دوشنبه ۲۷ شهریور ۱۳۹۶ - ۰۸:۰۰
کتاب المبدی نظریه‌ای بر  تمدن‌سازی توحیدی  است

نویسنده کتاب «المبدی» در چهار باب به بررسی اصولی‌ترین لوازم پژوهش و استنباط در ساحت فقه حکومتی پرداخته است.

به گزارش خبرگزاری کتاب ایران (ایبنا) کتاب «المبدی» با محوریت مقدماتی بر نظریه‌های فقه زبان و ادبیات و رده‌بندی نوین علم به قلم محمد جعفری از سوی انتشارات مجنون منتشر شد. نویسنده این اثر در گفت‌و‌گو با خبرنگار ایبنا، اصلی‌ترین محورهای «المبدی» را مورد بررسی و ارزیابی مفهومی قرار داد.
 
وی گفت: باید توجه داشت که امروزه در علوم غربی و حتی در نظام اسلامی تمامی پژوهشگران به دنبال نظریه‌سازی و نظریه‌پردازی هستند، اما هنوز بشر تا رسیدن به نظریه واحد برای زندگی معیار فاصله زیادی دارد، چراکه اندیشمندان با کلمات و زبان خاص قومیت‌های خود نظریاتی را مطرح کرده و تلاش دارند با اتکا به قدرت حاکمیت استکبار به آن هیمنه داده و این نظریه را به آبشخور فکری تمامی تمدن‌ها غالب کنند، در حالی‌که شاید در ظاهر این عمل موفق بوده، اما همیشه پس از گذشت پاره‌وقتی با عصیان روبه‌رو شده است، چراکه سرشت پاک انسان پذیرای هر واژه و کلمه‌ای نیست و هر کلمه که عنوانی از دانش و علم باشد را برنمی‌تابد؛ تنها کلماتی می‌تواند موردپذیرش تمامی ابنا بشر قرار گیرد که الگویی از ساحت کلماتی و معانی باشد که به حضرت آدم (ع) تعلیم داده شد.
 
این نویسنده ادامه داد: کتاب «المبدی» با محوریت فقه زبان و ادبیات معیار، می‌خواهد از هویت کلماتی که به حضرت آدم (ع) آموخته شد با الگوی فقه زبان و ادبیات رمزگشایی کرده تا در پناه این رمزگشایی به بشریت نوید دهد که این عالم ساحتی از وحدت است بر این مدار تکیه مبانی آن با طرح الگویی نوین از طبقه‌بندی نظام علم مورد تعقیب قرار گرفته است؛ بنابراین نویسنده در این اثر یقین دارد که نظریه‌ فقه زبان و ادبیات و نظریه نوین طبقه‌بندی علم از منظر گزاره‌های شرع مقدس اسلام می‌تواند به‌تمامی جهان حاکمیت داشته باشد، چراکه برمدار ادبیات و زبان مشترک به معنای کلمات و معانی یکسان در بین تمام انسان‌ها بنا شده است.
 
جعفری با اشاره به اینکه «المبدی» در حقیقت علم نظریه‌پردازی بر مبنای واژگان معیار و فقه زبان معیار فطری در میان ابنا بشر است، تصریح کرد: نویسنده کتاب می‌خواهد این ساحت از علم را توضیح دهد که علم همان کلمه‌الله است؛ بنابراین علم فقه زبان و ادبیات از حقیقت فطرت انسان سخن به میان آورده و ازآنجایی‌که این نظریه هویتی فطری دارد، حقیقتی مشترک بر حل مسائل جهان بشری خواهد بود. همین اشتراکات در ساحت این فقه می‌توان زمینه تولید علم به معنای یک نظریه واحد که موردپذیرش تمامی انسان‌ها باشد را فراهم آورد؛ البته این نظریه در عصر ظهور آخرین موعود در قالب حکومت عدل جهانی به عرصه ظهور خواهد رسید.
 
نویسنده کتاب «المبدی» گفت: در این اثر تلاش شده چگونگی طرح الگویی از نظریه‌پردازی در ساحت بندگی خداوند را به مخاطب خود منتقل کنیم تا جایی که اعتقاد در روح حاکم بر مبانی این کتاب بر این حقیقت استوار است که نظریه واحد و موردقبول در تمامی اعصار تاریخ از سوی صالحان ارائه خواهد شد؛ همان‌طور که تاریخ اسلام گواه داده است که نظرات اندیشمندانی مانند فارابی و ابن‌سینا بر همین مدار موردپذیرش عقلای جهان قرارگرفته، حتی برای کسانی که اساس فلسفه اسلامی را قبول ندارند.
 
وی افزود: بر اساس آنچه گذشت، استنباط و تحلیل مبانی اجتماعی، سیاسی، اقتصادی، فرهنگی و به‌طور کل مبانی حکومتی از اولین لحظات تاریخ برای تمام تمدن‌های دنیا امری بسیار مهم تلقی می‌شود، چنانکه منابع علمی نشان می‌دهد که برای دست یافتن به الگوی جامع نظام معیار حکومتی از سوی دانشمندان همواره الگوهایی ارائه ‌شده است، این در حالی است تاریخ گواه داده که علوم پایه پس از رنسانس با خیزش مدرنیته ظواهری نوین به خود گرفت است. مکاتب غرب بر مدار نظریات عقلا و دانشمندان با عناوینی از قبیل علم مدیریت، علم سیاست، فلسفه‌های حقوق بشری و بهانه‌هایی به سنگینی همین عناوین به تحمیل عقاید و فرضیات تجربی خود به ملت‌ها پرداخته‌اند؛ در این میان توسعه و تعریف علم نیز تحت سلطه همین بیرق درآمده و توسعه‌های طولی و عرضی دانش را به‌عنوان تولید علم به جوامع عرضه داشته تا جایی که اربابان این مکاتب تنها راه توسعه و تولید علم را به تخصصی اندیشیدن ملت‌ها می‌بینند. این رفتار تجربه محور و آزمایشگاهی در ساحت علوم انسانی تا جایی ادامه یافته است که بشر این تارعنکبوت را آن‌قدر دور خود تنید که باور او شد، این تار دروغین پیله‌ای است که روزی او را به یک پروانه آزاد بدل خواهد کرد؛ اما حقیقت تلخ آن است که این تارها چندین قرن است که هویت و اصالت بشریت را می‌بلعد و جز مرزهای مادی برای او هیچ باقی نگذاشته است.
 
جعفری در معرفی فصل‌های نه‌گانه این کتاب نیز بیان کرد: این اثر در 9 فصل که مداخل آن در چهار باب آمده، به دنبال طرح و اثبات نظریه فقه زبان و ادبیات معیار و نظریه رده‌بندی نوین علم است. در نخستین باب کتاب در ذیل عنوان «نظریه نوین طبقه‌بندی علم» به بررسی ابعاد موضوعاتی همچون شأن و هیئت علم اصول نحو، فقه زبان و ادبیات در آیینه قلم، مؤلفه‌های زبان و ادبیات معیار، طبقه‌بندی رایج علوم و جغرافیای علم نحو، نظریه نوین طبقه‌بندی علم و فقه زبان و ادبیات معیار» پرداخته شده است. «تأملی بر علم اصول نحو رایج» عنوان دومین باب این کتاب است که با طرح عنوان «علم اصول نحو رایج» تألیفی در ساحت ادبیات رایج عرب به شمار می‌رود.
 
نویسنده کتاب «المبدی» ادامه داد: تصنیفی در علم اصول نحو زبان معیار، ارکان مبنایی علم اصول نحو زبان معیار و ادله علم اصول نحو زبان معیار، موضوعات محوری سومین باب این اثر با عنوان «علم اصول نحو زبان و ادبیات معیار» را شامل می‌شوند. «فقه زبان و ادبیات معیار» نیز عنوان آخرین باب کتاب بوده که با طرح رئوس ثمانیه فقه زبان و ادبیات و تأمل برمدار علم فقه زبان و ادبیات معیار، ذهن مخاطب خود را برای دریافت مبانی دومین جلد این اثر آماده می‌کند.
 


وی گفت: محور فکری «المبدی» بر این قرار است که انقلاب اسلامی ایران با ظهور خود زمینه‌های نجات بشریت را از چنین شرایطی فراهم آورد؛ این در حالی است که رهبر معظم انقلاب موضوع فقه حکومتی را به‌عنوان مبنایی پژوهشی به حوزه‌های علمیه معرفی فرمودند. باید توجه داشت که فقه زبان و ادبیات اساسی‌ترین آموزه و یادگار بشر از ساحت معانی است که از سوی حضرت آدم (ع) برای بشریت به یادگار مانده است، این در حالی است که خداوند متعال هجوم دشمنان بشریت را به این گنجینه حیاتی چنین توصیف می‌کند که «مِنَ الَّذینَ هادُوا یحَرِّفُونَ الْکَلِمَ عَنْ مَواضِعِهِ وَ یقُولُونَ سَمِعْنا وَ عَصَینا وَ اسْمَعْ غَیرَ مُسْمَعٍ وَ راعِنا لَیا بِأَلْسِنَتِهِمْ وَ طَعْناً فِی الدِّینِ وَ لَوْ أَنَّهُمْ قالُوا سَمِعْنا وَ أَطَعْنا وَ اسْمَعْ وَ انْظُرْنا لَکانَ خَیراً لَهُمْ وَ أَقْوَمَ وَ لکِنْ لَعَنَهُمُ اللَّهُ بِکُفْرِهِمْ فَلا یؤْمِنُونَ إِلاَّ قَلیلاً؛ گروهی از یهود کلمات خدا را از جای خود تغییر داده و گویند: فرمان خدا را شنیدیم و از آن سرپیچیم و به جسارت گویند بشنو که کاش ناشنوا باشی و گویند ما را رعایت کن؛ و گفتار ایشان زبان‌بازی و طعنه و تمسخر به دین است؛ و اگر به احترام می‌گفتند که ما فرمان حق را شنیدیم و تو را اطاعت کنیم و تو نیز سخن ما بشنو و به حال ما بنگر، هرآینه آنان را نیکوتر بود و به صواب نزدیک‌تر، لیکن چون کافر شدند خدا آن‌ها را لعنت کرد و به‌جز اندکی ایمان نخواهند آورد.»
 
جعفری با بیان اینکه «فقه زبان و ادبیات» و «رده‌بندی نوین علم» دو عنوانی است که بیشترین توان قلم‌فرسایی من را به خود اختصاص داده تا جایی که در کتاب «المبدئ» ورود اندیشه به ساحت استنباط فقهی احکام حکومتی را تکیه ‌بر همین دو محور می‌دانم، افزود: بر این مدار، تلاش کردم با طرح عناوینی همچون «علم اصول نحو زبان معیار و قواعد اعظم» حقیقت علم فقه زبان برای جهانیان مقدمه نگاری کنم، این در حالی است که در صفحه 375 اثر ذکر شده که دومین جلد کتاب به تثبیت این نظریات می‌اندیشد. «مبادی» عنوان کلی مجموعه‌ای است که اولین جلد آن با عنوان «المبدئ» تلاش کرده مخاطب خود را برای دریافت مبانی مطرح در «المبدی الجامع، المبدئ الخبیر، المبدی الحکیم و المبدی النور» آماده کند؛ چنانکه عنوان مبادی و چهارچوب کلی مبانی آن در صفحه 375 از سوی نویسنده اثر تشریح شده است.
 
نخستین چاپ کتاب «المبدی» در 408 صفحه قطع وزیری با شمارگان دو هزار نسخه به بهای 30 هزار تومان از سوی انتشارات مجنون منتشر شده است.

نظرات

  • نظرات منتشر شده: 1
  • نظرات در صف انتشار: 0
  • نظرات غیرقابل انتشار: 1
  • علی ۲۰:۵۱ - ۱۳۹۶/۰۷/۱۴
    الحمد لله که در حوزه علوم انسانی بلاخره یک اقدام اساسی صورت گرفت با آقای جعفری نویسنده اثر چگونه می تونیم ارتباط بگیریم

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.

برگزیده

پربازدیدترین

تازه‌ها