چهارشنبه ۴ بهمن ۱۳۹۶ - ۱۴:۳۱
تلاش کردیم از هیچ کتابی غافل نشویم

حیدری گفت: علاوه بر پژوهشگران داخلی و خارجی، نمایندگان فرهنگی ایران یکی از منابع دسترسی ما به آثار تازه منتشر شده در سراسر دنیا هستند؛ آنها با دقت و وسواس این آثار را رصد و برای ما ارسال می‌کنند.

احمدعلی حیدری،دبیر بیست و پنجمین دوره جایزه جهانی کتاب سال در گفت‌وگو با خبرگزاری کتاب ایران(ایبنا)، درباره آثار برگزیده و شایسته تقدیر بخش جهانی جایزه کتاب سال گفت: امسال در جایزه جهانی کتاب سال شایسته تقدیر نداریم. سال‌های گذشته و در بخشی از دوره‌ها پژوهش‌گران برتر و در پاره‌ای از موارد حتی موسسه‌‌هایی هم که فعالیت پژوهشی مناسبی انجام می‌دادند به عنوان موسسات برتر انتخاب می‌شدند اما امسال فقط ده اثر به عنوان برگزیده انتخاب شدند.
 
وی درباره گروه‌های پژوهشی برگزیدگان گفت: به طور کلی همه‌ کتاب‌های ارسال شده در همه حوزه‌ها زیرمجموعه مطالعات ایرانشناسی و اسلام‌شناسی بودند و برگزیده‌ها در بخش‌های ادبیات، تاریخ، جغرافیا، هنر، از کشورهای آلمان، آمریکا، ایتالیا و فرانسه‌اند.
 
به گفته حیدری امسال از تمامی برگزیدگان در جایزه جهانی کتاب سال دعوت به عمل آمده است و قرار است که همه برگزیدگان در این مراسم شرکت داشته باشند.
 
وی در پاسخ به این پرسش که آیا آثار و کتاب‌های برگزیده از نظر محتوایی می‌توانند مخاطبان ایرانی را هم اغنا کنند یا خیر، خاطرنشان کرد: همانطور که گفتم مهم‌ترین ویژگی این آثار این است که مسائل مربوط به ایران و اسلام را از منظر و دیدگاه افراد بیرونی بررسی کرده‌اند و چون برآمده از جغرافیای فرهنگی دیگری‌اند، می‌توانند برای پژوهشگران داخلی بدیع و جذاب باشند. ب

حیدری ادامه داد: اغلب آثار برگزیده برای پژوهشگران داخلی این امکان را فراهم می‌کند که نسبت به زاویه نگاه و نقطه‌نظر‌های پژوهشگران خارجی راجع‌به اسلام و ایران شناخت کامل‌تری پیدا کنند. به عقیده من همه پژوهشگران و محققان ایرانی مشتاق هستند که از جزئیات این آثار مطلع شوند. 
 
دبیر بیست و پنجمین دوره جایزه جهانی کتاب سال درباره انتخاب داوران خارجی، اظهار کرد: با توجه به تجربه‌ دوره‌های پیش، افراد شاخص را در حوزه‌های مختلف شناسایی کردیم و فعالیت‌های داوران در اغلب کشورهای اروپایی و عربی از حدود هفت الی هشت ماه پیش شروع شد. مجموع داوران داخلی و خارجی هم حدود 60 نفر بود که هر کدام از این داوران صاحب‌نظران در حوزه‌های مختلف هستند.
 
حیدری ادامه داد: اساس انتخاب آن‌ها در جایزه جهانی کتاب سال، عضویت در هیات‌علمی دانشگاه‌ها و تراز علمی بالای آن‌ها بود. این داوران از دانشگاه‌هایی که مطالعات ایرانی و اسلامی در آن‌ها کرسی دارد، انتخاب شدند و از هر کشور چهار داور انتخاب شد.
 
حیدری ضمن اشاره به مراجعه اعضای هیات‌علمی دانشگاه‌ها و پژوهشگران داخلی برای بررسی کتاب‌ها به کتابخانه‌های ملی کشورهای مختلف، یادآور شد: در بسیاری از کشورهای اروپایی معمولا هر کتابی که منتشر می‌شود دارای یک شناسنامه است و این شناسنامه یعنی اینکه جزئیات مربوط به این آثار در کتابخانه ملی موجود است. هیچ کتابی نیست که در این حوزه‌ها(علوم انسانی) منتشر شود و اطلاعات به نسبت تفضیلی از آن‌ها در کتابخانه‌های ملی خودشان موجود نباشد.
 
وی در ادامه خاطر نشان کرد: طبیعتا یکی از منابع ما برای دسترسی به این کتاب‌ها، کتابخانه‌های ملی این کشورها هستند و منبع دیگر دسترسی ما پژوهشگران حوزه‌های مختلف پژوهشی که طی سال‌های متمادی با آن‌ها در ارتباط بودیم، است. برخی از این پژوهشگران ایرانی و برخی خارجی‌اند؛ آن‌ها با اطلاع‌رسانی درباره آثار تازه منتشر شده، ما را از کتاب‌های جدید مطلع می‌سازند.
 
دبیر بیست و پنجمین دوره جایزه جهانی کتاب سال افزود: علاوه بر پژوهشگران داخلی و خارجی، منبع دیگر دسترسی ما به کتاب‌های تازه منتشر شده نمایندگان فرهنگی ایران در کشورها که با دقت و وسواس این آثار را رصد و برای ما ارسال می‌کنند. به عبارت دیگر تلاش کردیم از هیچ کتاب مهمی غافل نشویم. تقریبا برای دریافت این آثار هیچ مانع جدی وجود ندارد و مشکلی در دسترسی به آثار و کتاب‌ها نداشتیم.
 
به گفته حیدری رایزنی‌هایی درباره انتخاب کتاب با پژوهشگران خارجی هم انجام شده است و آن‌ها اطلاعاتشان را با پژوهشگران داخلی به اشتراک گذاشته‌اند.
 
وی در پاسخ به این پرسش که امسال نسبت به سال گذشته چه تغییراتی در جایزه جهانی کتاب سال داشتید، گفت: تقریبا جایزه امسال هم از نظر کمی و هم از جنبه‌ها کیفی، هم‌تراز با فعالیت‌هایی است که در سال‌های گذشته داشتیم. تلاش ما بر این است که برای سال‌ آینده آثار برگزیده را تا حد امکان از طریق پژوهشگران و مترجمان داخلی به صورت کاملا  مفصل‌تر و به زبان فارسی در اختیار اقشار بیشتری قرار دهیم.
 
دبیر بیست و پنجمین دوره جایزه جهانی کتاب سال در انتها گفت: هر کدام از برگزیدگان آثار خارجی که در شمار هیات‌علمی‌های کشورهای خودشان هستند، به منزله یک رابط خوب برای ما و به عنوان مبلغان جایزه جهانی کتاب سال ایران در کشورهایشان می‌توانند فعالیت داشته باشند. در این سال‌ها سایت ناظر بر اطلاعات جایزه جهانی کتاب سال هم فعالیت بسیاری داشته است و می‌توان به این موضوع پی برد که افراد زیادی از طریق این سایت به این اطلاعات مراجعه می‌کنند.

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.

برگزیده

پربازدیدترین

تازه‌ها