یکشنبه ۵ فروردین ۱۳۹۷ - ۱۱:۱۰
خانه کتاب باید به سازمانی هوشمند تبدیل شود

حسینی‌پور؛ ضمن تشریح رویکرد سال‌ جدید موسسه خانه کتاب، توجه به استان‌ها، اصلاح فرآیند ارائه تسهیلات به اهالی قلم و همچنین بهره‌گیری از ظرفیت کشور‌های مختلف برای برگزاری جوایز منطقه‌ای را مورد تاکید قرار داد.

نیکنام حسینی‌پور؛ مدیرعامل موسسه خانه کتاب در گفت‌‌‌و‌گو با خبرنگار خبرگزاری کتاب ایران(ایبنا) درباره برنامه‌های سال جدید این مجموعه بیان کرد: دیدگاه وزیر فرهنگ و ارشاد اسلامی به استان‌ها که در قالب شعار «ایران، تهران نیست» تاکید شده در جریان تصمیم‌گیری‌‌های کلان موسسه خانه کتاب نیز برای سال جدید مورد توجه است. معتقدم این شعار را باید در عمل پیدا کنیم و البته تحقق این هدف را در برخی  حوزه‌ها شاهد بوده‌ایم.

توجه به استان‌ها از رویکرد‌های اصلی خانه کتاب است
این عضو مجموعه معاونت فرهنگی وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی ادامه داد: تلاش داریم سال جدید بسیاری از فعالیت‌های موسسه خانه کتاب را در استان‌ها، تعریف و در قالب برنامه‌های مشارکتی اجرا کنیم و تاکید داریم این مجموعه برنامه‌ها دو طرفه و با حضور اداره‌های کل فرهنگ و ارشاد اسلامی استان‌ها تدوین شود.

حسینی‌پور درباره رویکرد‌های سال جدید موسسه خانه کتاب افزود: معتقدم موسسه خانه کتاب باید نظام و مدلی هوشمند از یک سازمان باشد. برای تحقق این هدف، جلسه‌های مشترکی با مشاوران وزیر فرهنگ و ارشاد اسلامی و مشاوران فناوری اطلاعات معاونت فرهنگی برگزار شده است.

ظرفیت‌های مغفول خانه کتاب را شناسایی می‌کنیم
وی با بیان این مطلب که موسسه خانه کتاب در حوزه خدمات الکترونیک سرآمد است ادامه داد: تلاش داریم با معاونت علمی فناوری ریاست جمهوری نیز نشست‌های مشترکی برگزار کنیم تا ظرفیت‌های مغفول موسسه خانه کتاب به‌صورت علمی شناسایی شود.
 
مدیرعامل موسسه خانه کتاب با اشاره به لزوم بهره‌گیری از جدید‌ترین فناوری‌ها برای ارائه خدمات بهتر گفت: معتقدم با توجه به پیشرفت فناوری باید به سمت طراحی نرم‌افزار‌‌های قابل نصب برای گوشی‌های همراه حرکت کنیم.

نشست‌های مشترک با معاونت‌های تخصصی ارشاد
حسینی‌پور با تاکید بر استفاده معاونت‌های تخصصی وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی از ظرفیت‌های موسسه خانه کتاب افزود: برای  گسترش فرهنگ کتابخوانی با توجه به ظرفیت‌های موسسه خانه کتاب جلسه‌ای با معاونت قرآن و عترت برگزار شده و نشست‌های مشابه‌ای نیز با معاونت‌های هنری، سازمان سینمایی و مطبوعاتی وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی نیز برگزار خواهد شد. ارتباط بین موسسه و معاونت‌های مختلف وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی دو طرفه است.
 
لزوم اعطا نشان استاندارد به همه محصولات فرهنگی
این عضو مجموعه معاونت فرهنگی وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی با اشاره به لزوم توجه به اعطا شابک و شابم به همه محصولات فرهنگی ادامه داد: درباره اعطا نشان به محصولات فرهنگی از‌جمله در حوزه‌های موسیقی، مد و لباس بی‌توجهی شده که نقطه آسیب است و موسسه خانه کتاب می‌توان در این زمینه ورود کند. ‌
 
مدیرعامل موسسه خانه کتاب همچنین درباره رویکرد‌های جدید این موسسه گفت: موسسه خانه کتاب در دوره جدید تلاش دارد تا در زمینه ارتباط با استان‌ها رویکرد جدیدی را تعریف کند. به نظر می‌رسد می‌توان براساس تقسیم‌بندی منطقه‌ای و با توجه به مشابهت‌های فرهنگی استان‌ها، برنامه‌‌هایی را تدوین کرد.

آیین‌نامه‌های اعطا وام نیازمند بازبینی است
حسینی‌پور درباره اعطا وام به اهالی قلم با تاکید بر کیفی‌سازی ارائه  خدمات گفت: یکی از نکات قابل توجه درباره ارائه تسهیلات به اهالی قلم که بار‌‌ها، از‌جمله در سومین نشست مشترک معاونت فرهنگی وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی با مدیران فرهنگ و ارشاد اسلامی مراکز استان‌ها تاکید داشتم، اصلاح و بازبینی آیین‌نامه‌هاست. کتابسازی که پیشرفت دستگاه‌های چاپی هم موجب تسهیل آن شده  از‌جمله دلایل لزوم بازبینی آیین‌نامه‌هاست.
 
کتابسازی افزایش پیدا کرده است
این عضو مجموعه وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی با اشاره به تخلف کتابسازی و همچنین در دریافت یارانه گفت: کتابسازی افزایش پیدا کرده است. به تعبیرمن افراد متخلف این حوزه «حرفه‌ای» هستند.

مدیرعامل موسسه خانه کتاب افزود: چاپ کتاب با توجه به ظهور  فناوری‌های نوین به یکی از راحت‌ترین فعالیت‌ها تبدیل شده است؛ به‌عبارت دیگر با چاپ دو عنوان کتاب که در کمترین زمان امکان‌پذیر شده می‌توان از تسهیلات ویژه اهل قم بهره‌مند شد، بنابراین تاکید دارم بازبینی آیین‌نامه‌ها ضروری است.

حسینی‌پور با اشاره به لزوم توجه به مباحث کیفی در کنار مباحث کمی برای اعطاء تسهیلات به اهالی قلم گفت: شیوه ارائه خدمات به اهالی قلم از‌جمله انتقادات مطرح در سومین نشست مشترک معاونت فرهنگی و مدیران کل وزارت فرهنگ وارشاد اسلامی بود.

وی ادامه داد: به‌عنوان مثال از سوی برخی از مدیران کل، درباره ارائه خدمات به شعرا انتقاد وجود داشت مبنی بر اینکه براساس قوانین موجود به برخی از شاعران به دلیل چاپ یک عنوان کتاب براساس قوانین موجود تسهیلات تعلق نمی‌‌گیرد در حالی‌که کتاب از کیفیت قابل توجهی برخوردار و نتیجه عمری تحقیق و پژوهش است.      
 
تعیین سهمیه برای اهال قلم استان‌ها
حسینی‌پور با اشاره به ثبت‌نام 16 هزار اهل قلم  برای دریافت وام، بر هم‌افزایی با صندوق حمایت از هنر برای ارائه خدمات به اهل قلم تاکید کرد و ادامه داد: برای توزیع بهتر تسهیلات تلاش می‌کنیم دور‌ه‌های بعد با نگاه جغرافیایی برای هر استان و در واقع نسبت به حضور نویسنده و با توجه به منابع، سهمیه تعیین شود.عملکرد هنرمندانه اداره کل ارشاد استان‌هاست که موفق به دریافت سهمیه شود.

مدیرعامل موسسه خانه کتاب درباره رویکرد سال جدید این نهاد فرهنگی در عرصه بین‌الملل گفت: برای تقویت حضور موسسه خانه کتاب در عرصه بین‌الملل باید به اصطلاح، طرحی نو دراندازیم.

برگزاری جایزه منطقه‌ای در آفریقای شمالی
حسینی‌پور افزود: براساس دیدگاه وزیر فرهنگ و ارشاد اسلامی درباره جوایز منطقه‌ای و با توجه به بازبینی که انجام شده سال جدید جایزه منطقه‌ای در شبه قاره هند برگزار می‌شود، علاوه براین معتقدم می‌توان از ظرفیت‌های کشور‌های دیگر قاره‌ها مانند آمریکای  لاتین نیز استفاده کرد. برگزاری جایزه منطقه‌ای شمال آفریقا نیز با همکاری معاونت فرهنگی در حال طراحی است.
   
 این عضو بدنه وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی با تاکید بر لزوم تداوم ارتباط فرهنگی ایران با دیگر کشور‌ها بعد از برگزاری جایزه جهانی کتاب سال و جوایز منطقه‌ای گفت: نباید فقط به برگزاری مراسم در دیگر کشور‌ها بسنده کنیم، بنابراین به بازبینی فرآیند برگزاری این رویداد‌ها نیاز داریم تا نویسندگان دیگر کشور‌ها در قالب تور‌های فرهنگی به کشور رفت و آمد داشته باشند.

وی ادامه داد: همه فعالیت‌های حوزه بین‌الملل حوزه معاونت فرهنگی وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی از‌جمله طرح گرنت، نمایشگاه‌های بین‌المللی فرانکفورت و بلونیا باید هم‌پوشانی داشته باشند. خبرگزاری کتاب ایران نیز در حوزه بین‌الملل از ظرفیت قابل توجهی برخوردار است.  

قرار نیست خانه کتاب هر کتابی را منتشر کند
حسینی‌‌پور همچنین درباره فعالیت بخش انتشارات موسسه خانه کتاب گفت: واحد انتشارات خانه کتاب فعالیت‌های قابل توجهی انجام داده است. تاکید داریم تصمیمات با توجه به نظر شورای بررسی اتخاذ شود. موسسه خانه کتاب قرار نیست هر کتابی را منتشر و حمایت کند در واقع براساس نظر اعضای شورای بررسی مسیر طراحی می‌شود.  

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.

برگزیده

پربازدیدترین

تازه‌ها