پنجشنبه ۲۰ اردیبهشت ۱۳۹۷ - ۱۱:۵۰
ظرفیت ناشران کهنه‌کار سنتی نشر دیجیتال را متحول می‌کند

موسویان، با اشاره به رضایت ناشران دیجیتال از برگزاری سی‌‌و‌یکمین دوره نمایشگاه بین‌المللی کتاب تهران در مصلا گفت: اگر ظرفیت نشر سنتی به حوزه نشر دیجیتال منتقل شود، شاهد تحول در حوزه تولید کتاب خواهیم بود.

مرتضی موسویان؛ مشاور وزیر فرهنگ و ارشاد اسلامی و رئیس مرکز فناوری اطلاعات و رسانه‌های دیجیتال در حاشیه از بازدید سی‌ویکمین دوره نمایشگاه بین‌المللی کتاب تهران در گفت‌وگو با خبرنگار خبرگزاری کتاب ایران (ایبنا) درباره جابجایی مکان بزرگ‌ترین رویداد فرهنگی کشور بیان کرد: غرفه‌داران برگزاری نمایشگاه سی‌ویکم در مصلا را مطلوب‌تر از میزبان شهر آفتاب ارزیابی می‌کنند. دسترسی مردم به تازه‌های کتاب با توجه به جابجایی مکان نمایشگاه آسان‌تر شده، علاوه بر این بازدیدکنندگان ساعات بیشتری را می‌توانند در محل مصلا سپری کنند که اهمیت زیادی برای آن‌ها دارد.

ناشران دیجیتال از مکان نمایشگاه رضایت دارند
وی افزود: مصلا در مقایسه با مجموعه نمایشگاهی شهر آفتاب برای برگزاری نمایشگاه مکان متمرکزتری است. با توجه به واگذاری امور اجرایی به ناشران فعال حوزه دیجیتال این دسته از تولیدکنندگان محتوا نیز از میزبانی مصلا و همچنین تعداد بازدیدکنندگان رضایت دارند.

موسویان درباره مباحث جانمایی ناشران کتاب الکترونیک در بخش‌های عمومی و کنار ناشران کتاب کاغذی گفت: با جانمایی ناشران کتاب الکترونیک در بخش ناشران عمومی موافقم؛ بنابراین با توجه به تجربه سال‌های گذشته پیش از برگزاری نمایشگاه با رئیس نمایشگاه رایزنی و این شیوه جانمایی را پیشنهاد دادم.

مدیر انتشار و دسترسی آزاد به اطلاعات وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی درباره اهمیت جانمایی ناشران کتاب الکترونیک کنار ناشران کتاب کاغذی افزود: با توجه به حجم رفت‌وآمد در بخش‌های مرکزی نمایشگاه جانمایی فعالان حوزه نشر کتاب الکترونیک در این بخش مطلوب‌تر است.

موسویان ادامه داد: با محسن جوادی؛ معاون فرهنگی وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی مذاکراتی انجام شده تا با کمک مرکز فناوری اطلاعات و رسانه‌های دیجیتال، زمینه‌ای برای آغاز فعالیت تعداد بیشتری از ناشران سنتی در حوزه نشر دیجیتال فراهم شود.
 
یارانه‌ها را به فعالان نشر دیجیتال اختصاص دهیم
به گفته رئیس مرکز فناوری اطلاعات و رسانه‌های دیجیتال؛ هرساله تعداد ناشران دیجیتال شرکت‌کننده در نمایشگاه‌های معتبر بین‌المللی در مقایسه با ناشران کتاب کاغذی افزایش قابل توجهی پیدا می‌کند. هرچند‌که بسیاری به مطالعه کتاب کاغذی علاقه‌مند هستند، اما نسل فعلی درحال جایگزینی ابزارهای نوین به جای کتاب کاغذی است.

موسویان ادامه داد: نسل جدید نیازهای خود را بیشتر از طریق گوشی‌های همراه هوشمند برطرف می‌کند؛ به‌عبارت‌دیگر نسل جوان کتاب‌های دیجیتال را با توجه به قابلیت‌های متنوع ازجمله جابجایی و ذخیره متن دلخواه و بازچینی مجدد به کتاب کاغذی ترجیح می‌دهد؛ بنابراین با توجه به هزینه‌های اندک تولید کتاب دیجیتال در مقایسه با کتاب کاغذی و تاثیر این نوع کتاب‌ها در حفظ منابع محیط زیست، زودتر باید به سمت تقویت جریان تولید کتاب الکترونیک حرکت کنیم.

ناشران دیجیتال نخستین‌بار بدون مشکل از بن‌ نمایشگاه بهره‌مند شدند
رئیس مرکز فناوری اطلاعات و رسانه‌های دیجیتال ادامه داد: نخستین‌بار است که در نمایشگاه کتاب تهران ناشران دیجیتال از بن کتاب بهره می‌گیرند درحالی‌که سال‌های قبل این ناشران برای بهره‌گیری از بن‌ کتاب مشکلاتی داشتند و به رسمیت شناخته نمی‌شدند. فکر می‌کنم که ناشران کتاب الکترونیک باید کنار ناشران سنتی جانمایی شوند؛ به‌عبارت‌دیگر این جدایی را باید به یکتایی تبدیل کنیم. ظرفیت اصلی حوزه نشر دراختیار ناشران با سابقه است.

به گفته موسویان؛ ناشران کهنه‌کار حوزه نشر، صاحب ظرفیت‌هایی از منابع مختلف هستند که دراختیار ناشران جوان‌تر نیست. اگر این ظرفیت به حوزه نشر دیجیتال منتقل شود، شاهد تحول در حوزه تولید کتاب خواهیم بود.

مشاور وزیر فرهنگ و ارشاد اسلامی بیان کرد: رویکرد و استراتژی‌ها باید درباره تخصیص یارانه‌ به کاغذ و کتابفروشی‌ها تغییر کند. یارانه در کشورهای پیشرفته به ناشران دیجیتال تخصیص داده می‌شود.

نمایشگاه مجازی کتاب را به زودی تجربه می‌کنیم  
موسویان درباره تبدیل نمایشگاه بین‌المللی کتاب به  نمایشگاه مجازی گفت: بی‌تردید به زودی شاهد این اتفاق خواهیم بود. معتقدم که به سمت هر چیزی حرکت کنیم تغییر خواهد کرد؛‌ همه چیز باید به سمت ما بیاید به‌عبارت‌ دیگر هر جا که مخاطب حضور دارد و هر زمان دلخواه باید سرویس دراختیار قرار گیرد. اگر نمایشگاه‌های مختلف حتی نمایشگاه‌هایی مانند کتاب تهران که دارای بُعد فروش است، جای خود را در فضای مجازی باز کند از هزینه و انرژی کاسته خواهد شد.

این مقام مسئول در حوزه فضای مجازی ادامه داد: نمایشگاه مجازی کتاب امکان دسترسی مخاطبان به کتاب را طی سال مهیا می‌کند؛ به‌عبارت دیگر این فضا آشنایی مخاطبان با تازه‌های نشر را هر لحظه و هر روز امکان‌پذیر خواهد کرد.

انتظار ناشران برای برگزاری نمایشگاه بین‌المللی کتاب تهران امروزه با توجه به پیشرفت فناوری به جای فرصت تهدید محسوب است چراکه زمان تولید، بازتولید و نو‌آوری محتوا هر لحظه و هر روز تغییر می‌کند.هزینه تکثیر با توجه به پیشرفت تکنولوژی حذف و هزینه توزیع به شدت کاهش پیدا می‌کند. بنابراین قیمت تمام‌شده تولید کتاب، کاهش در نتیجه قدرت خرید افزایش خواهد یافت.

موسویان با اشاره به علاقه برخی مخاطبان به کتاب کاغذی با توجه به رشد قابل توجه کتاب‌های الکترونیکی افزود: درحالی که تورق کتاب برای بسیاری آهنگ دلنشینی دارد برای نسل جوان ابزارهای جدید، دلنشین است. نسل جوان دیگر حوصله ورق زدن کتاب را ندارند بلکه جست‌وجوی در فضای اینترنت را جذاب می‌داند و خواهان دسترسی سریع به محتواست؛ بنابراین معتقدم باید به سرعت

به سوی ایجاد تحول حرکت کنیم و محتوا را همزمان با  تولید به نمایه تبدیل کنیم.
به گفته وی؛ دنیای نشر امروز کتاب را فصل به فصل منتشر می‌کند، به‌عبارت دیگر ناشر انتشار فصل‌های کتاب را بعد از دریافت نظر مخاطب ادامه و زمینه افزایش مخاطب را نیز فراهم می‌کند.
 
تولید‌‌کننده محتوای دیجیتال باید مسئولیت‌پذیر باشد
رئیس مرکز فناوری اطلاعات و رسانه‌های دیجیتال با اشاره به رویکرد این مرکز به ممیزی بعد از انتشار بیان کرد: از دو سال پیش نهضت ممیزی بعد از نشر را آغاز کرده‌ایم. معتقدیم که باید اجازه دهیم، محتوای دیجیتال همزمان با تولید در دسترس قرار بگیرد. چراکه هیچکس قادر نیست جریان تولید محتوای دیجیتال را متوقف کند. علاوه براین ممیزی محتوای بر حامل را که نیز پیش از این قبل از انتشار ممیزی می‌شد، برعهده تولیدکنندگان گذاشته شده است. معتقدیم دقت تولیدکنندگان بیشتر از ممیزها هست.

موسویان با تاکید بر اهمیت نقش کاربران به‌عنوان ممیز محتوای دیجیتال بیان کرد: ممیزی محصولات کاربردی را از دو سال پیش و به تازگی محصولات آموزشی را به بعد از تولید منتقل کردیم. رویکردی که به معنای واگذاری مسئولیت به تولیدکننده محتواست. معتقدیم هرتولیدکننده‌ای که هر ساعت و هر زمان توانایی انتشار محتوا در فضای مجازی را دارد باید مسئولیت آن را نیز بپذیرد.

سی‌ویکمین دوره نمایشگاه بین‌المللی کتاب تهران تا 22 اردیبهشت در مصلای بزرگ امام برپاست.

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.

برگزیده

پربازدیدترین

تازه‌ها