جمعه ۱۴ اردیبهشت ۱۳۹۷ - ۱۲:۲۲
نقد کتاب زمانی شکل می‌گیرد که منتقد صاحب ایدئولوژی باشد

خسرو طالب‌زاده، مدیرمسئول روزنامه همشهری گفت: نقد کتاب زمانی شکل می‌گیرد که منتقد صاحب ایدئولوژی و صاحب تفکری مشخص باشد و این مساله کار دولت و نهادهای دولتی نیست و دولت نمی‌تواند منتقد خوبی برای آثارفرهنگی باشد.

به گزارش خبرگزاری کتاب ایران(ایبنا) خسرو طالب‌زاده، مدیرمسئول روزنامه همشهری گفت: همشهری در ایام نمایشگاه بین‌المللی کتاب تهران هر روز صفحات مختلفی منتشر می‌کند و در مجلات نیز به صورت سنتی و ویژه به معرفی کتاب‌های تخصصصی پرداخته است.

وی ادامه داد: مساله نقد و صفحات نقد در کتاب و مجلات مشکل اساسی و ساختاری دارد و به راحتی نمی‌توان شور و هیجان را در این صفحات احیا کرد. روزنامه‌ها منعکس‌کننده تحولات و گرایش‌های جهانی هستند و می‌کوشند آن‌ها را بازتاب دهند.

طالب‌زاده افزود: متاسفانه به دلیل وضعیت اجتماعی و فرهنگی که تحت شعاع قرار گرفته کتاب امر ثانویه شده است، البته سینما و موسیقی وضعیت بهتری دارد و در واقع کتاب محروم‌تر است. به دلیل فعالیت‌های اقتصادی مشکل مهم این است زمانی کتاب و بحث کتاب احیا می‌شود که تب و تاب مباحث فکری، فرهنگی، گفت‌وگوها، بحث‌های فکری و فرهنگی در جامعه دامن زده شود نه اینکه کتاب را مجرد از مباحث فرهنگی کنیم.
 
وی همچنین اظهار کرد: روند کتاب از اول انقلاب و پیش از آن به همین شکل بوده است. وقتی جامعه از لحاظ فرهنگی و فکری بانشاط ‌باشد سرریز می‌شود در صفحات کتاب زیرا کتاب را نمی‌توان مجرد از تحولات اجتماعی کرد. ولی اگر بخواهیم حال کتاب خوب شود باید حال فرهنگی جامعه نیز خوب شود.
 
این مدیر مسئول به استقبال مردم از فیلم‌های کمدی نیز اشاره کرد و گفت: نکته مهم این است که مردم نسبت به کالاهای فرهنگی همچنان وفادار هستند. سال گذشته سینما 120 میلیارد تومان در حوزه کمدی درآمد داشته است. مردم 120 میلیارد تومان خرج کردند که شاد شوند اما فیلم‌های اجتماعی و تامل‌برانگیز 20 تا 30 میلیارد فروش داشته است. در حوزه کتاب هم همین مساله مطرح است، کتاب‌هایی که مشکل اساسی مردم را حل می‌کنند مانند کتاب‌های درسی با استقبال بیشتری مواجه است و کتاب‌های سرگرمی، فان، کودک نظر مردم را بیشتر جلب می‌کند و کتاب‌های فکری و اندیشه با مشکل مواجه است.
 
طالب‌زاده به انتشار کتاب‌های علوم انسانی نیز پرداخت و افزود: وضعیت کتاب‌های علوم انسانی از نظر تنوع و تعداد آثار وضعیت خوبی دارد و گرایش‌های کتاب‌های علوم انسانی رو به آینده و به‌روز است، اما متاسفانه شمارگان کتاب‌ها 200 تا 300 است و مشکل اساسی این است که تقاضا بسیار پایین است. زمانی کتاب و بحث کتاب احیا می‌شود که تب و تاب مباحث فکری و فرهنگی در جامعه مطرح شود. کالا وقتی می‌تواند موثر باشد که تقاضا وجود داشته باشد و از طریق آگهی به دست مخاطب برسد.

 مدیرمسئول روزنامه همشهری در زمینه فعالیت انتشارات همشهری نیز گفت: انتشارات همشعری در دوره‌ای فعال شد اما فعلن فعال نیست و باید انتشارات همشهری تعریف مشخصی داشته باشد زیرا ناشر عمومی نیست و باید به شکل تخصصی در حوزه رسانه فعالیت کند و ما نیز درصدد بررسی آن هستیم.

وی همچنین درباره فعالیت‌های موسسه خانه کتاب نیز گفت: فعالیت معاونت فرهنگی بی‌همتاست و در حوزه فرهنگ تعداد محصولاتی که منتشر می‌کند با حوزه تئاتر، موسیقی، سینما و مطبوعات فاصله بسیاری دارد. آمار انتشارات کتاب به 100 هزار تا رسیده است و تعداد ساخت فیلم‌ها هم شاید حدود 150 باشد و آثار موسیقی هم همین طور است. از ابتدا هم داده‌ها و دیتاها مهم بود و معاونت فرهنگی برای پردازش کتاب‌ها همت کرد و در طول زمان خانه کتاب وظایف دیگری هم به عهده گرفت و به نظرم انحراف از مسیر بود زیرا بحث انتشارات، مجلات، فصلنامه‌ها و نقد کتاب به خانه کتاب ارتباطی ندارد.

طالب‌زاده در پایان سخنانش تاکید کرد: نقد کتاب زمانی شکل می‌گیرد که منتقد صاحب ایدئولوژی و صاحب تفکری مشخص باشد و این مساله کار دولت و نهادهای دولتی نیست و دولت نمی‌تواند منتقد خوبی برای آثار فرهنگی باشد. همین انحراف در مسیر باعث شد که مسایل اساسی خانه کتاب مغفول واقع شود. بحث گردآوری پردازش و انتقال اطلاعات گسترده و وسیع شده که خانه کتاب باید به صورت خاص به این حوزه بپردازد و خدمات اطلاع‌رسانی دقیق و جامع را هم برای ناشران و مردم ایفا کند و به نظر مهمترین وظایف خود را در این زمینه انجام داده است.

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.

برگزیده

پربازدیدترین

تازه‌ها