یکشنبه ۲ اردیبهشت ۱۳۹۷ - ۱۰:۵۰
آغاز نهضت ترجمه به همت باغ موزه انقلاب اسلامی و دفاع مقدس

مدیرعامل باغ موزه انقلاب اسلامی و دفاع مقدس ضمن تشریح رویکرد‌های این نهاد، تبیین گفتمان انقلاب اسلامی و پاسخ به شبهات درباره دو واقعه تاریخی انقلاب اسلامی و دفاع مقدس را از اهداف باغ موزه برشمرد و بر استفاده از ظرفیت موسسه خانه کتاب و شهرداری تاکید کرد.

علی‌اصغر جعفری؛ مدیرعامل باغ موزه انقلاب اسلامی و دفاع مقدس در گفت‌و‌گو با خبرنگار خبرگزاری کتاب ایران‌(ایبنا) درباره فعالیت‌های باغ موزه انقلاب اسلامی و دفاع مقدس بیان کرد: باغ موزه دفاع مقدس، اسفند‌ماه سال 95 با موافقت رهبر معظم انقلاب به باغ موزه انقلاب اسلامی و دفاع مقدس و در عمل به موزه ملی جمهوری اسلامی در حوزه دفاع مقدس تبدیل شد که خدمات مختلفی را ارائه می‌کند. انقلاب مرز نمی‌شناسد، بنابراین وظایف بین‌المللی هم به ما واگذار شده تا ابعاد مختلف انقلاب را داخل و خارج از کشور معرفی کنیم.
 
ایجاد 5 بخش جدید در باغ موزه انقلاب و دفاع مقدس
به گفته این مقام مسئول، بنا داریم با توجه به مهیا شدن مقدمات، بهمن‌ماه سال جاری و همزمان با  چهلمین سالروز پیروزی انقلاب اسلامی چند بخش تخصصی جدید شامل «انقلاب اسلامی»، «مقاومت»، «تهران»، «کودک و نوجوان» و «زنان» با تاکید بر نقش زنان در انقلاب و دفاع مقدس ایجاد کنیم.
 
استفاده از ظرفیت کتاب برای تبیین مفاهیم انقلاب اسلامی
جعفری با تاکید بر پایداری  رسانه کهن کتاب بیان کرد: کتاب ظرفیت‌های قابل‌توجهی برای معرفی ابعاد مختلف دفاع مقدس و انقلاب اسلامی دارد. هرچند که برخی، کسادی بازار کتاب را ناشی از  به ظهور رسانه‌های نوین، فضای مجازی و کتاب‌های الکترونیکی می‌دانند، اما کتاب به‌عنوان رسانه قدیمی، کهنه نمی‌شود و باقی می‌ماند.

وی افزود: تلاش داریم در کنار فعالیت‌های مختلف در باغ‌موزه انقلاب اسلامی با استفاده از ظرفیت کتاب، مبانی انقلاب اسلامی  و دفاع مقدس  را تبلیغ و تبیین کنیم. با این رویکرد یکی از بزرگترین کتابخانه‌های تخصصی حوزه انقلاب اسلامی و دفاع مقدس در باغ موزه است.
 
آغاز فعالیت بخش دیجیتال باغ موزه همزمان جشن 40 سالگی انقلاب
مدیرعامل باغ موزه انقلاب اسلامی و دفاع مقدس با اشاره به خدمات جدید کتابخانه تخصصی باغ موزه افزود: منابع  کتابخانه باغ موزه بالغ بر 22 هزار جلد است، بنابراین به نظر می‌رسد که همه کتاب‌های منتشر شده این حوزه در کتابخانه وجود دارد.

وی ادامه داد:‌ کتاب‌ها براساس شیوه کنگره طبقه‌بندی شده و اطلاعات به‌روز است. همزمان با سالروز پیروزی انقلاب اسلامی، فعالیت بخش دیجیتال کتابخانه باغ موزه آغاز شود و پژوهشگران می‌توانند خدمات این کتابخانه را برخط دریافت کنند.
 
به گفته جعفری،‌ خدمات ویژه کتابخانه‌ای برای پژوهشگران حوزه انقلاب اسلامی و دفاع مقدس وجود دارد به‌طوری که به دنبال درخواست و با هدف صرفه‌حویی وقت، کتاب به در منزل آن‌ها ارسال می‌شود.
 
ارائه مشاوره رایگان به پژوهشگران حوزه انقلاب و دفاع مقدس
مدیرعامل باغ موزه انقلاب اسلامی و دفاع مقدس با تاکید بر حمایت باغ موزه از  پایان‌نامه‌های کارشناسی‌ارشد و رساله‌های دکتری ادامه داد: انتشار 30 رساله پژوهش نیز به زودی منتشر می‌شود. رساله‌های دکتری 6 میلیون تومان و پایان‌نامه‌های کارشناسی‌ارشد با چهار میلیون تومان و بعد از بررسی و تایید شورای علمی حمایت می‌شوند. پژوهشگران علاوه بر پشتیبانی مالی می‌توانند از مشاوران و مرکز اسناد باغ‌ موزه انقلاب اسلامی و دفاع مقدس استفاده کنند.
 
رویکرد باغ موزه تقویت گفتمان انقلاب اسلامی است
به گفته این مقام مسئول، هدفمان در حمایت از پژوهشگران، غنی‌سازی جریان گفتمان انقلاب اسلامی و ادبیات انقلاب اسلامی است. به همین خاطر توجه به تاریخ شفاهی از‌جمله مهم‌ترین رویکرد‌های باغ موزه انقلاب اسلامی و دفاع مقدس به شمار می‌آید.     
 
وی با تاکید بر توجه باغ موزه به مقوله تاریخ شفاهی گفت: بالغ بر سه هزار جلسه دو تا سه ساعته با حضور فرماندهان ارشد دوران دفاع مقدس در باغ موزه انقلاب اسلامی و دفاع مقدس برگزار و به‌‌صورت تصویری ضبط شده است. جلسات هرهفته با حضور فرماندهان از سطح قرار‌گاه تا به بالا ادامه دارد.
 
تفویض اختیار ثبت تاریخ شفاهی فرماندهان به باغ موزه
جعفری درباره پیشگیری از موازی‌‌کاری بین فعالیت‌های نهاد‌های مختلف فعال در حوزه تاریخ شفاهی انقلاب اسلامی و دفاع مقدس افزود: مسئولیت قانونی در حوزه تاریخ شفاهی انقلاب اسلامی و دفاع مقدس بر عهده بنیاد حفظ آثار و نشر ارزش‌های دفاع مقدس است اما چند ماه پیش با امضا توافقنامه مشترک مقرر شد تا ثبت تاریخ شفاهی عالی‌ترین سطوح فرماندهان در باغ موزه انقلاب اسلامی و دفاع مقدس انجام شود.

وی خاطرنشان کرد: بنیاد حفظ آثار و نشر ارزش‌های دفاع مقدس جریان ثبت تاریخ شفاهی این دو حوزه را به باغ موزه تفویض کرده است.
 
انتشار کتاب تاریخ شفاهی فرماندهان جنگ از سوی باغ موزه
مدیرعامل باغ موزه انقلاب اسلامی و دفاع مقدس ادامه داد: نزدیک به 40 تا 50 درصد گفت‌و‌گو‌ها با فرماندهان تنظیم شده و به زودی در قالب کتاب منتشر می‌شود. کتاب‌های این حوزه در دو بخش «رویدا‌دها و حوادث» و «اشخاص» منعکس می‌شود.

همکاری با خانه کتاب و سرآغاز گام‌های بلند
جعفری با اشاره به رایزنی‌ برای تعامل گسترده با موسسه خانه کتاب بیان کرد: خوشبختانه موسسه خانه کتاب از ظرفیت فوق‌‌العاده‌ای برخوردار و نقطه اتکاء همه دستگاه‌های مربوط به کتاب و کتابخوانی است. بنابراین تعامل دو نهاد خانه کتاب و باغ موزه سرآغاز گام‌های بلندی است.

وی افزود: مقدمات تفاهم‌‌ بین این دو نهاد فراهم شده تا فعالیت‌های ارزشمند، عمیق ماندگاری را انجام دهیم.
 
استفاده از ظرفیت‌ شهرداری برای ترویج فرهنگ انقلاب اسلامی  
وی درباره تقویت، تبلیغ و توزیع کتاب‌های تولید شده از سوی باغ موزه انقلاب اسلامی و دفاع مقدس ادامه داد: با توجه به اینکه رئیس بنیاد حفظ آثار و نشر ارزش‌های دفاع مقدس رئیس هیات مدیره باغ موزه و شهردار تهران، قائم‌مقام هیات امنای موزه و دو تن از معاونان باغ موزه عضو هیات مدیره هستند، باغ موزه تلاش دارد از ظرفیت‌های این دو نهاد نیز برای فعالیت‌های بهتر استفاده کند.
 
جعفری افزود: هماهنگ شده تا از ظرفیت 30 مجموعه انتشاراتی بنیاد حفظ آثار و نشر ارزش‌های دفاع مقدس در تهران و مراکز استانی برای تقویت جریان توزیع به‌عنوان یکی از مهم‌ترین معضلات و دغدغه ناشران صنعت نشر استفاده شود.
 
پرهیز از تولید کتاب‌های بی‌کیفیت
وی با تایید کاهش کیفیت کتاب‌ زیر سایه حمایت مالی دولتی بیان کرد: خوشبختانه در حوزه انقلاب اسلامی و دفاع مقدس با توجه به تعداد قابل ‌توجه تولید کتاب و به تعبیر دیگر اشباع‌شدگی،‌ اگر به عمق و کیفیت بی‌توجه باشیم، مخاطب به اصطلاح پس می‌زند. فعالان حوزه چاپ و نشر انقلاب اسلامی و دفاع مقدس باید بازار خود را پیدا کنند، به‌عبارت دیگر اگر فقط به حمایت‌های دولتی متکی باشند در تلاش‌ها در عمل به  ثمر نمی‌رسد. مخاطب باید با اشتیاق کتاب‌های این حوزه را خریداری کند و بخواند.               
     
جعفری ادامه داد: در تلاش هستیم، کتاب‌های مخاطب‌پسند را تولید کنیم تا خلاء‌ها پُر شود. باید از تولید کتاب‌های تکراری، کم ارزش و بی‌محتوا پرهیز کنیم علاوه براین به اقتصاد نشر نیز کمک کنیم تا فقط تولید عنوان و در نهایت انبار کردن نباشد. تلاش شده در حوزه انقلاب و دفاع مقدس خمیر شدن کتاب به حداقل برسد.
 
مدیرعامل موسسه خانه کتاب درباره برنامه‌های حوزه بین‌الملل باغ موزه ادامه داد: رویکرد اصلی باغ موزه انقلاب اسلامی و دفاع مقدس نخست پیگیری و توجه به نهضت ترجمه و ترجمه آثار حوزه انقلاب اسلامی و دفاع مقدس به زبان‌های انگلیسی، عربی، آلمانی، اردو،‌ فرانسه و احتمالا ترکی استانبولی است.
 
شکل‌گیری نهضت ترجمه به همت باغ موزه انقلاب اسلامی و دفاع مقدس
جعفری افزود: طی برگزاری جلسات مشترک با موسسه‌های فرهنگی و دستگاه‌های مرتبط مقرر شده تا فعالیت مشترکی شکل بگیرد تا بتوان از ظرفیت‌ها استفاده کرد. هر کتابی بنا نیست ترجمه شود بلکه با توجه به مخاطب‌سنجی و فرهنگ مخاطبان غربی به انتخاب کتاب دست مِی‌زنیم. باید کتابی ترجمه شود که با باور مخاطب نیز هماهنگ باشد بنابراین در حال تفکیک کتاب‌ها هستیم.
 
وی گفت: در حال همکاری با ناشران خارجی علاقه‌مند برای انتشار آثار حوزه انقلاب اسلامی و دفاع مقدس هستیم. مدتی قبل 6 عنوان از کتاب‌های‌ تولیدی باغ موزه، رایگان در اختیار ناشران بنگلادشی گذاشتیم که به زبان اردو ترجمه، منتشر و رونمایی شده است. تاکید داریم که فرهنگ انقلاب اسلامی و دفاع مقدس باید منتقل شود بنابراین الزاما به منافع مالی فکر نمی‌کنیم.
 
جعفری درباره رویکرد باغ موزه در حوزه ادبیات کودک و نوجوان ادامه داد: در نظر داریم با همکاری نویسندگان حوزه کودک و نوجوان و با توجه به ضرورت‌ها و پرسش‌ها و شبهات ایجاد شده از سوی دشمنان و با تاکید بر نیاز مخاطب کودک و نوجوان کتاب‌هایی را تولید و منتشر کنیم.

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.

برگزیده

پربازدیدترین

تازه‌ها