سه‌شنبه ۲۹ خرداد ۱۳۹۷ - ۱۱:۳۵
مطالعه آسیبی به چشم سالم نمی‌رساند

محمود جوشقانی، متخصص چشم و فوق تخصص قرنیه درباره آسیب‌هایی احتمالی که مطالعه زیاد می‌تواند بر چشم وارد کند گفت: اگر فرد به خودی خود و تحت تاثیر عوامل دیگر دچار ضعف بینایی نباشد، مطالعه آسیبی به چشم سالم وارد نمی‌کند.

محمود جوشقانی چشم‌پزشک و فوق متخصص قرنیه در گفت‌وگو با خبرگزاری کتاب ایران(ایبنا) درباره ارتباط مطالعه با ضعف‌های بینایی گفت: افراد جوان زیر چهل سال اگر در شرایط نرمال به سر ببرند و فارق از ضعف دوربینی، نزدیک‌بینی و یا آستیگمات باشند، میزان مطالعه تاثیری روی چشم ندارد و اغلب نیازمند عینک مطالعه نمی‌شوند. اما اگر چشم ایراد انکساری داشته باشد و یا آستیگمات باشد برای مطالعه نیازمند عینک هستند. در واقع مطالعه هیچ تاثیری روی شماره چشم و یا ضیف شدن آن ندارد؛ در واقع این ایراد انکساری و یا ضعف بینایی است که در مطالعه را با مشکل مواجه می‌سازد.
 
وی افزود: بنابراین اگر چشم در شرایط نرمال به سر ببرد نیازمند عینک نیست. اما اگر آستیگمات باشد هم برای دور و هم برای نزدیک باید از عینک استفاده کند؛ چنانچه اگر فردی از ضعف دوربینی برخوردار باشد و در سنین جوانی هم به سر ببرد باز هم نیازمند عینک برای مطالعه نخواهد بود مگر اینکه شماره آن بالا باشد و تطابق بینایی صورت نگیرد.
 
این پزشک متخصص ادامه داد: ضعف اصلی در مطالعه کتاب تطابق دید است که اگر به هر دلیلی این تطابق صورت نگیرد فرد نیازمند عینک‌های مطالعه می‌شود. اگر فرد نزدیک‌بین باشد تا شماره 3 یا 3.30 و در نهایت تا 4 بدون عینک می‌توانند مطالعه کنند اما اگر از این شماره‌ها بالاتر باشد برای مطالعه هم نیازمند عینک هستند.

 
جوشقانی با اشاره به پیرچشمی در افراد بالای چهل سال گفت: افراد بالای چهل سال نیازمند عینک‌های مطالعه می‌شوند. معمولا این سن شروع پیرچشمی است که کم کم برای تطابق بینایی به 2.30 تا 3 شماره به تطابق احتیاج دارد. در واقع عینک‌های مطالعه قدرت عدسی چشم را برای دید فاصله نزدیک افزایش می‌دهند.

وی خاطرنشان کرد: تطابق بینایی در سنین پایین بیشتر است و هر چقدر سن بالا رود قدرت تطابق پایین می‌آید. برای مثال چشم یک کودک تا بیست شماره تطابق دارد و این فرد می‌تواند کلمات چاپ شده در کتاب را واضح‌تر از فردی که در سنین بالای چهل سال دارد بخواند چراکه شماره تطابق بینایی این فرد حدود 5 است.

جوشقانی گفت: هر چقدر که سن بالا می‌رود تطابق بینایی کاهش پیدا می‌کند و افراد بالای شصت سال شاید شماره تطابق بیناییشان یک باشد. در واقع علت اینکه افراد بالای چهل سال نیازمند عینک مطالعه می‌شوند، ضعف تطابق بینایی که ناشی از پیرچشمی است.
 
وی درپاسخ به این پرسش که یک عینک مطالعه استاندارد دارای چه ویژگی‌هایی است گفت: حقیقت این است که افراد نباید چندان به صحبت‌های غیرپزشکی برخی عینک‌سازان توجه کنند این توصیه‌ها چندان  تاثیر مثبتی روی بینایی افراد نداشته و به هیچ عنوان توصیه‌های پزشکی محسوب نمی‌شود و اغلب عینک‌هایی که برای مطالعه استفاده می‌شود به علت شماره چشم چندان هزینه بر نیست.
 
جوشقانی با اشاره به مطالعه صحیح که چشم کمترین آسیب را ببیند گفت: چشم هیچگاه در اثر مطالعه آسیب عضوی نمی‌بیند و فقط خسته می‌شود  که این خستگی ناشی از کم پلک زدن فرد مطالعه کننده و ثابت بودن در یک وضعیت به مدت طولانی است. کم پلک زدن باعث خشکی چشم می‌شود و خشک شدن چشم سوزش و قرمزی چشم را در پی دارد.
 
این فوق متخصص بینایی تاکید کرد: خستگی بعد از مطالعه با کمی بستن چشم و شستشوی چشم با آب قابل برطرف شدن است. موقعیت قرار گرفتن سر و گردن در مطالعه تاثیر زیادی بر خستگی چشم دارد که بدن باید در حالت استاندارد قرار گیرد.
 
نور کم در مطالعه آسیبی به چشم نمی‌زند
جوشقانی گفت: البته لازم به ذکر است که  در علم چشم‌پزشکی عنوانی به نام خستگی چشم نداریم و خستگی ناشی از مطالعه تحت تاثیر خشکی چشم اتفاق می‌افتد که به راحتی قابل بازگشت است. فاصله مناسب کتاب با چشم از اهمیت بسیاری برای چشم برخوردار است که باید استاندارد باشد و نور هم جزو عواملی است که در مطالعه حائز اهمیت است. نور نباید به صورت مستقیم به متن و یا نوشته تابیده شود چراکه بازتاب آن دید را دچار مشکل می‌کند اما باعث ضعیفی نمی‌شود؛ همچنین بر خلاف تصور موجود نور کم در مطالعه آسیبی به چشم وارد نمی‌کند.
 
وی افزود: افرادی که از خشکی چشم رنج می‌برند  در محیطی که زندگی می‌کنند و یا در محیط کارشان می‌توانند از دستگاه‌های تولیدکننده بخار آب سرد استفاده کنند تا در شرایط بهتری برای بهبود چشمشان قرار گیرند. فقط افرادی که تطبق بینایی ضعیفی  دارند و یا دچار پیرچشمی هستند و از عینک مطالعه استفاده نمی‌کنند هنگام مطالعه دچار خستگی چشم ناشی از این عوامل خواهند شد.

نظرات

  • نظرات منتشر شده: 4
  • نظرات در صف انتشار: 0
  • نظرات غیرقابل انتشار: 1
  • شهرام ۰۹:۴۴ - ۱۳۹۷/۱۱/۲۹
    سلام دکتر خسته نباشید من چشم راستم +75و چشم چپم +5و چشم راستم استیگمات +5است ایا در هنگام مطالعه نیاز به عینک دارم 39 سال سن دارم و اینکه اگر نیاز به عینک مطالعه اگر دارم چه مدت طول میکشه تا من به عینک عادت کنم و دچار خستگی چشم نشم
    • ملیحه ۱۵:۲۵ - ۱۳۹۸/۰۲/۲۰
      سلام دکتر سوال من این هست که آیا اگر فردی که دارای چشم سالم هست و به مدت یک هفته چشمان خود را ببندد و نابینایی تجربه کند. آیا امکان آسیب به چشم بعد یک هفته وجود دارد یا خیر؟ ممنون از شما 🙏 🙏 🙏
  • نامدار ۰۰:۴۷ - ۱۳۹۸/۱۰/۱۱
    سلام دکتر خسته نباشید ،من میخواستم بدونم اگر کسی چشمانش سالم باشد ولی در روز زیاد مطالعه و کار با رایانه داشته باشد آیا برای جلوگیری از اسیب میتواند عینک استفاده کند و اگر استفاده کند اسیبی به چشمانش نمی رسد ،ممنون
  • مرضيه ۰۹:۰۹ - ۱۳۹۹/۰۴/۲۶
    سلام دکتر خسته نباشید سوالم اینکه اگه کسی در طول شبانه روز 11 ساعت مطالعه کند باعث آسیب رساندن به چشم میشه این مطالعه یا خیر و اگه میشه عینک برای مطالعه بگیره باعث میشه که چشم به عینک عادت کند یا خیر یا اینکه عینک براش لازمه یا نه

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.

برگزیده

پربازدیدترین

تازه‌ها