چهارشنبه ۱۹ اردیبهشت ۱۳۹۷ - ۱۳:۱۵
دانشگاه مذاهب اسلامی می‌تواند مانند دانشگاه الازهر در دنیا بدرخشد

حجت‌الاسلام محمدحسین مختاری، رئیس دانشگاه مذاهب اسلامی، بیان کرد: دانشگاه مذاهب اسلامی، یک مدل تاثیرگذار در تقویت گفتمان بین فرهنگی و بین مذهبی است. به‌نظر من دانشگاه مذاهب اسلامی می‌تواند مانند دانشگاه الازهر در دنیا بدرخشد و تصدی مرجعیت علمی که مورد تاکید مقام معظم رهبری است را داشته باشد.

به گزارش خبرگزاری کتاب ایران (ایبنا)، حجت‌الاسلام محمدحسین مختاری، رئیس دانشگاه مذاهب اسلامی در حاشیه بازدید از سی‌ویکمین نمایشگاه بین‌المللی کتاب تهران، با حضور در غرفه موسسه خانه کتاب، به خبرنگار ایبنا گفت: دانشگاه مذاهب اسلامی، بیش از دو دهه پیش با دستور مقام معظم رهبری از سوی مرحوم آیت‌الله واعظ‌زاده تاسیس شد. این دانشگاه، پشتوانه نظری و علمی مجمع جهانی تقریب مذاهب است که از بدو تاسیس تاکنون با جذب دانشجو در سه مقطع کارشناسی، کارشناسی ارشد و دکترا در رشته‌های مختلف همچون فقه و حقوق (اعم از فقه حنفی، شافعی و امامیه)، علوم قرآن و حدیث، تاریخ، ادبیات عرب، به کار خود ادامه می‌دهد.

وی افزود: در سیستم مدیریتی جدید دانشگاه که یک سال از آن می‌گذرد، علاوه بر جذب دانشجو در داخل کشور بر جذب دانشجو در عرصه بین‌الملل هم تمرکز کردیم. معتقدیم دانشگاه مذاهب اسلامی این ظرفیت را دارد که تا 50 درصد کار خود را در عرصه بین‌الملل تعقیب کند؛تنوع ملیتی در دانشگاه برای ما بسیار ارزشمند است. از همه کشورهای جهان اسلام و اروپا و آمریکا آمادگی پذیرش دانشجو را داریم. تاکنون از حدود 10 کشور دانشجو در این دانشگاه تحصیل می‌کنند که این تعداد از مهرماه افزیش پیدا خواهد کرد.
 
رئیس دانشگاه مذاهب اسلامی با اشاره به راه‌اندازی دانشگاه مجازی، بیان کرد: یکی از برنامه‌هایی که به‌طور جدی در پی انجام آن هستیم، راه‌اندازی دانشگاه مجازی است. دانشگاه مجازی با توجه به عدم نیاز حضور فیزیکی، می‌تواند مخاطبانی از همه دنیا داشته باشد، بنابراین فرصت مناسبی برای جذب حداکثری دانشجو از کشورهای مختلف است.
 
حجت‌الاسلام مختاری ادامه داد: دانشگاه مذاهب اسلامی، یک مدل تاثیرگذار در تقویت گفتمان بین فرهنگی و بین مذهبی است. به‌نظر من دانشگاه مذاهب اسلامی می‌تواند مانند دانشگاه الازهر در دنیا بدرخشد و می‌تواند تصدی مرجعیت علمی که مورد تاکید مقام معظم رهبری است را داشته باشد. هر کس از هر مذهبی، مطابق متون درسی‌ و مطابق استادان مذهب خود می تواند در دانشگاه تحصیل کند.
 
وی گفت: انتشارات دانشگاه مذاهب اسلامی، چند سالی است که کار خود را آغاز کرده، ولی فعالیت چندانی نداشت. در یک سال اخیر خوشبختانه خیزشی از سوی همکاران ما در دانشگاه ایجاد شد و در این مدت بیش از 15 جلد کتاب و تعدادی مجلات علمی از سوی انتشارات دانشگاه به چاپ رسیده و 10 عنوان کتاب نیز زیرچاپ هستند.

رئیس دانشگاه مذاهب اسلامی افزود: معتقدیم که باید از فعالیت‌های مطالعاتی و تحقیقاتی دانشجویان دانشگاه بهره‌برداری کرد. پایان‌نامه‌های بسیار خوب با موضوعات به‌روز تدوین شده که درنظر داریم این پایان‌نامه‌‌ها را طی یک ارزیابی آکادمیک در قالب کتاب به چاپ برسانیم. در حال حاضر 10 کتاب زیرچاپ داریم و پیش‌بینی می‌کنم این تعداد تا سال آینده به‌طور چشمگیری افزایش پیدا کند.

حجت‌الاسلام مختاری تاکید کرد: کتاب‌های ما هم متون درسی و هم منابع غیردرسی است. امروز نیاز به بومی‌سازی متون درسی داریم. دانشگاه مذاهب اسلامی از حساسیت خاصی برخوردار است. ما خط قرمزی داریم مبنی بر اینکه نگاه افراطی و خشن در دانشگاه مذاهب اسلامی چه از سوی استاد، چه دانشجو و چه پرسنل ممنوع است. باید حرمت، جایگاه و مقدسات مذاهب حفظ شود. آثاری هم که منتشر می‌شوند باید این خط قرمز را رعایت کنند.

وی ادامه داد: بیشتر بنای ما این است که آثار و منشورات، به تقویت بنیه تقریبی جامعه و به‌ویژه نسل جوان کمک کند. به دنبال این هستیم که اسلام اصیل و ناب را که منبعث از کتاب و سنت است و بر هدایت انسان‌ها و تنویر آحاد جامعه تاثیرگذار است، معرفی کنیم. این مهم می‌طلبد که ما تعصبات و نگاه‌های افراطی را کنار بگذاریم و برای همیشه بر برداشت‌ها و قرائت‌های نابخردانه و نامعقول، خط بطلان بکشیم و بسیار منصفانه، قرائت‌های صحیح و منطقی که پشتوانه عقلانی دارد را در قالب مکتوب در اختیار جامعه قرار دهیم.
 
رئیس دانشگاه مذاهب اسلامی در ادامه با اشاره به تاثیر برگزاری نمایشگاه کتاب و طرح‌های فصلی بر کتابخوان کردن جامعه، گفت:
در این زمینه ابتدا باید آسیب‌شناسی صورت گیرد و مسئولان نهادهای مسئول در حوزه فرهنگ و کتاب، باید بررسی کنند علت اینکه استقبال شایانی از مطالعه صورت نمی گیرد، چیست؟ به‌نظر من اگر ما آسیب‌شناسی کنیم، قطعا در یک فاز جدید با طرح‌ها و ایده‌های جدید، می‌توان شور و شعف و عطش کتاب خواندن را در جامعه ایجاد کرد و قطعا این نیاز به یک کار مطالعاتی کارشناسانه دارد.
 
حجت‌الاسلام مختاری، همچنین درباره فراخوان عمومی این دانشگاه برای همکاری در چاپ کتاب با اهالی قلم و ناشران، بیان کرد: دانشگاه مذاهب اسلامی در یک فراخوان عمومی خطاب به همه صاحبان قلم و ناشران و کسانی که به نوعی با کتاب و نوشتن سروکار دارند، این آمادگی را اعلام می‌کند هر پژوهشی در حوزه تقریب مذاهب را به چاپ برساند. حتی این آمادگی را داریم که آثار را به زبان‌های دیگر نیز ترجمه کنیم. تاکنون نیز در دانشگاه کتاب‌هایی به زبان‌های عربی و انگلیسی ترجمه و چاپ شده و به دنبال این هستیم که به زبان روسی هم این کار را انجام دهیم.

وی در پایان افزود: در همین زمینه، اخیرا تفاهم‌نامه‌ای بین دانشگاه مذاهب اسلامی با دانشگاه رودن به‌عنوان یکی از معتبرترین دانشگاه‌های روسیه،‌ امضا شده و براساس آن مقرر شد آثار دو دانشگاه به زبان‌های فارسی و روسی ترجمه شود تا مورد استفاده علاقه‌مندان قرار گیرد. به دنبال امضای تفاهم‌نامه با برخی کشورهای دیگر برای ترجمه آثارمان به زبان انگلیسی نیز هستیم. ما در عرصه بین‌الملل به دنبال این هستیم که آثارمان را به زبان‌های زنده دنیا ترجمه کنیم، چراکه تقریب فقط محدود به داخل کشور نیست و در خارج از مرزها نیز باید جوامع نسبت به اسلام ناب آگاه باشند.

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.

برگزیده

پربازدیدترین

تازه‌ها

اخبار مرتبط