چهارشنبه ۱۱ بهمن ۱۳۹۶ - ۱۱:۰۴
آشنایی با کتاب‌های سه نسل از یک خانواده درباره حضرت زهرا (س)

امروز 13 جمادی‌‌الاول به روایتی، سالروز شهادت حضرت فاطمه زهرا (س) است. به این مناسبت حجت‌الاسلام والمسلمین محمدباقر انصاری، نویسنده و پژوهشگر حوزه دین، به معرفی چند عنوان از آثار مرتبط با این موضوع که از سوی خودش، پدرش و فرزندش به رشته تحریر درآمده، پرداخت.

به گزارش خبرگزاری کتاب ایران (ایبنا)، اسماعیل انصاری زنجانی، محمدباقر انصاری و محمدرضا انصاری، سه نسل از یک خانواده هستند که سال‌ها در حوزه دین، مشغول نوشتن و پژوهش‌اند. حجت‌الاسلام و المسلمین محمدباقر انصاری، نویسنده و پژوهشگر حوزه دین، همزمان با ایام فاطمیه در گفت‌وگو با خبرنگار ایبنا،‌ درباره برخی از کتاب‌هایی که درباره زندگانی و وجوه مختلف شخصیتی حضرت فاطمه زهرا (س) که از سوی خودش، پدرش و فرزندش به رشته تحریر، سخن گفت.
 
وی بیان کرد: پدرم، حاج اسماعیل انصاری زنجانی، اقدامات تالیفی درباره حضرت زهرا (س) را در خانواده ما شروع کردند. نخستین اثر ایشان دائره‌المعارف 25 جلدی «الموسوعة الکبری عن فاطمه‌الزهرا» بوده که بیش از 20 سال از عمر خود را صرف پژوهش و تالیف این اثر کردند. اینگونه کارها به‌صورت گروهی انجام می‌شود، ولی پدرم یک‌تنه و به‌صورت شبانه‌روزی مشغول این‌ کار بوده و تمام مراحل مطالعه، پژوهش، چینش، ویرایش و تنظیم تا چاپ اثر را به تنهایی انجام داد و چند سال قبل از فوت ایشان کار تمام شد و سال 86 به چاپ رسید.
 
نویسنده کتاب «نامه امام صادق (علیه السلام) به شیعیان» افزود: این اثر که در سال‌های 87 و 88 دوبار تجدیدچاپ شد، شامل همه نقل‌ها و احادیثی است که درباره همه جوانب مربوط به حضرت زهرا (س) وجود دارد. در یک تقسیم‌بندی و الگوی جامع، موضوعات کتاب به سه بخش کلی تقسیم شده است: حضرت زهرا قبل از این عالم، حضرت زهرا در این عالم، حضرت زهرا بعد از این عالم.
 


حجت‌الاسلام انصاری گفت: همه احادیث مربوط به خلقت حضرت زهرا (س) قبل از خلقت حضرت آدم و برکات آن حضرت، ‌زندگانی حضرت در این دنیا شامل خصائل اخلاقی، زندگی و وقایع زمان پیامبر (ص)، زندگی خانوادگی،‌ ارتباط با مردم و شهادت حضرت، از موضوعات مهم مورد بحث در این مجموعه است. هرچه روایت درباره حضرت زهرا (س) در منابع شیعه و سنی وجود داشته، در این اثر جمع‌آوری شده، به‌طوری که بتوان عنوان دایرة‌المعارف را بر آن نهاد.  
 
نویسنده کتاب «معراج محمدی: داستان کامل و مستند معراج پیامبر (ص)» درباره دیگر اثر حاج اسماعیل انصاری زنجانی، اظهار کرد: «فاطمه در آیینه کتاب» دیگر اثر مهم پدرم درباره حضرت زهرا (س) بوده که شامل فهرست‌ همه کتاب‌های مستقل درباره آن حضرت است. این کتاب هر چند سال یک‌بار ویرایش و در هر نوبت، کتاب‌های جدیدی به فهرست افزوده شده است. در چاپ نخست این فهرست شامل 700 عنوان کتاب ولی در چاپ هفتم آن به بیش از سه هزار عنوان کتاب اعم از کتاب‌های چاپی و خطی در همه دنیا است. در کنار معرفی هر کتاب، تصویر جلد کتاب نیز درج شده است. این اثر به کتابخانه‌های سراسر دنیا ارسال شده و بازخورد بسیار خوبی داشت.
 
وی در معرفی یکی دیگر از کتاب‌های مرحوم حاج اسماعیل انصاری زنجانی در ارتباط با حضرت فاطمه زهرا (س)، ادامه داد: کتاب «الزهرا و الحسین» در بیش از 500 صفحه، ماجراها و وقایعی که حضرت زهرا (س) و امام حسین (ع) به‌طور مشترک در آن حضور داشتند را بیان می‌کند. این کتاب بعد از فوت پدرم دوبار چاپ شده و ترجمه فارسی آن نیز در آینده نزدیک منتشر خواهد شد.
 
حجت‌الاسلام انصاری گفت: در کتاب «الزهراء علیها السلام و مناؤوها» نیز پدرم، نام تمام افرادی را که در زندگی حضرت زهرا (س) با ایشان دشمنی کرده‌اند را جمع‌آوری کرده است. این کتاب نیز به فارسی ترجمه شده و در همین ایام فاطمیه با عنوان «حضرت زهرا (س) و دشمنان» از سوی انتشارات دلیل ما راهی بازار نشر می‌شود.
 


این نویسنده و پژوهشگر حوزه دین، در ادامه با اشاره به کتاب «گزارش لحظه به لحظه از شهادت حضرت زهرا (س)» تالیف محمدرضا انصاری، بیان کرد: در سال‌های اخیر مردم بیشتر با نحوه شهادت حضرت زهرا (س) آشنا شده‌اند، ولی شاید داستان کامل همراه با جزئیات دقیق از این ماجرا، در دسترس نبوده است. کتاب «گزارش لحظه به لحظه از شهادت حضرت زهرا (س)» که فرزندم تالیف آن‌را برعهده داشته، در ادامه گزارش‌های لحظه به لحظه درباره زندگانی و شهادت اهل بیت (ع) است که در آن‌ها تمام منابع مربوط به یک موضوع جمع‌آوری و یک گزارش واقعه به‌طور اجمالی تدوین می‌شود.
 
وی افزود: در این کتاب، یک داستان پیوسته از ابتدای ماجرای سقیفه و حمله به خانه حضرت تا شهادت و خاکسپاری آن بانوی بزرگ به‌طور مستند ارائه شده است. حتی در مواردی سه خط از کتاب ممکن است از 20 منبع استخراج شده باشد.
 


حجت‌الاسلام انصاری در ادامه با اشاره به کتاب «اسرار فدک» که خودش آن‌را تالیف کرده، گفت: در این کتاب برای نخستین‌بار ماجرای فدک به‌طور دقیق و لحظه به لحظه از ابتدای اعطاء به حضرت زهرا (س) و وقایع مرتبط با آن در زمان حیات پیامبر (ص) و در نهایت غصب فدک و مقابله حضرت زهرا (س)، روایت شده است. این کتاب دو بخش دارد که بخشی شامل داستان فدک و بخش دیگر نیز تحلیل ماجرای غصب فدک و مقابله حضرت زهرا (س) است.
 
نویسنده کتاب «اسرار فدک»، اظهار کرد: در این اثر برای نخستین‌بار، خطبه حضرت زهرا (س) با 17 منبع از شیعه و سنی مقابله شده و با استخراج نقص‌ها و تفاوت‌ها، در نهایت، کاملترین شکل آن تدوین و عرضه شد. کتاب «گزارش لحظه به لحظه از ماجرای فدک» نیز از همین کتاب تلخیص و به‌طور جداگانه منتشر شده است. همچنین خطبه کامل حضرت زهرا (س) نیز با عنوان «صدای فاطمی فدک» به‌طور مستقل از سوی انتشارات دلیل ما منتشر شده که تاکنون بیش از یک‌ میلیون و 200 هزار نسخه از آن به چاپ رسیده است.

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.

برگزیده

پربازدیدترین

تازه‌ها