پنجشنبه ۹ فروردین ۱۳۹۷ - ۱۵:۰۲
کمبود ناشر علاقه‌مند برای انتشار کتاب‌های محیط زیستی/وزیر آموزش و پرورش هم به چالش بی‌زباله بپیوندد

عباس جهانگیریان با تاکید بر اینکه فرهنگسازی باید از دوران کودکی آغاز شود تا در فرد نهادینه شود، گفت: در این زمینه وزارت آموزش و پرورش، سازمان محیط زیست و صدا و سیما نقش عمده و اساسی دارند.

عباس جهانگیریان در گفت‌وگو با خبرگزاری کتاب ایران (ایبنا) با اشاره به پیام توییتری وزیر فرهنگ و ارشاد اسلامی درباره پیوستن به چالش بی‌زباله، گفت: حرکت خوبی است که از سوی مسئولان فرهنگی کشور شروع شده، اما این چیزی که می‌تواند باعث افزایش تاثیرگذاری این حرکت نمادین شود، حمایت و پیوستن وزیر آموزش و پرورش به این پویش است.

این نویسنده افزود: بخش کوچکی از فرهنگسازی برعهده وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی است و دامنه فعالیت‌های آن هم محدود است و بخش عمده فرهنگسازی بر عهده وزارت آموزش و پرورش است. 

جهانگیریان بیان کرد: آنچه که من به عنوان یک نویسنده می‌توانم از وزیر فرهنگ و ارشاد اسلامی تقاضا کنم این است که از محمد بطحائی وزیر آموزش و پرورش که عملا امکان دسترسی به وی برای ما امکان‌پذیر نیست، بخواهد که به این چالش بپیوندد و از نویسندگانی که دغدغه این حوزه را دارند و کارشناسان صاحب‌نظر در زمینه مسائل محیط زیست بخواهد راهکارهایشان را ارائه کنند.

دچار مصرف‌زدگی شده‌ایم 
خالق «سایه هیولا» با اشاره به اینکه اعلام آمادگی وزیر آموزش و پرورش در این زمینه قدم اول است، قدم بعدی را ساخت معماری فرهنگ مصرف عنوان کرد و گفت: ما امروزه به شدت دچار مصرف‌زدگی شده‌ایم. قبلا در روستاها چیزی به عنوان زباله نداشتیم و روستائیان باقیمانده غذایشان را یا برای غذای حیوانات استفاده می‌کردند یا آن را تبدیل به کود کرده و در مزرعه استفاده می‌کردند، اما امروزه زباله به یکی از معضلات اصلی در روستاها تبدیل شده است، مخصوصا در روستاهای شمال کشور که نه امکان جمع‌آوری زباله برای دولت وجود دارد و نه مکانی برای نگهداری آن دارند چون شیرابه آن‌ها خیلی سریع به آب‌های زیرزمینی نفوذ می‌کند.

اهمیت فرهنگسازی برای کاهش تولید زباله
این پژوهشگر و فیلمنامه‌نویس در ادامه به اهمیت فرهنگسازی برای کاهش تولید زباله اشاره کرد و گفت: در بسیاری از مناطق کشور ما امکان بازیافت زباله وجود ندارد و در این شرایط بهترین راه فرهنگسازی است. من به عنوان یک نویسنده فقط می‌توانم در این زمینه کتاب بنویسم اما باید ناشری باشد که این آثار را منتشر کند، ناشری که علاقه‌مند به محیط زیست و حفاظت از آن باشد. بجز کتاب‌هایی که در این زمینه از من منتشر شده، در حال حاضر ۵ داستان محیط زیستی دارم ولی نمی‌دانم به چه ناشری برای چاپ تحویل دهم.

به گفته جهانگیریان، باید امکانی فراهم شود تا نویسندگان به مدارس بروند و در زمینه حفاظت از محیط زیست و راه‌های کاهش تولید زباله با دانش‌آموزان صحبت کنند همچنین کارگاه‌هایی برای آموزش مربیان و معلمان مدارس با حضور کارشناسان مجرب در این حوزه برگزار شود و در مدارس برنامه‌هایی در این زمینه با حضور گروه‌های موسیقی، نمایشی و ... اجرا شود تا بچه‌ها به اهمیت این موضوع پی ببرند.

نقش سازمان محیط زیست و صدا و سیما در فرهنگسازی 
نویسنده  رمان «هامون و دریا» با تاکید بر اینکه فرهنگسازی باید از دوران کودکی آغاز شود تا در فرد نهادینه شود، گفت: در این زمینه نهادهایی مانند آموزش و پرورش، سازمان محیط زیست و صدا و سیما نقش عمده و اساسی دارند. این سازمان‌ها باید شورایی در این زمینه تشکیل دهند و با همفکری نویسندگان و کارشناسانی که دغدغه محیط زیست دارند، فرهنگسازی کرده و معضل زباله را حل کنند، چرا که وجب به وجب این مملکت حیاط خانه تک تک ماست و باید در حفاظت و زیبایی آن بکوشیم.
 
عباس جهانگیریان، نویسنده کودک و نوجوان، پژوهشگر و نمایشنامه نویس، در سال 1333 در قم متولد شد. وی دارای مدرک کارشناسی ارشد ادبیات نمایشی است. جهانگیریان با مجموعه شعر «نون و زيتون» در سال 1358 به طور جدي وارد حوزه‌ نويسندگي شد و تا به حال آثار زیادی را برای کودکان و نوجوانان منتشر کرده است که از آن‌جمله می‌توان به «قصه‌ هامون و دريا»، «خواب دخترها چپ نيست»، «شازده كدو»، «تركه‌ انار»، «اردشير بابكان»، و «جنگ كه تمام شد بيدارم كن»، «ابن مقفع»، «فارابی» و «دفترچه‌ مشكل‌گشا» اشاره کرد.
 

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.

برگزیده

پربازدیدترین

تازه‌ها