم «توران خانم» می‌سازم و قبل از این فیلم مستند ۶ قسمتی «کارستان» را ساختیم و معتقدم از هر کدام از این شخصیت‌هایی که در این فیلم‌ها حضور دارند فقط یک نکته یاد بگیریم زندگی ما تغییر خواهد کرد. من در کنار دوستانم همچون خانم رخشان بنی‌اعتماد و بقیه کسانی که در ساخت این مستندها ما را کمک کردند، فقط به نمایش و پخش این فیلم‌ها نگاه داریم و اصلاً به سود در زمان ساخت و یا اکران فکر نمی‌کنیم.
 
وی درباره تاثیرات این فیلم روی مخاطبان نیز گفت: توران میرهادی نویسنده و آموزشگر، استاد ادبیات کودکان و یکی از پایه‌گذاران شورای کتاب کودک و همچنین پایه‌گذار فرهنگنامه کودکان و نوجوانان و مدرسه فرهاد بود. مستند «توران خانم» چه روی افرادی که توران خانم را از قبل می‌شناختند و چه افرادی که توران خانم را به واسطه این فیلم شناختند و به دنبال کتاب‌ها و آثار او برای شناخت بیشتر هستند، تاثیر گذاشته است و چیزی که مشخص است و به یقین می‌توان گفت این است که هرکسی توران میرهادی را بشناسد حتما خودش آدم بهتری نسبت به سرنوشت کودکان خودش و کودکان پیرامونش خواهد بود.
 
 
فیلم مستند «توران خانم»

کارگردان «بانوی گل سرخ» درباره نمایش فیلم بعد از پایان زمان اکران اینترنتی گفت: هرچند که خیلی نمی‌توانیم روی صدا و سیما و تلویزیون که محل اصلی نمایش فیلم‌های مستند است، حساب کنیم و در اکران عمومی نیز اجازه اکران گسترده در سینماها به اینگونه فیلم‌ها داده نمی‌شود اما درخواست‌های زیادی مبنی بر اکران‌های اختصاصی از سوی مراکز معتبر و شناخته‌ شده داریم. همچنین فیلم روال عادی خود را طی خواهد کرد و در آینده فیلم «توران خانم» را به صورت نسخه‌های دی وی دی هم منتشر خواهیم کرد.
 
میرتهماسب از آنجایی که همه عواید حاصل از این فیلم در اختیار نهاد شورای کتاب کودک و فرهنگنامه کودکان و نوجوانان قرار می‌گیرد، اظهار امیدواری کرد این فیلم مورد سوءاستفاده نااهلان برای قاچاق قرار نگیرد.
 
فیلم مستند «توران خانم» به کارگردانی رخشان بنی‌اعتماد و مجتبا میرتهماسب از مجموعه فیلم‌های مستند «کارستان» است. «کارستان» سری فیلم‌های مستندی است که برنامه‌ریزی و تولید آن در بخش خصوصی از سال ۱۳۹۳ آغاز شده و در حال حاضر 6 مستند از این مجموعه آماده نمایش است. پروژه «کارستان» با ماموریت «ترسیم تصویری از کارآفرینان جامعه و انتقال این الگو به جامعه پر نیاز کشور به‌ ویژه جوانان ایرانی» طراحی‌ شده است.
 
 

رخشان بنی‌اعتماد یکی از فیلم‌سازان مطرح سینمای ایران است که با فیلم‌هایی مانند «نرگس»، «روسری آبی»، «بانوی اردیبهشت»، «زیرپوست شهر»، «گیلانه»، «خون‌بازی» و «قصه‌ها» نام خود را به عنوان فیلم‌سازی با دغدغه‌های اجتماعی در سینمای ایران ثبت کرده است. او در سینمای مستند نیز آثار قابل ‌توجهی مانند «این فیلم‌ها رو به کی نشون می‌دین؟»، «کهریزک،‌ چهار نگاه»، «حیاط‌خلوت خانه خورشید»، «ما نیمی از جمعیت ایرانیم»، «روزگار ما»، «همه درختان من» و «آی آدم‌ها» را کارگردانی و تهیه کرده است.
 
مجتبا میرتهماسب، یکی از شناخته‌شده‌ترین فیلم‌سازان ایرانی در سینمای مستند است که پژوهش، نویسندگی و کارگردانی بیش از 30 فیلم مستند از جمله «شش قرن و شش سال»، «این فیلم نیست»، «ساز مخالف»، «صدای دوم»، «رودخانه هنوز ماهی دارد»، «نشان» و «بانوی گل سرخ» را در کارنامه‌اش دارد. میرتهماسب شش سال عضو هیأت‌مدیره و دو سال رئیس هیأت‌مدیره انجمن مستندسازان سینمای ایران بوده و در سال‌های گذشته در کنار پژوهش و کارگردانی فیلم‌های خود، تهیه‌کنندگی پروژه‌های متعدد دیگری را نیز بر عهده داشته است.
 
 

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.

برگزیده

پربازدیدترین

تازه‌ها