چهارشنبه ۲۷ دی ۱۳۹۶ - ۱۲:۲۲
ارائه یک قرائت انسانیِ اعتدالیِ خردمندانه از قرآن بسیار ضرورت دارد

حجت‌الاسلام والمسلمین محمدعلی مهدوی‌راد، عضو شورای سیاستگذاری بیست و ششمین نمایشگاه بین‌المللی قرآن کریم، با اشاره به اهمیت محتوایی‌تر کردن نمایشگاه قرآن، گفت: با توجه به فضای جهان اسلام و جریان‌هایی که خودمان نیز با آن مواجهیم، ارائه یک قرائت انسانیِ اعتدالیِ خردمندانه از قرآن بسیار ضرورت دارد.

حجت‌الاسلام والمسلمین محمدعلی مهدوی‌راد در گفت‌وگو با خبرنگار خبرگزاری کتاب ایران (ایبنا)، درباره راهکارهای خارج کردن نمایشگاه بین‌المللی قرآن کریم از حالت نمایشگاهی صِرف و هدایت آن به سمت محتوایی‌شدن، بیان کرد: نمی‌شود نمایشگاه قرآن برگزار شود و از برآیند و نتایج پژوهش قرآن‌پژوهان در نمایشگاهی که به نام قرآن است، غافل و بی‌اطلاع باشیم، لذا در جلسات پیشنهاد دادم در فرصت چندماهه تا شروع نمایشگاه، حداقل در حد کشورهای عربی مثل عراق و لبنان و سوریه که می‌توانند با ما ارتباط داشته باشند و یا ناشران کشورهای دیگر که با ما ارتباط فرهنگی ندارند از طریق کشورهای ذکر شده، بتوانیم کتاب‌های قرآنی به‌روز را جذب و در نمایشگاه عرضه کنیم.
 
این نویسنده و قرآن‌پژوه ادامه داد: برای به‌روز بودن کتاب‌های خارجی ما در نمایشگاه بین‌المللی کتاب تهران، بازه پنج‌ساله را برای این مفهوم درنظر می‌گیریم، ولی گمان می‌کنم برای نمایشگاه قرآن اگر کتاب‌های 10 سال اخیر جهان اسلام را بیاوریم، مناسب باشد به این دلیل که ما با این کشورها ارتباط نداریم. به برخی از کشورهای عربی که سفر می‌کنم، کتاب‌های موردعلاقه‌ام را مشاهده می‌کنم که 20 سال قبل چاپ شده و آن‌ها ندیده بودم. این موضوع به‌نظر من خیلی مهم است، اگر انجام شود.
 
عضو شورای سیاستگذاری بیست و ششمین  نمایشگاه بین‌المللی قرآن کریم، گفت: در نمایشگاه مسقط با برخی از ناشران خوب اردنی که صحبت کردم، به‌حق یا ناحق بیان می‌کردند که ما جرأت نمی‌کنیم به ایران بیاییم. به آن‌ها گفتم این تصور شما بیشتر ناشی از فضاسازی است و این ناشران در پاسخ بیان کردند که از جانب شما و دولت شما مشکلی نداریم، ولی وقتی برگردیم با دولت خودمان به مشکل برمی‌خوریم. نکته عجیب این بود که آن‌ها به خوبی بازار کتاب ایران را می‌شناختند و به آن علاقه داشتند. یکی از ناشران موفق به من توصیه می‌کرد که ناشران لبنانی را با آن‌ها مرتبط کنیم تا بتوانند کتاب‌هایشان را از طریق ناشران لبنانی در ایران عرضه کنند.
 
مهدوی‌راد افزود: پیشنهاد دیگرم در جلسه سیاستگذاری این بود که یک سلسله سخنرانی‌های جدی را در نمایشگاه قرآن برگزار کنیم، نه نشست‌های روزمره و باری به هر جهت. به تعداد افرادی که در این نشست‌ها حضور پیدا می‌کنند هم فکر نکنیم، حتی اگر 5 نفر باشند. در این راستا با سازمان صدا و سیما توافقی برای ضبط و پخش این جلسات صورت گیرد و البته به سخنرانی هم که دعوت می‌شوند باید تاکید شود که حتما موضوع مناسبی را با مطالعه کافی ارائه دهد.
 
دبیر علمی جایزه کتاب سال جمهوری اسلامی، با اشاره به موضوعات پیشنهادی برای این جلسات، اظهار کرد: اگر بناست که بحث‌های قرآنی مطرح شود، امروز با توجه به فضای جهان اسلام و جریان‌هایی که خودمان با آن مواجهیم، یک قرائت انسانیِ اعتدالیِ خردمندانه از قرآن بسیار ضرورت دارد. پیام قرآن، پیام خرد است، چون از همان آغاز با دانش و قرائت به معنای فهم دقیق همراه است. به تعبیر لطیف حضرت علی (ع)، پیامبران آمده‌اند گنجینه‌های پنهان خردمندی را زنده کنند که انسان با خردمندی حرف بزند، با خردمندی موضع بگیرد و حرکت کند؛ بحث‌ها باید به این سمت و جهت هدایت شود. موضوع اعتدال بسیار مهم است، چراکه امروز جهان اسلام به افراط بسیار شدیدی مبتلا است. جهان اهل سنت هم که این جریان افراطی از دل آن‌ها بیرون آمده، نگران هستند و در این زمینه کتاب‌ها و مقاله‌های زیادی می‌نویسند، موضع دارند و دنبال راه‌حل می‌گردند. ما هم گرایش‌های افراطی و قرائت افراطی داریم.
 
سردبیر نشریه «آیینه پژوهش» گفت: من باور دارم که حتما باید مفاهیم و آموزه‌های قرآنی در کنار مفاهیم عترت و آموزه‌های اهل بیت (ع) دیده شود. اگر این دو در کنار هم حرکت کنند، گمان می‌کنم اتفاق مهمی رخ خواهد داد. علامه طباطبایی در «المیزان» نکات بسیار مهمی را مطرح کرده که پیوند ائمه (ع) با قرآن چه نوع پیوندی است؛ معلمی یا مفسری؟ جایگاه ائمه (ع) این است که یک آیه را تفسیر کنند و در حدی که می‌توانیم تفسیر درست را به‌دست بیاوریم از آن استفاده کنیم و یا اینکه ائمه (ع) حتی آنجایی هم که تفسیر می‌کنند، می‌خواهند به‌عنوان یک معلم به ما بگویند که قرآن را چگونه تفسیر و چگونه از آن استفاده و با آن تعامل برقرار کنیم. اگر این فضا در نمایشگاه قرآن در چند جلسه مورد بحث و بررسی قرار گیرد که از نشستن در ساحت قرآن چه بهره‌هایی در همه زمینه‌ها می‌توانیم بگیریم، بسیار مفید است. باید از باری به هرجهت بودن نشست های نمایشگاه که فقط یک نفر دقایقی برای عده‌ای صحبت کند و در نهایت هم چیزی از آن حاصل نشود، خود را رها کنیم. تعداد افراد متخصصی که هم بتوانند از طریق فرهنگ و زبان قرآنی، درباره موضوعات مختلف سخن بگویند، کم نیست. به اعتقاد من از این مسیرها می‌توان نمایشگاه قرآن را محتوایی‌تر برگزار کرد.
 
مهدوی‌راد در پایان بیان کرد: عبدالهادی فقهی‌زاده، بسیار انسان پرشور، اهل تأمل، دقت و متدینی است. باور دارم اگر در جلسات سیاستگذاری نمایشگاه بین‌المللی قرآن کریم، مواردی قابل قبول در چارچوب برنامه ارائه شود، قدرت اجرای آن‌ها را دارد. 

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.

برگزیده

پربازدیدترین

تازه‌ها

اخبار مرتبط