یکشنبه ۲ اردیبهشت ۱۳۹۷ - ۱۰:۴۶
آثار «مک‌کوئن» مسائل فلسفی را به شیوه میان رشته‌ای مورد مطالعه قرار می‌دهد

پروفسور جوانا اولسون، استاد دانشگاه تگزاس معتقد است «ریچارد مک‌کوئن» به عنوان یک فیلسوف در آثارش مخاطب را به شناخت کل حوزه علوم اجتماعی با ارایه دلایل فلسفی در مورد چگونگی تحلیل فلسفی ترغیب می‌کند.

خبرگزاری کتاب ایران (ایبنا) - جلال حیران نیا: کتاب «در شناخت- علوم اجتماعی» اثر ریچارد مک‌کوئن، فیلسوف نامدار آمریکایی ویرایش شده توسط دیوید بی. اون و جوانا کی. اولسون، در سال 2016 میلادی از سوی انتشارات دانشگاه شیکاگو در 480 صفحه‌ منتشر شد.

مک‌کوئن به عنوان یک فیلسوف در این اثر، مطالعاتش را صرف پیشبرد عمل‌گرایی در راه‌حل جدید کرده است. وی با پیگیری روش‌هایی که مسائل فلسفی در عرصه‌هایی به‌جز فلسفه نمود پیدا می‌کنند، در میان علوم طبیعی و اجتماعی و زیبایی‌شناسی، روش‌هایی را نشان داد که در آن‌ها هر مسئله‌ای با بازگرداندن به ابتدا یا بردن به انتهایش، یک مسئله‌ فلسفی است.

در گفت‌وگو با پروفسور جوانا کی. اولسون، استاد دانشگاه فنی و کشاورزی تگزاس و از ویراستاران این اثر به بررسی این کتاب و اهمیت دیدگاه‌های ریچارد مک‌کوئن پرداخته‌ایم که در ادامه آمده است. اولسون استاد دانشگاه ایالتی ایوآ آمریکا نیز هست و رئیس پیشین انجمن مربیان آموزشی فنی آمریکا بوده است.

- در ابتدا مایل هستم در مورد اهمیت دیدگاه‌های ریچارد مک کوئن بدانم؟
مک کوئن فیلسوفی است که مطالعات میان رشته‌ای در فلسفه را دنبال می‌کرد. او فلسفه را با مطالعات فیزیکی، اخلاق و تاریخ در هم آمیخته و مسائل فلسفی را از آن مناظر مورد بررسی قرار داده است.
در این اثر مک کوئن، آثار نویسندگان و اندیشمندانی چون توماس هابز و نیکولو ماکیاولی را مورد بررسی قرار می‌دهد. این دو اندیشمند به طیفی تعلق دارند که در مطالعات آنها اخلاق جنبه ابزاری دارد. برای نمونه هابز در سیاست اهمیتی به اخلاقیات نمی‌دهد و برای او قدرت و به ویژه قدرت نظامی مد نظر است. ماکیاولی نیز همان‌گونه که در اثر مشهور خود «شهریار» بدان پرداخته است، اخلاق را در جنبه فردی قبول دارد و شهریار را از اخلاقی رفتار کردن برحذر می دارد هرچند وانمود کردن به رفتار اخلاقی را به وی توصیه می‌کند.
مک‌کوئن همچنین در این اثر، آثار فیلسوفان مطرحی چون اسپینوزا و کانت و جان استوارت میل را بررسی کرده است.در مجموع مک کوئن فیلسوفی است که تکثرگرایی فلسفی را مورد توجه دارد و در آثار وی مشهود است.
 

- پرسش اصلی شما در کتاب «درباره شناخت: علوم اجتماعی» چیست؟
ریچارد مک‌کوئن، خوانندگان را به شناخت کل حوزه علوم اجتماعی با ارایه دلایل فلسفی در مورد چگونگی تحلیل فلسفی ترغیب می‌کند. برای این کار او چهار حالت تفکر را که جهت فهم، تحقیق و توسعه دانش در علوم اجتماعی مورد استفاده قرار می‌گیرند، شرح می‌دهد. به استدلال مک کوئن تئوری منحصراً و لزوماً با عملکرد مرتبط بوده و هر مسئله‌ای به اندازه کافی بار فلسفی دارد. 
در واقع مک‌کوئن معتقد به ارتباط میان عرصه «نظر» و «عمل» است. این فلیسوف آمریکایی اهداف خود که همان وجود نهایی ترویج چشمگیر ارتباط بین تنوع افراد و فرهنگ‌های سراسر جهان بود را مد نظر داشت. در واقع وی معتقد به تکثرگرایی فرهنگی است.
هدف علوم اجتماعی فراهم کردن یک دیدگاه مقدماتی برای رهیافت مک‌کوئن جهت آماده‌سازی برای آینده به وسیله گسترش و توسعه مجموعه‌ای از توانایی‌ها که نه تنها قادر است افراد را هدایت کند، بلکه همچنین قادر به ایجاد و خلق فرصت‌های مفید در میان فرهنگ‌های جهان و فلسفه‌های مرتبط با آن فرهنگ‌هاست.
 

- ضرورت ویراستاری این کتاب چه بود؟
توجه داشته باشید که ریچارد مک‌کوئن (1900-1985) به عنوان یک فیلسوف در دنشگاه کلمبیا و در اروپا بعد از جنگ جهانی اول آموزش دیده بود. وی بیشتر عمر حرفه‌ای خود را در دانشگاه شیکاگو طی سال‌های 1934 تا 1974 گذراند. او که یک فیلسوف و مورخ فلسفه مهم و مطرح بود با سازمان آموزشی، علمی و فرهنگی ملل متحد همکاری جدی را شروع کرد . 
کتاب «در شناخت- علوم اجتماعی» ترکیبی از محتویات کلاس‌های درس مک‌کوئن در دوره کارشناسی 1965 و مجموعه ای از سه اثر: «شناخت علوم طبیعی» (منتشر شده درسال 1994 توسط انتشارات دانشگاه شیکاگو)، «درباره شناخت: علوم اجتماعی» و «درباره شناخت: علوم انسانی» ( در دست تدوین) است.
 با توجه به اهمیت اثر مک‌کوئن در دوره‌های مدرن، ویراستاران به کمک ارائه اثر وی به مخاطبان به طور گسترده و در سراسر جهان متعهد می‌شوند.

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.

برگزیده

پربازدیدترین

تازه‌ها